Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHeidi Kuipers Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
RSG Broklede jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
2
Dyslexie: wat is het? klanken letters/symbolen betekenis
3
Dyslexie: wat is het gevolg?
belemmeringen in het onderwijs onderwijs is talig ook bij exacte vakken ontwikkelen van capaciteiten sociaal-emotionele problemen kost veel energie motivatie onzichtbare handicap gevoel van eigenwaarde
4
Waar lopen leerlingen tegen aan?
onbegrip van anderen niet snappen hoe wordt beoordeeld niet goed hebben begrepen het gaat te snel moeite met plannen hoofd- en bijzaken onderscheiden niet durven (leesbeurten, presentaties e.d.) veel zelf vragen en dat bij herhaling veel concentratie
5
Wat te doen? wat kan uw zoon/dochter zelf doen? wat kunt u doen?
wat kan de school doen? zoon/dochter school ouders
6
Wat doet de school eraan?
signaleren faciliteren informeren begeleiden
7
Signaleren signalering gegevens basisonderwijs
indien aanwezig analyse onderwijskundig rapport basisonderwijs/ onderzoeksrapport signalering via observatie en toetsing observatie docenten, ouders Taalscreening Muiswerktest selectie van leerlingen met problemen
8
Faciliteren regulier schoolexamens (SE) vanaf 4de eenmalige omzetting
veranderingen via afdeling zorg termijn 10 werkdagen centraal schriftelijke examens (CSE) alleen 5 havo en 6 vwo deadline 1 november melding inspectie
9
Faciliteiten regulier
Extra tijd inclusief verlengde pauze luistertoetsen Aangepaste beoordeling Mondelinge herkansingen Maatwerk (Deel) dispensaties Laptop als schrijfgerei Laptop met spellingscontrole bij toetsen Kurzweil bij toetsen Daisyspeler (gaat verdwijnen)
10
(deel)dispensaties 1ste en 2de havo en 1ste, 2de en 3de klas vwo
geen deeldispensaties of dispensaties vanaf 3de havo deeldispensatie mogelijk vanaf 4de vwo deeldispensatie en dispensatie mogelijk voorwaardelijk!
11
deeldispensatie havo alleen havo 3! alleen Frans en/of Duits
actieve opsporing (in drie rondes: eind 2de, nov/dec, febr/maart) criteria = laten vallen verplicht doorstromen? gestandaardiseerd
12
(deel)dispensatie vwo
actieve opsporing start in januari in 3 vwo aanvraag vóór 1 april in 3de vwo gericht aan directie criteria stoornis in ernstige mate niet oplosbaar door faciliteiten SE en CSE (aanvulling) deskundigenverklaring negatief advies vak (niet aanwezig: evt. deeldispensatie) inzet voor het vak is voldoende consequentie dispensatie (geldt vanaf 4 vwo) vergt discipline leerling ander vak passend in profielkeuze van gelijke studielast passend bij rooster (geen garantie) niet inwisselbaar
13
Examen faciliteiten Schoolexamen extra tijd Centraal eindexamen
laptop spellingscontrole Kurzweil Centraal eindexamen audio ondersteuning daisy (gaat verdwijnen ..)
14
Informeren leerling o.a. door gesprekken met leerling(en) en toekenning faciliteiten docenten o.a. via het leerlingvolgsysteem ouders informatieavond o.a. via website, begeleiding
15
Begeleiden wegwijs bijeenkomsten via Magister
kennismakingscursus Kurzweil advisering docenten individuele gesprekken leerlingen dyslexie spreekuur (do ) geen RT op school
16
Exameneisen het gemiddelde cijfer over alle vakken van het centraal schriftelijk examen (CSE) moet voldoende zijn (ten minste een 5,5). niet meer dan één onvoldoende eindcijfer hebben voor Nederlands, Engels en wiskunde. De onvoldoende mag niet lager mag zijn dan een 5. Het eindcijfer is het gemiddelde van het schoolexamen en het centraal examen.
18
Contact Vragen en opmerkingen Carla van den Heuvel
Vragen en opmerkingen Carla van den Heuvel dinsdag en donderdag
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.