Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaurens Koster Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV
2
...welkom!... Terugblik Vragen Programma van vandaag Terugblik Vragen Programma van vandaag
3
Nuances! Onveiligheid= risico x expositie? Hoe meet je risico? Expositie- van wie? Risicokencijfers De top bedwongen Onveiligheid= risico x expositie? Hoe meet je risico? Expositie- van wie? Risicokencijfers De top bedwongen
5
Expositie en risico
9
Nederland in Europa
10
Nederland in de wereld... Mondiaal jaarlijks ca 1.000.000 doden Groei verkeersdoden 2000-2020 Zuid azie: +144% Oost azie: +80% Afrika zuid: +80% Middenoosten/ Afrika noord: +68% Zuid Amerika/Carribean: +48% Europa/ Centraal azie: +18% Wereld totaal: +66% ‘rijke landen’: -28% expositie hoog maar ongevalsratio en ernstratio laag Mondiaal jaarlijks ca 1.000.000 doden Groei verkeersdoden 2000-2020 Zuid azie: +144% Oost azie: +80% Afrika zuid: +80% Middenoosten/ Afrika noord: +68% Zuid Amerika/Carribean: +48% Europa/ Centraal azie: +18% Wereld totaal: +66% ‘rijke landen’: -28% expositie hoog maar ongevalsratio en ernstratio laag
11
Trends in de toekomst Vergrijzing Groei personenverkeer, groei goederenvervoer Multiculturele samenleving Internationalisering Technologie Relatie burger-overheid Vergrijzing Groei personenverkeer, groei goederenvervoer Multiculturele samenleving Internationalisering Technologie Relatie burger-overheid
12
Maatschappelijke kosten Enkele miljarden filekosten 13% daarvan door verkeersonveiligheid 12,3 miljard kosten onveiligheid (2003) Verkeersdode: 2.426.650 Ziekenhuisslachtoffer: 249.482 SEH:7.909 Licht letsel: 4618 Enkele miljarden filekosten 13% daarvan door verkeersonveiligheid 12,3 miljard kosten onveiligheid (2003) Verkeersdode: 2.426.650 Ziekenhuisslachtoffer: 249.482 SEH:7.909 Licht letsel: 4618
13
Nuances Beleid Efficientste doelstelling: Absoluut/ Relatief Is het streven gericht op minimalisatie van het totaal aantal slachtoffers? Of moeten alle verkeersdeelnemers een zeker veiligheidsniveau (c.q. een maximaal risico) geboden krijgen? Is de dominante groep of juist de meest kwetsbare groep maatgevend voor beleid? Beleid Efficientste doelstelling: Absoluut/ Relatief Is het streven gericht op minimalisatie van het totaal aantal slachtoffers? Of moeten alle verkeersdeelnemers een zeker veiligheidsniveau (c.q. een maximaal risico) geboden krijgen? Is de dominante groep of juist de meest kwetsbare groep maatgevend voor beleid?
