Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPepijn Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Prikkels in de financiële verhoudingen
Maarten Allers
3
Wanneer prikkelen? Gewenst gedrag treedt niet spontaan op
Dwang werkt niet, of is ongewenst
4
Prikkels: Wie prikkelt? principal Wie wordt geprikkeld? agent
5
Prikkel moet belangen op één lijn krijgen
Belangen lopen uiteen Voorbeeld: werkgever – werknemer Prikkel moet belangen op één lijn krijgen
6
Binnen overheid: Principle: politicus Agent: ambtenaar
7
Tussen overheden: Principle: rijk Agent: gemeente
8
Tussen overheden: Principle: rijk Agent: gemeente (of andersom?)
9
Democratie Principle: kiezer Agent: politicus
10
Democratie Kiezer heeft twee opties Exit “stemmen met de voeten” Voice
verkiezingen
11
Verkiezingen Twee effecten Selectie Goede bestuurders herkozen
Slechte bestuurders weggestemd
12
Verkiezingen Twee effecten Selectie Prikkel Goede bestuurders herkozen
Slechte bestuurders weggestemd Prikkel Bestuurders gaan hun best doen
13
Maar: hoe moet kiezer bestuurder beoordelen?
Verkiezingen Twee effecten Selectie Goede bestuurders herkozen Slechte bestuurders weggestemd Prikkel Bestuurders gaan hun best doen Maar: hoe moet kiezer bestuurder beoordelen?
14
Landelijke verkiezingen Regering wegstemmen of niet?
Vergelijken met andere landen? zitten heel anders in elkaar Vergelijken met vorige kabinet? toen misschien wel geen economische crisis Prestaties bestuurders lastig te beoordelen! → zwakke prikkel landelijke politici
15
Kiezer heeft vergelijkingsmateriaal
Lokale verkiezingen Kiezer heeft vergelijkingsmateriaal Vergelijken met andere gemeenten bijv. even grote buurgemeenten Bestuurders concurreren met elkaar maatstafconcurrentie Prestaties bestuurders beter te beoordelen → decentralisatie verbetert prikkel
16
Belangen op één lijn wanneer: Beslissen Betalen in één hand Genieten
Geen afwenteling mogelijk
17
Belangen niet op één lijn: Evenwicht herstellen met prikkels
Voorbeeld: niet-inwoners gebruiken weg door gemeente Baten niet-inwoners onvoldoende meegewogen Remedie: specifieke uitkering
18
Financiële verhouding
Zorgen voor goede prikkels Vermijden van foute prikkels A) Autonome taken B) Medebewind
19
Bekostiging autonome taken 1e keus: burger betaalt kostprijs
Zwembad, enz. (maar niet de ID-kaart…) Beslissen, genieten en betalen in één hand Prikkel voor goede afweging kosten - baten
20
Bekostiging autonome taken 1e keus: burger betaalt kostprijs
Zwembad, ID-kaart Beslissen, genieten en betalen in één hand Prikkel voor goede afweging kosten - baten Soms niet mogelijk of ongewenst: te duur, dienst niet uitsluitbaar extra gebruik kost soms weinig bemoeigoederen: gebruik moet gestimuleerd
21
Bekostiging autonome taken 2e keus: retributie
Beslissen, genieten en betalen bijna in 1 hand Prikkel voor afweging kosten - baten Maar: zwakkere band kosten – verbruik
22
Bekostiging autonome taken 2e keus: retributie
Beslissen, genieten en betalen bijna in 1 hand Prikkel voor afweging kosten - baten Maar: zwakkere band kosten – verbruik Soms niet mogelijk of ongewenst: Gebruik moet aan burger zijn toe te rekenen Uitvoeringskosten
23
Bekostiging autonome taken 3e keus: lokale belasting
Gemeente beslist, kiezer geniet en betaalt Gemeente weegt kosten tegen baten af… … namens kiezer… … die bestuur electoraal beoordeelt
24
Bekostiging autonome taken 3e keus: lokale belasting
Gemeente beslist, kiezer geniet en betaalt Gemeente weegt kosten tegen baten af… … namens kiezer… … die bestuur electoraal beoordeelt Zichtbare belasting → rekenschap Prikkel
25
Central Park (1859) Frederic Law Olmsted
26
CPB: Publieke voorzieningen bekostigen
uit stijging grondwaarde
27
CPB: Publieke voorzieningen bekostigen
uit stijging grondwaarde Grondbelasting geeft bestuurders: middelen nut voorzieningen = extra belastingopbrengst de juiste prikkels baten vloeien volledig terug naar gemeente
28
CPB: Publieke voorzieningen bekostigen
uit stijging grondwaarde Grondbelasting geeft bestuurders: middelen nut voorzieningen = extra belastingopbrengst de juiste prikkels baten vloeien volledig terug naar gemeente Goede afweging, want beslissen, betalen & genieten in één hand
29
Praktijk: Geen belasting op grondwaarde
Wel op basis van waarde onroerende zaken gemeenten: ozb maar prikkelt de ozb wel?
30
OZB: verevening van belastingcapaciteit
Verdeling algemene uitkering gemeentefonds: Maatstaf waarde onroerende zaken woningen 80% niet-woningen 70% Waardestijging grotendeels afgeroomd → weg prikkel!
