Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBart van Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Welkom bij de conferentie Reboundvoorzieningen Voortgezet Onderwijs 2006 Bouwstenen voor effectieve programma’s 10 mei 2006 De Meervaart te Amsterdam
2
Programma (ochtend) 09.00Inloop met koffie 10.00Film ‘Tatjana’, een voorbeeld uit de Rebound-praktijk 10.15Introductie door de dagvoorzitter Inleiding Dolf van Veen 11.00Workshopronde 1 12.00Lunch
3
Reboundvoorzieningen in het voortgezet onderwijs Stand van zaken en blik vooruit Prof.drs. Dolf van Veen Landelijk Centrum Onderwijs & Jeugdzorg / NIZW
4
Opbouw presentatie Korte terugblik Stand van zaken in cijfers Leerervaringen en resultaten Kernpunten vervolgactiviteiten
5
Korte terugblik Hernieuwde aandacht voor gedragsmoeilijke leerlingen Plan van aanpak Veiligheid en opvang risicoleerlingen OCW Van time out-projecten naar reboundprogramma’s Handreiking Reboundvoorzieningen Start samenwerking Platform Coördinatoren Swv-VO en LCOJ Regionale uitwisseling website methodiekontwikkeling samen met praktijklocaties basisregistratie en andere instrumenten onderzoek en resultaatbepaling
6
Stand van zaken in cijfers Tabel 1 Aanwezigheid van één of meer reboundvoorziening voor gedragsmoeilijke jongeren? (meer antwoorden mogelijk) (n=51) (percentages, vragenlijst coördinatoren Swv-VO) ________________________________________________________ nee 7 nee, in voorbereiding22 ja71 - in een school van het Swv-VO26 - in het OPDC10 - in het REC cluster IV22 - in een jeugdhulpverleningsinstelling 8 - elders28 ________________________________________________________ (bron: LCOJ, 2006)
7
Stand van zaken in cijfers Tabel 2 Welke instelling(en) verzorgt (verzorgen) de uitvoering van deze voorzieningen? (meer antwoorden mogelijk) (percentages, vragenlijst coördinatoren Swv-VO) _____________________________________________________ 2005 2006 medewerkers van VO-scholen2753 medewerkers REC cluster IV2436 medewerkers Jeugdzorg 2425 medewerkers OPDC1619 centrale dienst Swv-VO 4 8 anders (mw-ers, lpa, trajectbegeleiders)2725 _____________________________________________________ (bron: LCOJ, 2005 en 2006)
8
Stand van zaken in cijfers Tabel 3 Wie dragen (bij aan) de financiering van voorziening in uw Swv- VO? (meer antwoorden mogelijk) (percentages, vragenlijst coördinatoren Swv-VO) _____________________________________________________ 2005 2006 scholen in het Swv-VO5183 gemeente(n) (goa, vsv, gsb)4961 provincie/GSR (jeugdzorg)1814 uitvoerende externe instellingen1822 _____________________________________________________ (bron: LCOJ, 2005 en 2006)
9
Leerervaringen en resultaten Diverse programmabestanddelen en doelen –onderwijscomponent (leerstofverwerking, remediale hulp, inlopen achterstanden) –gedragscomponent (sociale vaardigheden en hulpverlening) –crisisinterventie en observatie/onderzoek –omgevingsbeïnvloeding en -begeleiding (school en gezin) –begeleiden terugplaatsing (school) of vervolgtraject, al dan niet met nazorg –activiteiten (invulling vrije tijd, beroepsoriëntatie)
10
Leerervaringen en resultaten Tabel 4 Schriftelijke vastlegging criteria voor reboundvoorziening (percentages, vragenlijst coördinatoren Swv-VO) _____________________________________________________ vastgelegdvoorbereiding procedure van toeleiding7327 verantwoordelijkheden van school6931 leerlingkenmerken i.v.m. toelating6235 methode van aanpak in rebound5839 inhoud en duur van programma5835 terugplaatsing naar school van herkomst5050 _____________________________________________________ (bron: LCOJ, 2006)
11
Leerervaringen en resultaten Tabel 5 Diverse onderwerpen (percentages, coördinatoren Swv-VO) _____________________________________________________ benutting rebound door havo/vwo-scholen 61 verzorgen onderwijscomponent 100 verzorgen gedragscomponent96 verzorgen gezinsbegeleiding62 aanbod/begeleiding vrijetijdsbesteding42 alle drie leefgebieden46 verwijzing via zorg- en adviesteam (ZAT)59 samenwerking met REC81 _____________________________________________________ (bron: LCOJ, 2006)
12
Leerervaringen en resultaten Overige praktijkbevindingen –toename aandacht jongere leerlingen, preventiever werken en schoolinterne opvangmogelijkheden (30%) –belang van goede toeleiding, benutting (diagnostische) gegevens en samenwerking met ZAT –knelpunten in de samenwerking met school van inschrijving –ondersteuningvraag bij kwaliteitsontwikkeling/-bewaking (46%) –ondersteuningsbehoefte t.a.v. methodiek (31%) –behoefte aan registratiesysteem en resultaatbepaling
13
Kernpunten vervolgactiviteiten inbedding in leerlingenzorg school en Swv-VO concrete/realistische en schoolgerichte werkdoelen verdere methodiekontwikkeling –gedragsprogramma’s – schoolgericht werken – nazorg – ouders systematisch en resultaatgericht werken –toeleiding – basisregistratie – handelingsplannen - resultaatbepaling krachtig en flexibel programma –doelgroepen – functies – onderwijs – ouders – school – vt – duur –deeltijdplaatsingen – voorkomen leerachterstanden afstemming en samenwerking in de regio –onderwijs (WSNS/REC/ROC) – jeugd(zorg)voorzieningen afspraken over inzet van externe instellingen –bestuurlijke borging – financiering inzet
14
Presentatie - basisregistratie rebound Tirza Kuijvenhoven Dolf van Veen
15
Basisregistratie rebound Instrumentarium aanmeldingsgegevens beslissing over toelating (start)werkplan tussentijdse evaluatie(s) eindrapportage registratie nazorgcontacten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.