Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIrma Van Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Belang PE voor de RA Berry Wammes, Hoofd Beleid & Innovatie 14 januari 2009
2
Programma 14.00 uur Opening 14.05 uur Belang van PE voor de registeraccountant Berry Wammes 14.25 uur Cursusregistratiesysteem (CRS), ontwikkelingen 2007-2009 Frank van Gelder 14.45 uurFacts & figures Accountancy Rentia Visser 15.05 uur Introductie MINT Rick van Kampen 15.15 uur Vraag en antwoord CRS, PERS, CEDEO Eric Helsloot, Ruud Wink, Frank van Gelder 15.45 uur Inventarisatie overige vragen en wensen 16.00 uurAfsluiting Ron de Rijk
3
Agenda Belang van PE NIVRA-regelgeving IFAC-vereisten Erkende (onderwijs)instellingen Naleving PE Plannen komende jaren
4
Belang van PE (1) Minister Donner: “Aandacht voor permanente scholing en educatie is noodzakelijk om de kennis en kwalificaties van werkenden te laten aansluiten op de vereisten in de markt.” Bron: “Actieprogramma Iedereen doet mee”, Ministerie SZW - 2007
5
Belang van PE (2)
6
Belang van PE (3)
7
Regelgeving NIVRA Lid van IFAC Code of Ethics en Verordening gedragscode (VGC) –CoE: Principle of professional competence and due care –VGC: De RA houdt zijn deskundigheid en vaardigheid op het niveau dat is vereist om aan een cliënt of werkgever adequate professionele diensten te kunnen verlenen. PE-regelgeving sinds 1995 Aanpassing NVPE 2007 in overeenstemming met IFAC - IES7
8
IES7 – PE-vereisten Drie PE-systemen Input-based approach Output-based approach Combination approach Keuze NIVRA: Input-based approach
9
IES7 PE vereisten (2) Verplichte PE voor alle leden inclusief accountants in business Input approach: 120 uur in een driejaarsperiode, minimum van 20 uur per jaar Eerste driejaarsperiode loopt eind 2009 af Systematisch monitoring proces Facilitering toegang tot PE door NIVRA Verificatie van PE-activiteiten Mogelijkheid tot verplichte PE-onderwerpen
10
Erkende (onderwijs)instellingen Doelen: kwaliteit aanbod bevorderen en leden faciliteren Start in 2007 113 erkend, aantal groeit –21 werkgevers met intern programma –13 universiteiten –79 commerciële instituten breed aanbod voor RA’s –Intern –Commercieel
11
Naleving PE Registratie 2007: 91,5% voldoet aan minimumverplichting –Openbaar accountant: 96,9% –Intern/overheidsaccountant: 96,6% –Accountant in business: 87,0% Registratie 2008 t/m 28 februari 2009
12
Plannen komende jaren 2009: Evaluatie regelgeving PE Doorontwikkeling PERS en CRS NIVRA nodigt erkende (onderwijs) instellingen uit om ervaringen uit te wisselen!
13
Conclusie Teamwork in samenwerking met erkende (onderwijs)instellingen met als doel de beste PE-activiteiten voor NIVRA-leden
14
Ontwikkelingen CRS 2007 - 2009 Frank van Gelder sr. stafmedewerker PE
15
Agenda Achtergrond CRS Ontwikkeling CRS Geplande CRS-ontwikkelingen Lopende verzoeken Verzoek NIVRA aan instellingen Conclusie
16
Achtergrond CRS IFAC (IES 7) verwacht van beroepsorganisatie: –omarming principe “lifelong learning for professional accountants” –Facilitering toegang tot PE voor de leden Reactie NIVRA op IES7: –Uitbreiding PE-plicht –Introductie CRS ter bevordering aanbod en toezien op kwaliteit –Online registratie door RA’s
17
Achtergrond CRS (2) Wat betekent CRS voor de erkende (onderwijs)instelling: –Aanmelding cursus in database in ruil voor gebruik PE-logo –Marginale check NIVRA op invoer –Periodiek controle op werkwijze instelling via Audit PE, uitgevoerd door Cedeo CRS biedt de RA de mogelijkheid zich op gemakkelijke wijze voor een CRS-cursus aan te melden en/of deze na afloop te registreren in PERS
18