31
Beleidsimplicatie: Gemeenten grotendeels financieren uit ozb
dit geldt voor autonome taken dus niet voor medebewind! Verevening belastingcapaciteit verminderen Niet helemaal afschaffen: -grondwaarde ook hoger nabij strand en historische binnenstad -moet niet tot extra inkomsten leiden
32
Grenzen aan lokale belasting
Belastingconcurrentie mag niet uit de hand lopen Rijk heeft belastingen nodig als instrument inkomensbeleid macro-economische beleid Veel verschillende lokale belastingen te duur
33
Bekostiging autonome taken 3e keus: lokale belasting
Gemeente beslist, kiezer geniet en betaalt Gemeente weegt kosten tegen baten af… … namens kiezer… … die bestuur electoraal beoordeelt Zichtbare belasting → rekenschap Prikkel
34
Bekostiging autonome taken 4e keus: algemene uitkering
Rijk kiest budget Gemeente weegt geen kosten tegen baten af … alleen verschillende bestedingsmogelijkheden
35
Bekostiging autonome taken 4e keus: algemene uitkering
Lokale kiezer ziet baten maar voelt kosten niet Rekent gemeente af op voorzieningenniveau
36
Bekostiging autonome taken 4e keus: algemene uitkering
Lokale kiezer ziet baten maar voelt kosten niet Rekent gemeente af op voorzieningenniveau Foute prikkel →voortdurende roep om meer geld
37
Bekostiging medebewind 1e keus: kostendekkende rijksuitkering
Rijk wil lokale voorziening → beslist en geniet → rijk moet betalen anders gebrekkige afweging kosten tegen baten
38
Bekostiging medebewind 1e keus: kostendekkende rijksuitkering
Rijk wil lokale voorziening → beslist en geniet → rijk moet betalen anders gebrekkige afweging kosten tegen baten Prikkel bij rijk om niet teveel te willen
39
Bekostiging medebewind Algemene of specifieke uitkering?
Bestedingsvrijheid beperkt (medebewind) Specifieke uitkering dus – niks mis mee
40
Bekostiging medebewind Algemene of specifieke uitkering?
Bestedingsvrijheid beperkt (medebewind) Dus eerste keus: specifieke uitkering Tegenwoordig: decentralisatie-uitkering Prikkel om doelmatigheid te bevorderen: Deels via algemene uitkering Specifieke uitkering budgetteren voorbeeld: bijstand
41
Beleidsaanbevelingen:
Autonome taken zoveel mogelijk uit eigen belastingen Wel goed zichtbare → rekenschap aan kiezer Medebewind: kostendekkende rijksuitkering (deels) via budget / algemene uitkering
42
Wanneer moet rijk gemeenten verder nog prikkelen?
1 Externe effecten grensoverschrijdende kosten of baten 2 Bemoeigoederen rijk wil (uniforme) voorzieningen bij gemeenten rijk wil lage lokale lasten
43
Reden 1 voor prikkelen gemeenten Externe effecten
grensoverschrijdende kosten of baten Beslissen, betalen & genieten niet in één hand Dus: legitieme reden om te prikkelen
44
Externe effecten – hoe prikkelen?
Bijv. uitkering voor gebruik door niet-inwoners
45
Externe effecten – hoe prikkelen?
Bijv. uitkering voor gebruik door niet-inwoners niet via algemene uitkering → geen prikkel! algemene uitkering prikkelt niet … … want geld komt toch wel
46
Externe effecten – hoe prikkelen?
Bijv. uitkering voor gebruik door niet-inwoners niet via algemene uitkering → geen prikkel! algemene uitkering prikkelt niet … … want geld komt toch wel via matching grant → wel prikkel geld gekoppeld aan uitgaven voorziening
47
Reden 2 voor prikkelen gemeenten Bemoeigoederen
rijk wil bepaalde voorzieningen bij gemeenten uniform voorzieningenniveau of: rijk wil lokale lasten beperken Wanneer is dit legitiem?
48
Case: Denemarken
49
Bemoeigoederen: prikkelen legitiem?
Kernvraag: Weet rijk het beter dan gemeenten?
50
Bemoeigoederen: prikkelen legitiem?
Kernvraag: Weet rijk het beter dan gemeenten? Gekozen door zelfde kiezers Maar: die geven lokaal betere prikkel
51
Bemoeigoederen: prikkelen legitiem?
Kernvraag: Weet rijk het beter dan gemeenten? Gekozen door zelfde kiezers Maar: die geven lokaal betere prikkel Conclusie: prikkelen is hier dubieus, of de lokale democratie werkt niet → ernstig probleem → niet op te lossen met ad hoc prikkels
52
Maar: rijk wil meer prikkelen. Waarom?
1) “Kalden” en nasleep: efficiencyprikkels Reden? Lokaal belastinggebied te klein Bij AU, SPUK, DU/IU vaak gebrekkige prikkels Begrijpelijk, maar dit is dus symptoombestrijding Beter: meer lokale belasting
53
Terzijde Efficiencyprikkels? Dan wel consequent zijn
Thuiszorg: gemeenten verlagen kosten Motie Kant: ho ho, dat kan zo niet! Les: wie prikkelt moet wel weten wat zij wil
54
Maar: rijk wil meer prikkelen. Waarom?
2) Decentralisaties: Gemeentefonds binnenkort 2e post op rijksbegroting Gaat nog meer in de gaten lopen Kamerleden zullen nog meer achter het stuur willen
55
Gevolgen: Ingewikkelder regelgeving
Minder lokale autonomie → voordelen van decentralisatie teniet gedaan Capabele mensen mijden lokale democratie Waarom eigenlijk nog decentraliseren?
56
Prikkelen via de algemene uitkering
Contradictio in termini Of je bent niet aan het prikkelen … … of ‘t is geen algemene uitkering
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.