Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoris Kuiper Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
© Team Leerkring Methodiek
2
Fase 1 Leerkring: methodiekontwikkeling
Het doel van de Leerkring Methodiek is ervaringen uitwisselen die zijn opgedaan in de pilot wijkteams en (verbrede) vraagwijzers binnen de gemeente Rotterdam, informatie verzamelen en deze praktijkkennis met elkaar omzetten in handvatten voor de nieuwe wijkteams en (verbrede) vraagwijzers.
3
Centrale thema en hoofdvragen
Wat zegt de sociale professional binnen de pilot van de Verbrede Vraagwijzer en de Sociale wijkteams nodig te hebben op methodisch gebied om de missie die voortvloeit uit de WMO2015 zo effectief mogelijk te kunnen uitvoeren? Hoofdvraag van de eerste bijeenkomst. Wat betekent de WMO voor jou persoonlijk als professional, zowel normatief als methodisch? Hoofdvraag van de tweede bijeenkomst. Wat betekent de WMO voor jouw professie? Hoofdvraag van de derde bijeenkomst. Op welke manier verbind je jouw professie met andere professies?
4
Literatuuronderzoek;
Wijze van werken Drie leerkringen; - Zie de drie verslagen op website wmowerkplaatsen.nl Veldwerk; - Observaties - Interviews - Focusdag Literatuuronderzoek; - In deze eerste periode is de theoretische verkenning van de betrokken docenten gericht geweest op de volgende zoektermen: methodiek, onderzoek en notities van de gemeente Rotterdam met de wijkteams en de vraagwijzers als onderwerp en tot slot evaluaties en studie over werking en effectiviteit van wijkteams buiten Rotterdam.
5
Methodiek = praktijktheorie
Een collectieve overtuiging die dwingende invloed heeft op theorie en ethiek en vaak onbewust is Het metakader Het geheel van op theorieën gebaseerde wijzen dat wordt gebruikt om een bepaald doel te bereiken. De theorie(en): Ethiek Hypothesen: Handelen: De situatie=Alles
6
Samenvatting Uit de bevindingen van de praktijksessies, veldobservaties en de literatuurverkenning
Ziet kansen en heeft mogelijkheden om de burger te helpen en/of te activeren en vraagt niet om nieuwe methoden Een nieuwe werkelijkheid van werken binnen netwerken in fysieke en virtuele wereld vraagt om nieuwe methodieken
7
Het krachtenveld verandert
Samenvatting Onderlinge afhankelijkheid: Nieuw evenwicht na de WMO 2015 Overheden Vraagwijzers en wijkteams Cliënten Professionals Hogescholen: Onderwijs en kenniscentra In WMO werkplaatsen Derde geldstroom Vrijwilligers-organisaties Kerk en Moskee Bestaande instellingen ‘leveren’ professionals Het krachtenveld verandert De Verbrede vraagwijzer als toegangspoort Organisaties kennen en benutten elkaars deskundigheid te weinig Geen problemen bij hanteren bestaande methoden
8
Conclusies De werkwijze kan verschillen per professional. Het gaat immers op een persoonlijk beroep waarin de mens zichzelf inzet als professional. Daarnaast zoekt de professional een platform dat kan dienen om de eigen specialisatie (diepte en/of domein) te verbinden aan de ander oftewel ‘specialist naar binnen: het team - generalist naar buiten: de burger’. Hierbij zal de technische kennis en kunde wel zoveel mogelijk op gelijk niveau moeten zijn/komen (zie Body of Knowledge and Skills). De ‘nieuwe sociale’ professional in wijkteams en vraagwijzers vraagt naast individuele begeleiding om nieuwe praktijktheorieën / methodieken om de samenwerking tussen de professionals te ondersteunen. De positie en de maatschappelijke opdracht van de professional is veranderd en werkt nu veel meer vanuit een netwerk binnen de fysieke en virtuele wereld. Sommige professionals en organisaties weten onderling nog weinig van elkaar en elkaars deskundigheid af en kunnen de verschillende expertises nog niet (optimaal) benutten. Dit belemmert afstemming in het werkproces. Er is nog geen (optimale) vorm van een samenwerking in interdisciplinaire en multidisciplinaire setting gevonden. Dat roept veel onzekerheid op. Er lijkt vooral behoefte te zijn aan meer duurzaamheid en zekerheid van de eigen werkplek en de positie binnen die samenwerking(en).
9
Body of Knowledge and Skills
De werkwijze kan verschillen per professional. Het gaat immers op een persoonlijk beroep waarin de mens zichzelf inzet als professional. De technische kennis en kunde zal wel zoveel mogelijk op gelijk niveau moeten zijn/komen. (zie Opbrengsten Leerkring Methodiekontwikkeling Bijlage 2- Body of Knowledge and Skills) Balans tussen persoonlijke- en beroepsethiek
10
Body of Knowledge and Skills (BoKS)
11
Vooruitblik Sessie 1: De missie van de wijkteams (verantwoordelijkheid) Centraal staat de missie zoals die is geformuleerd door de Gemeente. Sessie 2: De wijkteams en expertise (verstand/ambacht) Centraal staat het leren delen van eigen kennis en kunde. Sessie 3: De wijkteams en relaties (Verbinding) Centraal staat de verbinding tussen professionals, met de burger en met netwerken op betrekkingsniveau. En de verbinding tussen de beleidsmatige ‘boven’- en operationele ‘onderstroom’. Sessie 4: De wijkteams en maatschappelijke ontwikkeling (vertrouwen) Centraal staat de verandering als vaste waarde.
12
Ondersteuning – en ontwikkeling van de uitvoeringspraktijk
een methodiek van werken t.b.v. het hulpverleningsproces (generalisten, specialisten en T-shaped professionals) een methodiek op het gebied van afstemming van primaire werkprocessen een methodiek gericht op vormen van samenwerking op operationeel niveau een methodiek die de professional helpt de praktijk te onderzoeken op het gebied van effectiviteit en ervaren baat van zowel de individuele burger als van de overheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.