De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Differentiëren in de klas (en erbuiten)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Differentiëren in de klas (en erbuiten)"— Transcript van de presentatie:

1 Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Ben van der Hilst Congres 28 november Arnhem

2 Inhoud Waarom het een lastig onderwerp is Welke verschillen ?
De noodzaak van een schoolvisie op differentiatie Universal design for teaching and learning vakdidactiek klassenmanagement onderwijslogistiek

3 Gij zult standaardiseren ! U gaat te weinig om met verschillen !

4 Omgaan met verschillen buiten de klas
PO (vóór de zomervakantie) VO (erna) Speciaal voortgezet onderwijs LWOO VMBO-B VMBO-K VMBO-T VMBO-T/Havo Havo Havo/Vwo Atheneum Atheneum+ Gymnasium Gymnasium TTO Groep 8

5 Waarom is het zo een lastig onderwerp (geworden) ?
Tegenstrijdige eisen: standaardisatie vs. differentiëren We doen het buiten de klas al zoveel School is opgericht en ingericht voor standaardisatie Voldoen aan minimumeisen ipv maximaal haalbare Verwarren van standaardisatie met rechtvaardigheid Onvoldoende hechte samenwerking in school Onvoldoende tijd/ruimte/formatie/middelen, etc Onvoldoende uitgewerkte schoolvisie op differentiatie

6 Waarom is een schoolvisie op differentiëren zo belangrijk?
Veel keuzes mogelijk over welke verschillen van belang zijn Veel keuzes mogelijk in de didactische en schoollogistieke oplossingen

7 Met welke verschillen tussen leerlingen wil je rekening houden?
Niveau (niet algemeen maar per vak) Behoefte aan begeleiding Manieren van verwerking Behoefte aan formatieve en summatieve toetsing Talenten Fysieke mogelijkheden

8 Met welke verschillen niet?
Leerstijlen Meervoudige intelligentie Sexe (?) Enz.

9 Universal design for teaching and learning
Niet voor iedere doelgroep een specifieke aanpak, maar een ontwerp waarin alle doelgroepen bereikt worden

10 We use this cartoon often to demonstrate what we mean by Universal Design.
A student in a wheelchair asks: could you please shovel the ramp? And the man answer: all these other kids are waiting to use the stairs. When I get through Shoveling them off, then I will clear the ramp for you. And the students answers: but if you shovel the ramp, we can all get in.

11 Universal design for teaching and learning
Pedagogiek: relatie met de leerling Didactiek: - klassenmanagement (ruimte voor differentiatie) - vakdidactische organisatie vd leerstof Onderwijslogistiek

12 Onderwijslogistieke oplossingen
Langere lestijden Streaming and setting Keuzewerktijd Bandroostering Individuele roostering

13 Omgaan met verschillen in de klas

14 Omgaan met verschillen in de klas
verschillende leerlingen èn buiten

15 Dank voor uw aandacht !


Download ppt "Differentiëren in de klas (en erbuiten)"

Verwante presentaties


Ads door Google