Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk
2
Even voorstellen
3
Kennisnet faciliteert alle onderwijsinstellingen in het po, vo en mbo bij het maximaal benutten van de kracht van ict. Wie zijn we? Kennisnet
4
Content is inhoud. Verrijkte content is inhoud verrijkt met allerlei media en interactiviteit. Verrijkte content?
5
1.Het is een geïntegreerde combinatie van tekst, beeld, geluid en film. 2.Het is volledig interactief. Je kiest zelf voor welke onderdelen je extra toelichting wilt en op welke manier. 3.Sociale media zijn een onderdeel geworden. Je leert van de ervaringen van anderen, doordat zij hun aantekeningen en commentaren aan de content kunnen toevoegen. Verschil met huidig leermateriaal?
6
4.Komt naar de gebruiker toe. Doordat er via toetsing en klikgedrag een optimale set aan informatie wordt klaargezet. 5.Het materiaal is aan te passen en zelf te arrangeren in een vorm naar keuze. Hergebruik is hierdoor mogelijk. Verschil met huidig leermateriaal? Leermateriaal krijgt nieuwe dimensie
7
Website Anne Frankhuis Voorbeeld
8
App ‘Our Choice’, Al Gore Voorbeeld
9
Leren wordt een interactieve, multimediale ervaring. Leermateriaal wordt betekenisvoller, actueler en sluit beter aan bij de verschillende leerbehoeftes van studenten. Het wordt eenvoudiger om studenten zelfstandig leermateriaal tot zich te laten nemen. Docenten krijgen meer ruimte om studenten te begeleiden in hun individuele leerproces. Impact?
10
De student van NU verlangt naar Verrijkte Content. www.vot.rs www.vot.rs using id: 45 04 85 Stelling 1
11
Inzet van Verrijkte Content verandert de rol van de docent. Kennis van ict wordt belangrijker omdat het leermateriaal van boek naar software transformeert. Actualiteit van het materiaal. Is die site er nog? (De ontwikkelingen gaan snel!) Er is zoveel! Waar moet ik beginnen? Aandachtspunten
12
Docent staat voor complexe opgave: −meer afhankelijk van de techniek. −rol als begeleider belangrijker. −moet technologische, didactische en vakinhoudelijke kennis integreren, zodat de content optimaal aansluit bij de leerbehoefte van de studenten. Aandachtspunten
13
TPACK-model Technological Pedagogical Content Knowledge Filmpje
14
Integratie van ict in het onderwijs Ict kennis: U kent de mogelijkheden van ict en weet hier mee om te gaan. Didactische kennis: U weet op welke manieren u kunt lesgeven en begrijpt hoe studenten leren. Vakinhoudelijke kennis: U kent uw vak en weet welke kennis, vaardigheden en inzicht uw studenten moeten hebben. TPACK-model door Koehler en Mishra
15
Het model Een nieuwe manier om tegen ict in het onderwijs aan te kijken. De docent kan de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier presenteren met behulp van ict. Helpt bij het maken van keuzes over hoe ict ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen.
16
Arrangementen maken in Wikiwijs. Zelf content verrijken (1)
17
Gebruik van video. −Bestaande clips gebruiken. −Clips van bedrijven uit de regio. −Zelf aan de slag. Instructiefilmpjes, beroepsgerichte clips −Student filmt eigen beroepshandelingen. Zelf content verrijken (2)
18
Gebruik maken van sociale media. Zelf content verrijken (3)
19
Gebruik van games −Minecraft −Wordfeud Zelf content verrijken (4)
20
Het zelf maken van Verrijkte Content is voor mij een stap te ver. www.vot.rs www.vot.rs using id: 45 04 85 Stelling 2
21
Werken met Verrijkte Content draagt bij tot: http://padlet.com/wall/helicon2013
22
-mbo.kennisnet.nlmbo.kennisnet.nl Trendrapport MBO Meer informatie
23
Bedankt voor uw aandacht! John Hanswijk j.hanswijk@kennisnet.nl mbo.kennisnet.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.