Download de presentatie
GepubliceerdChristian Meijer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Annie M.G. Schmidtschool, 12 februari 2014
2
Doelen presentatie Informeren over aanpak van de school voortgezet technisch lezen in de bovenbouw Informeren over bijdrage die daaraan thuis geleverd kan worden Koppeling naar begrijpend lezen is bekend
4
Speerpunt 2013-2014: Technisch lezen
3 redenen: grote rol bijna alle vakken op school: schoolsucces! maatschappelijke redzaamheid leesplezier
5
Doelen voortgezet lezen: (M4-M8)
Methode ‘Estafette’ : Correct lezen Vlot lezen Vloeiend lezen (goede intonatie, zonder haperingen) Leesplezier Steeds meer automatisering van het leesproces. Meer verschuiving naar begrijpend lezen.
6
vlot lezen http://la-gr8.estafette-lezen.nl/LA/Main.aspx
Oefening Estafette: flitsen! Automatiseren Werkgeheugen krijgt meer ruimte voor begrip tekst
7
Cito-Toetsen technisch lezen
DMT (=Drie Minuten Toets) toets op woordniveau AVI (=Analyse van Individualiseringsvormen) toets op tekstniveau Kenmerken: Individuele afname Hardop lezen Twee keer per jaar Aangegeven in A t/m E (of 5 t/m 1) Bij DMT wordt gekeken naar Vaardigheidsscore
8
Groep 7
9
4 zorgniveaus Zorgniveau 1: goed lees- en spellingonderwijs in klassenverband Zorgniveau 2: extra zorg in de groepssituatie door de groepsleerkracht (zwakste 25%: D en E) Zorgniveau 3: specifieke interventies uitgevoerd en/of ondersteund door de zorgspecialst (bv. RT’er) Zorgniveau 4: didactische resistentie diagnostiek en behandeling in zorginstituut (zwakste 4%: 1:25)
10
Welke interventie wordt er op school gebruikt?
‘Ralfi’:Woordrijen en teksten oefenen op tijd Gebruik van stopwatch Veel herhaling
11
Groep 6: Estafette
12
Interactief voorlezen http://www.leraar24.nl/video/2792
Waarom is (voor)lezen en praten over boeken zo belangrijk? Woordenschat uitbreiden ( eind groep 8): Luisteren naar en praten over het verhaal Kennis van de wereld vergroten: Kinderen houden vaak van verhalen over andere landen en tijden Motiveren om zelf te gaan lezen
13
‘Tweespraak’ over kiezen van een voorleesboek
14
Keuze van een voorleesboek (+ voorbeelden van boeken)
spannend plot andere landen en andere tijdperken boeken die net een stapje te moeilijk zijn om zelfstandig te lezen opening om eigen ervaringen te laten vertellen en eigen meningen te laten geven en vormen onderwerpen startpunt voor een goed gesprek
15
Tips voor thuis Ouderbetrokkenheid: -tijd inruimen voor voorlezen
-echte interesse tonen in wat je kind leest! Ouderparticipatie: -vanuit school rol om meer met je kind te lezen (uitleg leerkracht over werkvorm)
16
Informatie voor thuis INTERNETSITES: www.leesexpress.nl (t/m 8 jaar)
www. Amsterdam.nl/taaltips LEUKE BOEKEN: Het grote Rijksmuseum voorleesboek De tocht van de Argonauten (verhalen uit de Griekse Oudheid), S. Kramer Avé Caesar (verhalen over de Romeinen in Nederland), A. van Dam en G. Overwater Ik zoek een woord (167 gedichten), gekozen door Hans en Monique Hagen Grote vragen van kleine mensen, Gemma Elwin Harris
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.