Download de presentatie
GepubliceerdMartina Sanders Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Bedrijfstakgroep Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
2
Begeleiden & coachen: taken voor alle onderwijsgevenden
KOC-onderwijscongres Michel Heins & Charles Broekhuizen 29 maart 2007
3
Inhoud van de publicatie
Uitgangspunten competentie ontwikkelend leren Begeleiding & coaching Begeleiden van de leercyclus: begeleidingstechnieken- en instrumenten Begeleidingsrollen
4
Waarom CGL? KENNISSAMENLEVING
5
Persoonlijk Activiteitenplan (PAP)
COMPETENTIEKLOOF DE DEELNEMER Motivatie Interesses Capaciteiten Persoonlijke kenmerken EVC’s HET BEROEP Gevraagde competenties (startbekwaam beroepsbeoefenaar) Beroep Burgerschap (Vreemde) taal Leren en loopbaan Beroepscultuur ‘ Persoonlijk Ontwikkelplan (POP) Persoonlijk Activiteitenplan (PAP)
6
Uitgangspunten competentieontwikkelend leren
De leercyclus Leerlijnen en ontwikkeling Uitgaan van talenten en leerstijlen van deelnemers
7
DE LEERCYCLUS DOELEN STELLEN EVALUEREN REFLECTEREN ORIENTEREN
EN PLANNEN UITVOEREN!
8
Didactische variëteit! Rekening houden met leerstijlen
Competentieontwikkeling langs leerlijnen Integrale leerlijn: werken aan integrale opdrachten min. 40% workshops instructies demonstraties trainingen uitleg Didactische variëteit! Rekening houden met leerstijlen Vaardighedenlijn reflectielijn Kennisleerlijn Studieloopbaan: portfolio, POP, PAP
9
Talenten en leerstijlen
Meervoudige intelligenties (Howard Garner) Maatwerk voor verschillende leerstijlen (Kolb)
10
Begeleiding & coaching
Begeleiden Coachen Aandachtspunten Voorbeelden van coachingsmethoden
11
Citaat ‘Zelfsturing is voor menig leerling te hoog gegrepen: grote groepen deelnemers hebben juist structuur nodig’. Docenten zullen hoe dan ook moeten blijven sturen’. Uit: Meters maken. Ondernemend mbo in een talenteneconomie
12
GROEIMODEL ZELFSTUREND LEREN
BEGINNER GEVORDERD VERGEVORDERD BEGELEIDING Niv 3 Niv 2 ZELFSTANDIGHEID
13
STAR-methodiek
14
Begeleidingstechnieken- en instrumenten
Portfolio POP PAP Logboek [Evaluatie] [Reflectie]
15
studieloopbaanbegeleider
PERSOONLIJK ONTWIKKELINGSPLAN studieloopbaanbegeleider Persoonlijke ambities Aandachtspunten Op competenties Acties Ik wil Leer Doelen Ik kan = Competent Ik kan Deelnemer pop pap Ik maak Ambities van de school Nu Toekomst
16
Reflectie en evaluatie
Algemeen Persoonlijk OntwikkelingsPlan/ Scholingsplan (gebaseerd op gekozen opleiding) POP Individueel gebaseerd op EVC’s Reflectie en evaluatie PAP’s PAP’s PAP’s integrale opdrachten Ontwikkelings- portfolio Beoordelings- portfolio assessment Proeve van Bekwaamheid beginner gevorderd vergevorderd
17
EVALUEREN Wat? Waarom? Waar? Wie? Hoe?
18
☺ Begeleidingsrollen praktijkopleider praktijk-begeleider
Studieloopbaanbegeleider Begeleider integrale vaardigheden Begeleider kennis en vaardigheden
19
competenties Coachen Klantgerichtheid
Pedagogische en didactische beheersing Vakspecifieke beheersing
20
Vragen? EINDE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.