De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns."— Transcript van de presentatie:

1 Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns

2 De wereld om ons heen veranderd! Demografische ontwikkelingen –Vergrijzing en ontgroening –Krimp en verdunning –Dagpaden en Leefpaden Veranderingen in vrijetijdsbesteding –Verenigingsleven staat onder druk –Meer diversiteit in dorpsbewoners (bredere netwerken, productief vs. consumptief) –Meer concurrentie (grotere mobiliteit, digitalisering en individualisme) –Maar ook: voorzieningenniveau verschraalt.

3 De wereld om ons heen veranderd! Verschuiving van verantwoordelijkheid –Het dorp is verantwoordelijk voor leefbaarheid, niet de gemeente –Participatiesamenleving Veranderingen in de zorg –Langer thuis wonen, verzorgingshuizen sluiten –Minder professionals, meer vrijwilligers en mantelzorg –Minder vervoer, meer dichtbij en laagdrempelig –Minder specialistisch, meer algemeen –Minder gericht op beperkingen, meer op talenten –Gemeenten krijgen extra taken (Wmo)

4 Verandert het dorpshuis ook? Focus op beheer en exploitatie Doelstelling bestuur is vaak verhuren van zalen ten behoeve van verenigingsleven Gericht op traditioneel gebruik –Verenigingsleven –Feesten en partijen Ambitie: Van verenigingsgebouw naar huis van het dorp Ambitie: Van verenigingsgebouw naar huis van het dorp

5 Opzet van de workshop Welke doelgroepen heb je in je dorp? Stap 1: schrijf voor jezelf de doelgroepen op (3 min) Stap 2: overleg met je tafel en schrijf ze op A3-vel (10 min) Stap 3: plenair terugkoppelen (10 min) Stap 4: neem eens een ander perspectief (5 min) Stap 5: plenair nieuwe doelgroepen Stap 6: kies met je tafel een doelgroep met kansen (1 min) Activiteitenflap: Vul met je tafel de flap in (15 minuten).

6 Aanbod FDG: 2 concrete producten 1.Wmo – scan voor gemeenschapshuizen Doelstelling: bewustwording en geven van handvaten Hoe: Individueel gesprek met adviseur 2.Marketing voor dorpshuizen Doelstelling: Hoe zorg je voor succesvolle vernieuwing? Hoe: training 3 dagdelen

7 Kosten en baten Wmo - scan U krijgt: Inzicht in de kansen van de Wmo voor uw dorpshuis Een concreet plan van aanpak met stempel FDG/Spectrum Het kost: Tijdsinvestering bestuur 2 uur Tijdsinvestering adviseur FDG/Spectrum 8 uur (€784) De eerste 5 dorpshuizen krijgen 50% korting

8 Training: Marketing voor dorpshuizen Doelstelling: De basisbeginselen van marketing begrijpen én kunnen toepassen op het dorpshuis. Het ontwikkelen van een nieuwe activiteit. Doelgroep: bestuurders / beheerders Gelderse dorpshuizen (maximaal 10 dorphuizen, 20 cursisten) Product: Cursus drie avonden Prijs: 50 euro pp plus de moeite en de tijdsinvestering Plaats: drie locaties, 29 sept, 13 okt en 24 nov Personeel: deskundig, in staat om theorie en praktijk te verbinden Promotie: ALV, nieuwsbrief, website, mailing

9 Klik hier voor titel Klik hier voor ondertitel 2009


Download ppt "Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns."

Verwante presentaties


Ads door Google