Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoannes Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx
2
2 Vandaag Werkwinkels - waarom? Definitie Doelstellingen Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel? Welke dienstverlening & activiteiten? Door welke partnerorganisaties? Hoe zijn de werkwinkels gestructureerd? Getuigenissen over één en ander...
3
3 Definitie Een werkwinkel is een 1-loket-punt voor een waaier van diensten voor zowel werkzoekenden, werkgevers als het brede publiek, of anders gezegd: een vlot bereikbaar en toegankelijk fysisch loket dat tot taak heeft, enerzijds, het verzorgen van de geïntegreerde dienstverlening en, anderzijds, het verschaffen aan alle rechtsonderhorigen van de basisinformatie inzake dienstenwerkgelegenheid.
4
4 2 pijlers - Precisering Geïntegreerde dienstverlening: het geheel van afgestemde dienstverlening die door de partijen die diensten aanbieden in de WW wordt aangeboden. Dienstenwerkgelegenheid: de werkgelegenheid die bijdraagt tot het vervullen van nog niet ingevulde maatschappelijke behoeften die betrekking kunnen hebben op zowel individuele, gezinsgebonden als collectieve aangelegenheden.
5
5 Historiek concept WW goedgekeurd begin 2000 pilootfase met 35 WW’s, op termijn (tegen 2004): opening van 140 WW’s gespreid over 4 jaar momenteel 136 WW operationeel implicaties: eigen budget breuk met bestaande PLOT’s (gemeentelijke loketten voor tewerkstelling)
6
6 de Partners gemeentes en OCMW’s >> VVSG VDAB PWA’s >> RVA Vlaams Subsidie Agentschap Werk & Sociale Economie de derden >> SLN ATB (arbeidstrajectbegeleiding)
7
7 Doelstellingen Betere dienstverlening >> kwaliteit en resultaten Klantgericht en transparant Administratieve vereenvoudiging, Eén (basis)dossier & één loket, Zelfbediening Geografische nabijheid, Lokale accenten & autonomie “De kwaliteit van de dienstverlening is belangrijk, niet wie ze levert!” Samenbrengen van dienstverleners, publiek & privé Samenbrengen van vraag & aanbod Voor de twee pijlers Werkzoekenden en werkgevers Gezinnen en dienstverleners
8
8 Kenmerken Samenwerking tussen complementaire partners En hun consulenten, Gebruiken dezelfde informatie, dezelfde instrumenten, Is méér dan samen in één gebouw... De Werkwinkel-identiteit Eigen financiering, huisstijl en communicatie, Externe communicatie: Werkwinkelwebsite en deelsites, Interne communicatie: nieuwsbrief en extranet De WW-medewerkers Blijven in dienst bij eigen organisatie, Dus personeelskosten zijn voor de moederorganisatie!
9
9 Activiteiten in de WW Eigen dienstverlening van de partners Volgens afgesproken taakverdeling, (overeenkomst), Basisactiviteiten (VDAB, PWA) Trajectbegeleiding (OCMW, ATB, VDAB) Dienstenonderneming (PWA) Informatie over lokale diensteneconomie (Gemeente) Overkoepelende dienstverlening Onthaal, Zelfbedieningshoek, Informatie allerhande.
10
10 Structuur Organisatievorm was lang een vraagteken: VZW / feitelijke vereniging / contractuele relatie ? WW = samenwerkingsverband (netwerkorganisatie), Afspraken op overkoepelend niveau: In een decreet en een contract (Partnerschapsverdrag), Lokale afspraken in samenwerkingscontract: Wie doet wat? Onderscheid inhoudelijke rol > < overkoepelende rol Het financiële luik? Wie is de baas? >> de overeenkomst... Wie waakt over de samenwerking? >> de partners... Rol voor het Dagelijks Beheer en vestigingsverantwoordelijke Bevoegdheden Forum lokale werkgelegenheid?
11
11 Bedankt!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.