Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiana Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Abel Malschaert
2
PARTICIPATIESAMENLEVING
3
DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke participatie Ondertussen moeten gemeenten mede onder invloed van de economische crisis bezuinigen
4
HOE? “Het welslagen van de participatiesamenleving komt vooral neer op: 1) lokale sociale netwerken, 2) in sociaal sterke buurten.” Bosselaar et, al. (2014)
6
WAAROM ? elkaar kennen
7
ELKAAR KENNEN “De meeste buurtgenoten gaan niet spontaan voor elkaar zorgen en elkaar helpen als de overheid zich terugtrekt.” “Als mensen elkaar al kennen, geeft men eerder hulp aan elkaar” “Bewoners die contact met elkaar hebben, zijn sneller geneigd elkaar te helpen of samen iets te ondernemen.” Tonkens (2014), Bosselaar et, al. (2014) & Fortuin (2013) elkaar kennen
8
Veel buurtgenoten kennen elkaar echter niet. 80 % van de NL-ers wil hun buren vaker spreken Drempel tot sociaal contact verlagen HUIDIGE SITUATIE elkaar kennen Buurtlink (2012)
9
WAAROM ? binding met lokale economie
10
“Belang van de detailhandel voor de leefbaarheid is groot” “Lokale ondernemers dragen bij aan sociale binding van een buurt” Creëren ontmoetingsplaatsen, hebben een controle functie en dragen bij aan werkgelegenheid WIJKECONOMIE & DE BUURT (ING, 2014), (DTNP, 2013) binding met lokale economie
11
E-COMMERCE & KRIMP binding met lokale economie
12
”Beleving is de enige remedie tegen het fenomeen internetverkoop. De klant moet winkelen als fijn en gezellig ervaren” OPLOSSING binding met lokale economie (Shopoloog Chantal Riedeman, 2012)
14
HOE? Gamification: “Bij gamification gebruik je spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken. Speltechnieken toepassen in de echte wereld is waar gamification over gaat. Bij gamification staat centraal dat je gedrag wilt stimuleren.” Financiële impuls: “Research leert namelijk dat Nederlanders meer dan ooit massaal voor koopjes en kortingen gaan.” Shoppingmarketing (2014)
15
Een buurtspel waarin buurtgenoten: - een team vormen en tegen andere buurten spelen - elkaar leren kennen - elkaar in de buurt gaan helpen - in aanraking komen met de lokale middenstand WAT IS BUURTBLOX?
17
DUS SAMENVATTEND De individuele buurtbewoner kan verschillende typen opdrachten vervullen. Voor elke volbrachte missie krijgt de desbetreffende deelnemer een Buurtblox, deze kan op het online buurtbord worden ingeleverd. Met het inleveren maakt de deelnemer kans op een kortingsactie.
18
EN ZO Middels spelvorm en beloning richting participatiesamenleving: Buurtgenoten met elkaar in contact te brengen Saamhorigheidsgevoel te creëren Mensen over drempels heen helpen en eerste stap richting structureel gedrag zetten
19
WAAROM SPELEN BUURTBEWONERS MEE? Drie motivaties: 1) Moreel: je zet je graag in voor je buurt en je medebewoners 2) Het is leuk: gamification 3) Financiëel gewin: kortingsacties
20
UNIQUE SELLING POINTS Brede doelgroep- 94% heeft internet thuis, naar eigen vermogen Saamhorigheidsgevoel- Buurt vormt team Gamification & Financïele impuls- Voor elkaar wat doen leuk maken en daar beloond voor worden Koppeling buurt en ondernemer- Sociaal en economisch samenbrengen
21
Join de fun, bouw aan een betere buurt en win
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.