De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN."— Transcript van de presentatie:

1 OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN

2 1. Een tevredenheidsenquête als instrument om de dialoog te openen Dialoog OCMW-Dynamo  Limburgs steunpunt OCMW’s – Mogelijkheden om kwaliteit te optimaliseren Bureau LSO  stapt mee in onderzoeksproject Samenwerking tussen verschillende besturen leverde tevredenheid op

3 2. Een tevredenheidsmeting bij arme mensen is niet voor iedereen evident Verschillende wijzen hoe men het OCMW ervaart. – Bvb. – Burger die langs komt om poetshulp – Persoon die niet kan overleven zonder OCMW Bevragen van ‘Sterk afhankelijke’ cliënten

4 3. Veel aandacht voor de vragenlijst Logboek: – Systematisch noteren met welke problemen de mensen komen aankloppen – Maakt onderscheid tussen eenmalige ‘ongelukken’ en systematische knelpunten in hulpverlening Vragenlijst: – Werd in detail besproken – Niet helemaal gelukt: Moeilijk verschil tussen ‘iets belangrijk vinden’ en ‘tevreden zijn’

5 4. Door de band genomen tevreden cliënten Resultaat: – Tevreden-zeer tevreden – Genuanceerd: verschillen tussen verschillende OCMW’s Extra aandacht voor effectiviteit, hulpverlening en betrouwbaarheid bij de hulpverleningsrelatie

6 5. Alles kan beter Lage score voor correctheid waarmee cliënten worden behandeld Oplossingen: – Informatieverspreiding Professionelen zijn weinig te bespeuren na kantooruren  mensen hebben gevoel aan hun lot overgelaten te zijn  beroep doen op sociale netwerk

7 6. Alles is relatief OCMW is de enige organisatie waar mensen naar toe kunnen  men meet niet de tevredenheid! Men vergelijkt onderling Gestandaardiseerde vragenlijsten vereenvoudigen de werkelijkheid

8 7. De volgende stap? Een eerste stap om mening te leren kennen = enquête – Evoluties worden zichtbaar Voorstel werd verder bekeken in LSO Participatie moet gereduceerd worden tot regelmatig meten van tevredenheid


Download ppt "OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN."

Verwante presentaties


Ads door Google