Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnja Willems Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n
2
n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Inhoud Waarom doelmatigheidsafweging? Korte historie Algemeen principe Enkele details: –Groepen woningen –Weging voor geluidsniveau –Schermen tot in de hemel Voorbeeld: VROM regeling rijksinfra
3
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Waarom doelmatigheidsafweging? Vrijstaande woning geen maatregelen Stedelijk gebied volledige maatregelen Verspreide bebouwing ??? / doelmatigheid
4
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Korte historie Sanering: VROM criteria (sober en doelmatig) Betuweroute: 2 woningen/100 meter scherm Noord-Oostelijke Verbinding: veel varianten automatisering nodig Rijkswaterstaat: uniformiteit / bestand tegen procedures / wettelijke basis voor NOMO SWUNG: doelmatigheidsafweging integraal onderdeel van nieuwe wetgeving gpps
5
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Algemeen principe doelmatigheidsafweging : Een redelijke verhouding tussen Geluidsreductie - baten Kosten Baten Kosten > Criterium Bijvoorbeeld: maximaal 3000 euro per dB op één woning (Rijkswaterstaat)
6
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 woongenot gezondheid kosten onderhoud landschap
7
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Voorbeeld – Scenario’s Provincie Gelderland aanleg stil asfalt als op 1 km weg ≥10 huizen, met een geluidbelasting ≥63dB op de gevel aanleg stil asfalt als op 1 km weg ≥5 huizen, met een geluidbelasting ≥63dB op de gevel + aandacht voor nabijgelegen woningen tussen 60 en 63 kosten per woning groepen woningen baten
8
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen vrijstaande woning / relatief lage geluidsbelasting geen geluidsmaatregelen
9
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen groep woningen / relatief hoge geluidsbelasting wel geluidsmaatregelen
10
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Hoe groepen woningen samen tellen? Vaak gebruikt: Een woning met x dB boven grenswaarde telt even zwaar als x woningen met 1 dB boven grenswaarde decibel-woningen Voorbeeld Rijkswaterstaat criterium:
11
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen - subjectieve definitie vermijden
12
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen - subjectieve definitie vermijden 1.Geen clusters, maar maatregelen automatisch genereren (ProRail criterium)
13
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 ProRail schermcriterium
14
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen - subjectieve definitie vermijden 1.Geen clusters, maar maatregelen automatisch genereren (ProRail criterium) 2.Clusterdefinitie “dichttimmeren”, via bijv. zichthoeken (Rijkswaterstaat criterium)
15
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Rijkswaterstaat criterium 2d zichthoek maatregel over 2d overlap apart cluster via 1d
16
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Groepen woningen - subjectieve definitie vermijden 1.Geen clusters, maar maatregelen automatisch genereren (ProRail criterium) 2.Clusterdefinitie “dichttimmeren”, via bijv. zichthoeken (Rijkswaterstaat criterium) 3.Swung DMC cluster: “geluidsgevoelig object of verzameling bijeengelegen geluidsgevoelige objecten, gelegen binnen de zone van een weg of spoorweg, die een relevante verlaging van de geluidsbelasting vanwege een weg of spoorweg zou kunnen ondervinden van een aaneengesloten geluidbeperkende maatregel”.
17
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Weging geluidsbelasting Hogere geluidsbelastingen tellen zwaarder Bijv: dosis/effect relatie voor hinder meenemen Of: sprong bij een harde (gezondheids)grens Gewogen decibelwoningen
18
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Voorbeelden weging woningen Rijkswaterstaat spoedwetVROM nieuwe DMC Miedema hinderweging (rechtgetrokken) Miedema hinderweging + Sprong vanwege NOMO doelstelling
19
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Stedelijk gebied – schermen tot in de hemel? Op te lossen door: maximum aan schermhoogte te stellen (nadeel: subjectief) grens stellen aan “verminderde meeropbrengst” niet tot de laatste dB reduceren, maar bijv. 95% alleen reductie op begane grond eisen …..
20
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Voorbeeld – Regeling VROM voor rijksinfra Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder Woningen krijgen budget voor geluidsreductie: “reductiepunten” Maatregelen kosten “maatregelpunten”.
21
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Reductiepunten
22
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Maatregelpunten wegdekken
23
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Maatregelpunten schermen
24
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Drie “regels” Regel 1: Maatregelpunten mogen niet hoger zijn dan reductiepunten Regel 2: Niet verder reduceren dan geldende grenswaarde Regel 3: Niet verder reduceren dan 95% van maximale effect (alle maatregelpunten besteed)
25
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Toepassing in actieplannen Plandrempel Groepen woningen boven plandrempel Doelmatigheidsafweging Kosten voor maatregelen
26
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 kosten plandrempel
27
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 ambitieuze plandrempel
28
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 ambitieuze plandrempel hogere kosten
29
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 ambitieuze plandrempel lichtere doelmatigheid kosten niet hoger
30
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Conclusie: Zowel de hoogte van de plandrempel als de doelmatigheidsagweging bepalen de maatregelen en de kosten van maatregelen in het actieplan Mogelijke optie: plandrempel kiezen en SWUNG DMC gebruiken als basis. Eventueel reductiepunten wijzigen.
31
dBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.