14
Europees Beleid Beperkt… Onveiligheid kost Europa €40.000.000.000/jr Wel beleden, maar: politiek gevoelig! Wel: veiliger voertuigen en infrastructuur Geen budget van betekenis Doelstelling -50% op Europees niveau Beperkt… Onveiligheid kost Europa €40.000.000.000/jr Wel beleden, maar: politiek gevoelig! Wel: veiliger voertuigen en infrastructuur Geen budget van betekenis Doelstelling -50% op Europees niveau
15
Europees Actieprogramma Verkeersveiligheid (2003) Voor de steeds grotere mobiliteit wordt een hoge prijs betaald elk jaar brengen 1.300.000 ongevallen met lichamelijk letsel ruim 40.000 doden en 1.700.000 gewonden met zich mee. De kosten van dit bloedbad, zowel direct als indirect,worden geschat op 160 miljard EUR, ofwel 2 % van het BNP van de EU Voor de steeds grotere mobiliteit wordt een hoge prijs betaald elk jaar brengen 1.300.000 ongevallen met lichamelijk letsel ruim 40.000 doden en 1.700.000 gewonden met zich mee. De kosten van dit bloedbad, zowel direct als indirect,worden geschat op 160 miljard EUR, ofwel 2 % van het BNP van de EU
16
Eur. programma Verk.veiligheid EU: aantal doden in 2010 halveren t.o.v. 2000, dus 20.000 levens redden Oorzaken: Te hoge en onaangepaste snelheden, die een rol spelen bij ongeveer eenderde van het aantal dodelijke en ernstige ongevallen Gebruik van alcohol of drugs, of vermoeidheid. Automobilisten met een te hoog alcoholpromillage zijn elk jaar verantwoordelijk voor ongeveer 10 000 doden. Het niet gebruiken van veiligheidsgordels of een valhelm is een factor die in belangrijke mate bijdraagt tot de ernst van de ongevallen. Hier kunnen elk jaar bijna 7 000 levens mee worden gered Voertuigen die bij een botsing onvoldoende bescherming bieden. Uit de analyse van ongevallen blijkt dat de helft van het aantal letselgevallen met dodelijke afloop of blijvende invaliditeit voorkomen zou kunnen worden Plaatsen met een hoog ongevallenrisico (black spots). De niet-naleving van de rij- en rusttijden in het beroepsvervoer Slechte zichtbaarheid van andere weggebruikers of onvoldoende zichtveld van de bestuurder. Alleen al het ontbreken van zicht in de dode hoek naar achteren is elk jaar verantwoordelijk voor 500 doden. EU: aantal doden in 2010 halveren t.o.v. 2000, dus 20.000 levens redden Oorzaken: Te hoge en onaangepaste snelheden, die een rol spelen bij ongeveer eenderde van het aantal dodelijke en ernstige ongevallen Gebruik van alcohol of drugs, of vermoeidheid. Automobilisten met een te hoog alcoholpromillage zijn elk jaar verantwoordelijk voor ongeveer 10 000 doden. Het niet gebruiken van veiligheidsgordels of een valhelm is een factor die in belangrijke mate bijdraagt tot de ernst van de ongevallen. Hier kunnen elk jaar bijna 7 000 levens mee worden gered Voertuigen die bij een botsing onvoldoende bescherming bieden. Uit de analyse van ongevallen blijkt dat de helft van het aantal letselgevallen met dodelijke afloop of blijvende invaliditeit voorkomen zou kunnen worden Plaatsen met een hoog ongevallenrisico (black spots). De niet-naleving van de rij- en rusttijden in het beroepsvervoer Slechte zichtbaarheid van andere weggebruikers of onvoldoende zichtveld van de bestuurder. Alleen al het ontbreken van zicht in de dode hoek naar achteren is elk jaar verantwoordelijk voor 500 doden.
