Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoris Driessen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken
2
Optimale kijk-en luisterattitude ► Onbevooroordeeld en persoonlijk kunst benaderen ► Anders en trager kijken en luisteren ► Emotioneel en affectief openstellen ► Kunstwerk heeft een betekenis ► Diverse betekenisgeving ► Kunst reikt verder dan schoonheid, toegankelijkheid en genietbaarheid
3
Appèlwaarde van kunst (1) ► Gericht kijken via componenten van beeld- en muziektaal ► Affecten en emoties verwoorden ► Onderzoekend en probleemoplossend kijken en luisteren ► Eigen begrippenkader opstellen en confronteren met bestaande terminologie ► Brede esthetische gevoeligheid ontwikkelen
4
Appèlwaarde van kunst (2) ► Eigen methode ontwikkelen om kunstwerk te analyseren en kunstinterpretaties kritisch te beoordelen ► Persoonlijk en gefundeerd waardeoordeel vormen; openstaan voor andere ► Ervaren dat kunstbeleving gevoeligheid voor transcendente aanscherpt
5
Kunst contextueel benaderen ► Cultuur-historische context ► Transculturele context ► Transhistorisch perspectief ► Psycho-biografisch perspectief ► Technologisch-wetenschappelijke context ► Sociologische, psychologische en filosofische interpretaties
6
Geëmancipeerd omgaan met kunst ► Omgaan met kunst buiten schoolverband ► Kritisch omgaan met media-aanbod ► Muzisch-creatieve gevoeligheid ► Kennis en vaardigheden integreren in dagelijks handelen ► Mondige cultuurmensen worden
7
Leerinhouden ► Kunst als communicatiemiddel ► Kunst in haar verwijzende functie ► De identiteit van de kunstenaar ► Hoogtepunten en breuklijnen in de kunst van de 20 ste eeuw ► Verschijnsel ‘stijl’ en ‘stijlgevoeligheid’ ► Vormen van een waardeoordeel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.