Ontwikkeling CRS Eerste versie CRS begin 2007, inmiddels versie 2 met de volgende vernieuwingen: –Performanceverbeteringen site –Mogelijkheid subtitels toe te voegen (niet verplicht) –Veld bijzonderheden –Onderscheid prijs en label –Onderscheid klassikaal versus schriftelijk / e-learning
19
Ontwikkeling CRS (2) –Kopiëren cursusgegevens –Rechtstreekse aanmelding vanuit CRS naar erkende (onderwijs)instelling –Meer zoekopties voor RA’s: Klassikaal versus e-learning/schriftelijk Naam onderwijsinstelling Exacte datum
20
Geplande CRS-ontwikkelingen HTML-editor in weergave cursusinformatie Cursussen met keuzesessies Mogelijkheid inhousecursus aan de cliënt te koppelen Mogelijkheid tot registratie deelnemers door de (onderwijs)instelling Archivering cursussjablonen Koppeling met MINT Streven is deze opties voor de zomer van 2009 te kunnen aanbieden
21
Lopende verzoeken Meerdere inlogcodes per instelling Specifieke vakgebieden per instelling Tonen van een CRS-code aan de instelling bij aanmaken van een nieuwe cursusuitvoering
22
Verzoek NIVRA aan instellingen Duidelijke communicatie voor- en achteraf over de cursussen die al dan niet worden aangeboden onder de vlag van de erkenning Verplicht is het PE-logo te vermelden, verzoek uit de markt ook CRS-code mee te nemen
23
Conclusie NIVRA heeft op verzoek van verschillende(onderwijs)instellingen een groot aantal stappen kunnen zetten ter verbetering van het CRS. De komende periode zal het systeem verder worden ontwikkeld. Aanvullende vragen en wensen zijn altijd welkom!
24
Facts & Figures accountants & CRS Rentia Visser Communicatie
25
Bezoekers van CRS Welke thema’s houden leden bezig? Kennis uit CRS Agenda
26
Bezoekers van het CRS Registeraccountants: 14.000 –In business: 5.735 –Openbaar:4.398 (880 bij een-/tweemansaccoun- tantspraktijk; 2000 bij een accountantskantoor > 50 RA’s) –Niet actief: 1.963 –Overheid:1.220 –Intern:0.686 Registercontrollers: 2.500
27
Kenmerken registeraccountants 85 % man Leeftijdsopbouw <= 3414% 35 t/m 4445% 45 t/m 5428% >= 5513%
28
Actuele thema’s Algemeen –Steeds meer regelgeving internationaal bepaald Openbaar –Verslaggeving: IFRS SME, impairment, RJ 290 financiële instrumenten –Auditing: assurance en XBRL, risicomanagement Intern –Nadere Voorschriften Accountantsafdelingen en Onafhankelijkheid Overheid: –Niet-financiële informatie (alle info buiten jaarrekening om) Controllers, accountants in business –Risicomanagement
29
Trends in permanente educatie PE-punten sprokkelen Eerst hard skills, dan soft skills Grensoverschrijdende PE Toename incompany-opleidingen bij organisaties met financiële professionals Plenair multimediaal leren
30
Kennis uit CRS Cursussen 20073579 20083938 2009644 Aanmeldingen Niet bekend 583 151
31
Meest geregistreerde thema’s Audit17840 Persoonlijke effectiviteit2396 Externe verslaggeving6784 Publieke sector2043 Wet- en regelgeving6052 Recht1727 Fiscaliteiten5942 Bedrijfseconomie1626 Financieel management5241 Financial Accounting & Analysis1613 Kwaliteitstoetsing3985 Corporate Finance1196 Administratieve organisatie / Interne beheersing3272 Pensioenen1190 ICT2785 Organisatieadvies809 Managementtechnieken2767 Onafhankelijkheid633 Communicatie546
32
Mint: Een verfrissende kijk op je carriére Ron de Rijk Hoofd Ledenservice
33
MINT ‘MINT is opgebouwd uit een aantal tools en iedere tool geeft een ander perspectief op de carrière van de RA.’ Het is: een tool voor de leden om de Permanente Educatie te structureren en te plannen met behulp van (accountancy) competenties Een tool om diensten en producten te koppelen aan een kennis/opleidingsbehoeften Een assessment tool met een adviesmogelijkheid Een up-to-date service van het NIVRA Een onderdeel van de E-campus
38
Vraag en antwoord CRS, PERS, CEDEO
39
Vragen?
40
Afsluiting Ron de Rijk Hoofd Ledenservice
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.