Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Peeters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag 8.30 uur [beginnen] vrijdag 10.15 Denk aan gymschoenen en kleding! Bezoek tandarts, specialist enz. NA schooltijd a.u.b.
2
WAT HEBBEN WE NODIG? 23 rings multomap
Etui: inhoud krijg je van school Denk ook aan het volgende: Traktaties: niet te veel a.u.b. Fietsbeleid: denk aan de afspraken[zie kalender] Speeltjes: alleen als je jarig bent Woordjes leren: 1x per twee weken nieuw woordpakket [vraag ernaar]
5
In ontwikkelingsgericht onderwijs gaat het om:
Veel en persoonlijk leren Kennis opbouwen EN er mee kunnen handelen Èchte lezers en schrijvers worden, óók als het allemaal niet zo vlot wil Verantwoordelijkheid dragen voor je eigen handelen en elkaar
6
In OGO wordt geïntegreerd aan taal gewerkt
Spreken en luisteren, schrijven en lezen met veel aandacht voor woordenschat en begripsvorming Er is veel aandacht voor gerichte, noodzakelijke en expliciete instructie in communicatieve en betekenisvolle contexten.
7
Het [vlot] lezen in groep 4!
Wat bedoelen we hiermee? Waarom is dit zo belangrijk?
8
Wat houdt vlot lezen in? Vlot lezen is de vaardigheid om nauwkeurig,
automatisch (zonder bewuste aandacht), gemakkelijk, met een goede intonatie en snel zonder woordherkenningsproblemen een tekst te lezen, waardoor de aandacht volledig gericht kan worden op het begrijpen van de inhoud van de tekst.
9
Gevolgen niet goed kunnen lezen in groep 4
Lezen kost veel tijd en is inefficiënt Onvoldoende (vlot) lezen Motivatie daalt Kleinere woordenschat Beperkte kennis van theoretische taal Afname begrijpend lezen Gevaar: stagnerende leesontwikkeling. Einddoel groep 4: beheersing avi 5 niveau
10
Woordrijtjes belangrijk om woorden vlot te leren lezen ze sluiten aan bij het thema
zee schelp zwemmen voetbal zeester vlieger schep scheppen zwaaien zwembad zon zwempak zwembroek duinen trap helmgras huilen vrij
11
LEZEN IS LEUK veel lezen is belangrijk!
12
Hoe doen we dat? Er zijn niveau verschillen
Er moet instructie plaatsvinden We hebben leerlingen met speciale aandacht; dus extra instructie dmv ralfi-lezen We moeten zorgen voor voldoende leestijd! Het leesschema is daarbij ons “hulpje”.
13
Leesschema Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 1 4 5 3 2 kiezen
Instructie verh.schrijven stillezen computer strips Maandag 1 4 5 3 2 Dinsdag Woensdag Donderdag kiezen Vrijdag
14
En natuurlijk…..boeken, boeken en nog eens boeken!
15
Rekenonderwijs in groep 4
Automatiseren t/m 20 [thuis ook te oefenen d.m.v. spelletjes] Getalbegrip: eenheden en tientallen Cijfers correct herkennen en schrijven: 18/ / /54 Sommen en bewerkingen t/m 100 Klokkijken: uren, halve uren, kwartieren Tafels: 1,2,3,4,5 en 10 vlot kunnen opzeggen en toepassen [ook door elkaar] Ook voor het rekenonderwijs zoeken wij de relatie met het thema in de klas
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.