De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, 02-09-2014 Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.

Verwante presentaties


Presentatie over: "6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, 02-09-2014 Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31."— Transcript van de presentatie:

1 6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, 02-09-2014 Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31

2 Kennis maken, duiden & verspreiden Leerkring Winkel- en kantorenleegstand

3 Idee uit nationale ‘Winkeltop’ Winkeliers, G32, beleggers, provincies, ontwikkelaars, Ministerie EZ, etc., etc.

4 Les 1 Stuur op aantrekkelijke winkelgebieden … …en niet op bestrijden van leegstand.

5 Vroeger: vastgoedontwikkeling Grond- exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Vastgoedontwikkelingsproces

6 Nu: Waardecreatie Grond- exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Vastgoedontwikkelingsproces Grond- exploitatie Bouw/ Ontwikkeling Beheer Gebruik Waardecreatie

7 Winkelleegstand

8 Aantrekkelijke winkelgebieden

9

10 Les 2 Ga uit van aantrekkelijkheid in de optiek van de consument

11 https://www.youtube.com/watch?v=Weq_s Hxghcg

12 Consumententrends

13 1/5.Consumentenmacht

14 2/5.Segmentatie

15 3/5.Kwali - tijd

16 4/5.Smart & Connected

17 5/5.Volhoudbaar There is no Planet B

18 Vertaling naar winkelgebieden

19 Brand Stores (& Pop up)

20

21 Dienstverlening

22 Bricks & Clicks

23 Thuisafgehaald.nl

24 De 2D-winkel?

25 Kiala

26 Click & Collect

27 Knooppunten

28 Moeders met Lef

29 Winkelgebied van de toekomst “Kennis van de rollen en belangen van partijen in winkelgebieden en hoe die op elkaar inwerken zijn belangrijke bouwstenen om tot een effectieve gebiedsgerichte samenwerking te komen.”

30 Wat vinden gemeenten over winkelgebieden? G32-enquete EZ en RO-ambtenaren (Nov. 2013) 70% : ‘toekomst winkelgebieden’ en ‘aanpakken winkelleegstand’ (zeer) urgent Rol Gemeente: 1. ‘Faciliteren’, maar ‘initiatief ligt bij de markt’ Vooral van vastgoedeigenaren wordt veel verwacht. 2.Winkelleegstand als politiek/beleidsmatige opgave vaak onder ‘leegstaand vastgoed’ geschaard (met kantoren, bedrijventerreinen en maatschappelijk vastgoed) 3.Spanning: winkelleegstand versus ontwikkeldruk vanwege gemeentelijk grondbezit

31 Top-3 knelpunten (volgens gemeenten) 1.Te weinig geld bij gemeente 2.Te hoge huurprijzen 3.Lastige samenwerking met vastgoedeigenaren

32 Les 3: Zorg voor een actuele Publiek én Privaat gedragen, visie op detailhandel én binnenstad… Les 4: … die is afgestemd op regionaal niveau.

33 Winkelgebied van de toekomst

34 Les 5: …maak bindende keuzes en durf afscheid te nemen van perspectief-arme gebieden Les 6: zoek “lerend” naar de juiste middelenmix…

35 De 6 lessen Voorkomen leegstand ≠ aantrekkelijke winkelgebieden creëren Behoud/verhogen aantrekkelijkheid voor consumenten voorop! Publiek-privaat gedeelde visie kader voor instrumenten. Regionale (niet lokale) schaalniveau leidend Neem afscheid met beleid. Het kán niet meer overal Durf te experimenteren met instrumenten

36 hanshugo.smit@platform31.nl 06 - 10 15 67 08 Verder praten?


Download ppt "6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, 02-09-2014 Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31."

Verwante presentaties


Ads door Google