De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry"— Transcript van de presentatie:

0 Belia van den Berg 1 September 2006
Appreciative Inquiry Belia van den Berg 1 September 2006 Genius Groups

1 Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
In iedere organisatie is er iets dat werkt. Verandering kan vorm krijgen door de identificatie van wat werkt en hoe we er meer van kunnen oogsten. Capgemini, one of the world's foremost providers of Consulting, Technology and Outsourcing services, has a unique way of working with its clients, which it calls the Collaborative Business Experience. Through commitment to mutual success and the achievement of tangible value, the company helps businesses implement growth strategies, leverage technology, and thrive through the power of collaboration. Capgemini employs approximately 55,000 people worldwide (including 2,727 Tranciel people who joined on December 2003) and reported 2003 global revenues of 5.7 billion euros. Genius Groups September Genius Groups

2 Traditionele aanpak In de traditionele aanpak ziet ‘change’ er zo uit:
een probleem wordt geïdentificeerd er wordt een diagnose uitgevoerd er wordt een oplossing gezocht en gevonden. Door aandacht te besteden aan problemen benadrukken we ze en vergroten we ze uit. Genius Groups September

3 Het idee achter Appreciative Inquiry
Het idee achter Appreciative Inquiry is gebaseerd op ‘the Appreciative Eye’ dat in ieder kunstwerk iets moois ziet. Appreciative Inquiry veronderstelt dat we in organisaties kijken naar wat goed is, wat werkt. Het tastbare resultaat van een verkenning middels Appreciative Inquiry is een reeks uitspraken die beschrijven waar de organisatie wil zijn, zich daarbij baserend op de piekbelevingen van waar men geweest is. Omdat de uitspraken geworteld zijn in levensechte ervaringen en historie weten mensen hoe zijn dat succes kunnen herhalen. Genius Groups September

4 Onze ‘mental map’ We hebben allemaal jaren van praktijkervaring en training achter ons, waarin we leren om probleemoplossend bezig te zijn. We concentreren ons daarbij op wat niet werkt en proberen dat zo min mogelijk te laten voorkomen. Als we in een klanttevredenheidsonderzoek horen dat 94% tevreden was met onze dienstverlening en 6% niet, dan zoomen we ogenblikkelijk in op die 6% om uit te vinden waarom zij niet tevreden waren. Het komt niet bij ons op om die 94% te vragen wat we zo goed deden, waarom ze tevreden zijn. Een alternatief voor onze probleemgefocuste aanpak is dat we zo veel mogelijk proberen te laten voorkomen wat eerder succesvol bleek te zijn! Genius Groups September

5 Probleemfocus vergeleken met Appreciative Inquiry
Problem Solving Appreciative Inquiry Identificatie van probleem Analyse van oorzaken Bepalen van oplossingen Actie nemen Waardering van ‘t beste ‘wat is’ Visualiseren ‘wat kan zijn’ Bespreken ‘wat zou moeten zijn’ Innoveren ‘wat zal zijn’ Basale aanname: ‘een organisatie is een probleem dat opgelost moet worden’ Basale aanname: ‘een organisatie is een mysterie om te omarmen’ Genius Groups September

6 De rol van aannames in ons handelen
Aannames zijn de door de groep gedeelde impliciete overtuigingen die samen bepalen hoe de groep denkt en handelt. Ze ontstaan en bestaan, vaak ongemerkt. Aannamen stellen de groep in staat om efficiënt te werken, omdat er dan niet steeds geëvalueerd en geleerd hoeft te worden. Logischerwijs zorgen aannamen er zo óók voor dat er niet meer scherp gekeken wordt, niet meer geleerd wordt. Het is van belang om aannamen van tijd tot tijd te evalueren op hun geldigheid. Pas als je de aannamen begrijpt, kun je voorspellen hoe een systeem werkt. Genius Groups September

7 De aannamen van Appreciative Inquiry
In iedere samenleving, organisatie of groep zijn er dingen die goed werken. Dat waarop we focussen wordt onze realiteit. Realiteit wordt gecreëerd in het moment; er zijn meerdere realiteiten. De taal die we bezigen creëert onze werkelijkheid. Door vragen te stellen aan een groep wordt die groep beïnvloedt. Mensen hebben een sterker vertrouwen om naar de toekomst te reizen als ze een houvast meenemen uit het verleden. Als we delen van het verleden meenemen naar de toekomst, zou dat moeten zijn wat in het verleden ‘het beste’ was. Het is belangrijk om verschillen te waarderen. Genius Groups September

8 AI… het proces Vertellen Verbeelden Verwezenlijken Het positieve
waarderen ‘wat is’ Verwezenlijken de toekomst creëren Verbeelden verbeelden wat mogelijk is Het positieve kernthema Vernieuwen naar de gewenste organisatie Genius Groups September

9 ‘ik wil niet dat het misgaat’…?
Het brein hoort veel… Het brein hoort veel van wat we denken. Alleen het woordje ‘niet’ hoort het niet. Wat gebeurt er dus als je dus hartstochtelijk denkt ‘ik wil niet dat het misgaat’…? Dit is de reden waarom het zo krachtig is om uitspraken positief te formuleren, alsof ze al aan het gebeuren zijn. Doordat het vergrotingen zijn van wat al eerder plaatsvond, is het relatief eenvoudig ze te visualiseren. Genius Groups September Genius Groups


Download ppt "Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry"

Verwante presentaties


Ads door Google