Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan Timmermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Fabienne Fell & Emmy Proost
2
Aanleiding: Denkdagen 2008
Vaststelling: Ongekwalificeerde uitstroom in Antwerpen = ERG HOOG 14% in Vlaanderen 28% van Antwerpse jongeren verlaat de secundaire school zonder diploma
3
Enkele cijfers Opvattingen over zittenblijven van clb-medewerkers en leerkrachten Waarop zet Onderwijsbeleid van de stad Antwerpen in?
4
Enkele cijfers Opvattingen over zittenblijven van clb-medewerkers en leerkrachten Waarop zet Onderwijsbeleid van de stad Antwerpen in?
5
Schoolse vertraging in cijfers: internationaal
6
Schoolse vertraging in cijfers: Vlaanderen
% Schoolse vertraging Vlaanderen Brussel Antwerpen Gent Hasselt Brugge LO 15,7% 24,2% 24,7% 25% 11,7% 14,7% SO 29,2% 34,2% 38,9% 34,8% 36% 28,4%
7
Schoolse vertraging in cijfers: Antwerpen
8
Schoolse vertraging in cijfers: Antwerpen
9
Spijbelen en schoolse vertraging: BaO cfr. ongewettigde afwezigheid
10
Spijbelen en schoolse vertraging: SO
11
Enkele cijfers Opvattingen over zittenblijven van clb-medewerkers en leerkrachten Waarop zet Onderwijsbeleid van de stad Antwerpen in?
12
Enquête over de opvattingen omtrent zittenblijven: enkele resultaten
155 medewerkers van het VCLB over de provincie Antwerpen 800 Antwerpse leerkrachten
17
Onderzoek naar effectiviteit?
Leerlingen met vergelijkbare kenmerken (tot 50 verschillende achtergrondkenmerken) Leeftijdsvergelijking vs leerjaarvergelijking
18
Effect van zittenblijven op psychosociaal functioneren
Sociale vaardigheden Academisch zelfbeeld School- welbevinden Psychologisch populariteit Motivatie Agressief gedrag Concentratie- vermogen Spijbelgedrag Sociale vaardigheden (eigen mening kunne formuleren, samenwerken,…): Geen verschillen Academisch zelfbeeld (schoolse capaciteiten): Leerjaarvergelijking: geen verschillen – leeftijdsvergelijking, dus tegenover gelijkaardige zwak presterende leerlingen die toch doorgestroomd zijn: zittenblijvers denken dan iets positiever over hun eigen schoolse capaciteiten in bisjaar, maar duur van dit positievere (meningen verdeeld): 2 jaar / vijf jaar / tijdens bisjaar al verdwenen Schoolwelbevinden: Zittenblijvers waren even graag naar school gegaan, waren ze toch doorgestroomd. Onderzoeksresultaten variëren sterk naargelang welk aspect van psychologisch welbevinden wordt onderzocht: angst, depressies en stress. Angst: korte termijn geen noemenswaardige verschillen, langere termijn zittenblijvers meer angstgevoelens Zelfvertrouwen: leeftijdsvergelijking => zittenblijvers minder zelfvertrouwen waren ze toch doorgestroomd, geen verschil met nieuwe jongere leerjaargenoten… (vraag is hier wat effect is van wat!!) = correlaties! Sociaal-emotionele problemen of depressies: zittenblijvers vertonen ze meer dan hun nieuwe klasgenoten, opnieuw de vraag wat de kip eb wat het ei is!! 5. Populariteit: Leeftijdsvergelijking: kort meer populair, maar verdwijnt zelf gedurende het bisjaar, leerjaarvergelijking: minder populair, nieuwe klasgenoten spelen liever met niet-bissers (dat waren reeds hun vriendjes.) 6. Motivatie (op school): - Leerjaarvergelijking: minder gemotiveerd dan hun nieuwe gelijkaardige klasgenoten leeftijdsvergelijking: zittenblijvers iets gemotiveerder dan waren ze gewoon doorgestroomd, dit houdt zelfs +/- 2 jaar stand, maar verdwijnt uiteindelijk toch. 7. Agressief gedrag: Toename, maar enkel voor kinderen die zo nu en dan ervoor al eens agressief gedrag vertoonden 8. Concentratie: onderzoek heeft uiteenlopende resultaten, maar concentratievermogen zou op langere termijn negatief zijn en zelfs verergeren naar verloop van tijd. 9. Spijbelgedrag: Leerjaarvergelijking: meer spijbelen dan klasgenoten. Leeftijdsvergelijking: basisonderwijs minder spijbelen, secundair onderwijs meer spijbelen
19
Enkele cijfers Opvattingen over zittenblijven van clb-medewerkers en leerkrachten Waarop zet Onderwijsbeleid van de stad Antwerpen in?
20
Identificatie en analyse
VSV Identificatie en analyse Monitoring beleidscoördinatie PREVENTIE INTERVENTIE COMPENSATIE De Cauter STAM Alle leerlingen > afgebakende doelgroep > individuele jongere Dus: leidraad voor gestroomlijnde samenwerking en geen leemtes in de aanpak
21
Gezamenlijke doelgerichtheid
Een sterk beleid Doeltreffende communicatie Gedeeld leiderschap Onder-steunende relaties Responsief vermogen Geïntegreerd beleid Reflectief vermogen Innovatief vermogen Gezamenlijke doelgerichtheid BVV van een school versterken School beslist zelf welk aspect ze kiezen om rond te werken werken op 1 aspect heeft effect op de anderee aspecten
22
Huis met bouwstenen van school eigen context
23
Het hoe
24
Expertisenetwerk Leerloopbanen
Netwerk Uitvalpreventie Expertisenetwerk Leerloopbanen STAM Spijbel ambtenaar Ondersteuningsnetwer k Welzijn - Onderwijs Leerloopbaanadviseurs Alle leerlingen > afgebakende doelgroep > individuele jongere Centraal Meldpunt Dus: leidraad voor gestroomlijnde samenwerking en geen leemtes in de aanpak
25
Schematisch uitstroom => DBSO, Tweedekans, Syntra, …
-Ongekwalificeerd -NEET Netwerk instrumentarium Voltijds Secundair onderwijs vdab Basisonderwijs tewerkstelling Leerloopbaanbegeleiding Baso-fiche Portfolio EVC => compas Studiekeuze Aanpak sluit aan bij ‘(leer)loopbaan-denken’ VDAB => WIJ-project TRAJCTEN Leertraject => proeftuin Werken inkomen / Wonen Talentenhuizen Snuffelstages Schematisch
26
Blik naar competenties en talenten, blik van onderwijs op leerling
Ook onze blik naar scholen en partners
27
Wat kunnen we doen?
28
Netwerk Bewustwording IJH In dialoog gaan
Netwerkregie / draaischijffunctie Bewustwording Alle leerlingen > afgebakende doelgroep > individuele jongere In dialoog gaan Bewustwording : binnen eigen CLB, binnen school In dialoog gaan: op de persoon om effect te hebben op structuur (ind: in gesprekken met lln/ouders, doelgroep: 18 jarigen in de school, alle leerlingen: lk team) Visie van eigen CLB team rond blijven zitten, inbreng op klassenraden/celln-beg/… BASISONDERWIJS : kleuterparticipatie…? Vb luxeverzuim, …) 3. Netwerk draaischijffunctie: aantal scholen, lokale partners: ocmw, vdab, volwassenonderwijs, jeugd, … 4. IJH : ocj, brede instappartners, … biedt kansen; meer dan ooit nood aan netwerken
29
Vragen ? Bedankt voor uw aandacht! Info : www.onderwijsantwerpen.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.