Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaarten Verbeek Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck www.science.uva.nl/~heck/research/ Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory AMSTEL Instituut Universiteit of Amsterdam
2
NMC 2003 Vragen n Welke wiskundige vorm heeft een overspanning van een brug? n Hoe hangt een ketting? n Kun je de wiskundige vorm van een brugboog en een hangende kabel ook begrijpen? n Kan ICT bijdragen aan het beantwoorden van deze vragen door VWO leerlingen?
3
NMC 2003 Achtergrond Meer aandacht in wiskundeonderwijs voor n toepassingen van wiskunde; n (ICT) vaardigheden en onderzoekend leren; n vakoverstijgende werkstukken; n engagement van leerlingen.
4
NMC 2003 ICT n weinig of geen computer algebra n meten op een digitale foto en modelleren n Coach, een computerwerkplaats voor exacte vakken
5
NMC 2003 Coach activiteiten Praktische opdracht voor 4 VWO leerlingen, ontwikkeld samen met André Holleman, leraar in onderzoek n Bixby Creek n Zeeburgerbrug n 5 gewichten hangend aan een ketting n halsketting We bekijken nu allerlei Coach activiteitenCoach
6
NMC 2003 Verklaring van de verhoudingen van de hellingen
7
NMC 2003
8
Ervaring in de klas: 4 VWO leerlingen hebben hulp nodig bij theoretisch deel van de opdracht, maar werken wel hard aan het vinden van een verklaring en zien de link met natuurkunde. een video fragment
9
NMC 2003 Conclusie: Rijk onderwerp met veel uitbreidings- mogelijkheden: ankerkettingen, andere bouwvormen rol van perspectief bij digitale beelden meten op videoclips: Tacoma brug ICT kan bijdragen aan attractieve, uitdagende praktische opdrachten en profielwerkstukken, waarin wiskunde en de ‘echte wereld’ met elkaar verbonden zijn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.