Download de presentatie
1
College 4 Bedrijfscodes
2
Opkomst Bewustwording van maatschappelijke verantwoordelijkheid
Waarden, deugden en normen vastleggen Invloed Stakeholders Intern draagvlak nodig (niet alleen omdat het populair is)
3
Omgeving Macht van NGO’s Deregulering van de overheid
Informatiemaatschappij Vraag naar ‘moreel verantwoorde’ producten (beleggingen)
4
Ondernemingen Morele problemen: Kosten:
Seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, criminaliteit zoals diefstal of fraude Kosten: Ziekteverzuim, verlies aan arbeidsproductie Financieel aan derving en fraude Toegang tot middelen groter geworden, meer verantwoordelijkheid Risicobeheersing versus waarden, deugden en normen
5
Structuur bedrijfscode
Missie Kernwaarden Normen Regels Mission statement streefcode grenscode huisregels
6
Onderwerpen Meest genoemd Milieu algemeen Regels en wetten
Hoogwaardige producten/diensten Ontplooiing medewerkers werkomstandigheden Minst genoemd Mensenrechten Milieuverantwoorde producten Participatie besluitvorming Veilige producten Privacy werknemers 2004: Muel Kaptein en Huib Klamer
7
Voorwaarden aan codes Doel van de code
Voor specifieke (groepen) werknemers toepasbaar Effectiviteit = inhoud x proces Ontwikkeling en Implementatie
8
Inhoud Begrijpelijk Eigen Duurzaam Richtinggevend Toetsbaar Flexibel
Samenhangend
9
Proces Commitment van het management Operationalisatie
Draagvlak medewerkers Externe verantwoording
10
To do Ga na of er een effectieve regel in een gedragscode voor jullie onderwerp van je artikel zou kunnen worden opgenomen Vanuit welke organisatie zou het initiatief kunnen komen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.