17
Stand van zaken 2006 Door nieuwe lidstaten doel aangepast: van 50.000 naar 25.000 in 2010 2005: 41.600: Tempo daling is onvoldoende. Actieprogramma met kracht uitvoeren EU zal lidstaten hierop aanspreken Door nieuwe lidstaten doel aangepast: van 50.000 naar 25.000 in 2010 2005: 41.600: Tempo daling is onvoldoende. Actieprogramma met kracht uitvoeren EU zal lidstaten hierop aanspreken
18
RijksBeleid Historisch perspectief ‘60: regelgeving ‘70: uitbouw autosnelwegen ‘80: gedragsbeinvloeding, taakstelling SVV II (-25% slachtoffers), MPV II (speerpunten) ‘90: MPV III (curatief en preventief), Duurzaam Veilig Historisch perspectief ‘60: regelgeving ‘70: uitbouw autosnelwegen ‘80: gedragsbeinvloeding, taakstelling SVV II (-25% slachtoffers), MPV II (speerpunten) ‘90: MPV III (curatief en preventief), Duurzaam Veilig
19
Rijksbeleid Duurzaam Veilig: aan herziening toe Nota Mobiliteit Decentralisatie, rijk doet nog zaken als: gedragsbeinvloeding, voertuigtechnologie, instrumenten voor veilig goederenvervoer, gezondheidszorg Doelstelling 2010: -15% doden, -7,5% gewond, t.o.v. 2002 Doelstelling 2020: -40% doden, -30% gewond, t.o.v. 2002 Nog eens extra aangescherpt Duurzaam Veilig: aan herziening toe Nota Mobiliteit Decentralisatie, rijk doet nog zaken als: gedragsbeinvloeding, voertuigtechnologie, instrumenten voor veilig goederenvervoer, gezondheidszorg Doelstelling 2010: -15% doden, -7,5% gewond, t.o.v. 2002 Doelstelling 2020: -40% doden, -30% gewond, t.o.v. 2002 Nog eens extra aangescherpt
20
Ambities Nederlands beleid strategie 2008 2010 Nederland moet wereldkampioen verkeersveiligheid blijven Voortbouwen op succes, permanente verbetering Pijlers: samenwerken, integraal, duurzaam veilig Lijnen: generieke maatregelen, specifieke aandachtsgebieden Bescherming kwetsbaren, aanpak veroorzakers Innovatie Nederland moet wereldkampioen verkeersveiligheid blijven Voortbouwen op succes, permanente verbetering Pijlers: samenwerken, integraal, duurzaam veilig Lijnen: generieke maatregelen, specifieke aandachtsgebieden Bescherming kwetsbaren, aanpak veroorzakers Innovatie
21
Rijksbeleid Duurzaam Veilig: in een duurzaam veilig verkeerssysteem is de kans op ongevallen door de vormgeving van de infrastructuur bij voorbaat al drastisch beperkt. Voor zover er nog ongevallen gebeuren, is het proces dat de ernst van ongevallen bepaalt, zodanig geconditioneerd dat ernstig letsel nagenoeg is uitgesloten
22
rijksbeleid Vier pijlers van Duurzaam Veilig Veilige inrichting wegennet (self explaining roads) Veilig mobiliteitsbeeld (veilige vervoersconcepten) Veilige ruimtelijke ordening (ordenen van functies) Veilig gedrag (Engineering- Education- Enforcement) Vier pijlers van Duurzaam Veilig Veilige inrichting wegennet (self explaining roads) Veilig mobiliteitsbeeld (veilige vervoersconcepten) Veilige ruimtelijke ordening (ordenen van functies) Veilig gedrag (Engineering- Education- Enforcement)
23
Duurzaam veilig De kans op ongevallen bij voorbaat al drastisch beperkt Voor zo ver er nog ongevallen gebeuren, is ernstig letsel nagenoeg uitgesloten Veilig Inrichting Mobiliteitsbeeld Ruimtelijke ordening Gedrag De kans op ongevallen bij voorbaat al drastisch beperkt Voor zo ver er nog ongevallen gebeuren, is ernstig letsel nagenoeg uitgesloten Veilig Inrichting Mobiliteitsbeeld Ruimtelijke ordening Gedrag
24
Duurzaam Veilig (Vervolg) Functionaliteit Homogeniteit (wegcategorisering) Voorspelbaar verkeersgedrag Denk aan Grote verblijfsgebieden Ritten zo kort mogelijk Kort deel van de rit over onveilige wegen Aantrekkelijkste route ook de veiligste Functionaliteit Homogeniteit (wegcategorisering) Voorspelbaar verkeersgedrag Denk aan Grote verblijfsgebieden Ritten zo kort mogelijk Kort deel van de rit over onveilige wegen Aantrekkelijkste route ook de veiligste
25
Duurzaam Veilig: startprogramma Categoriseringsplannen 30/ 60 zones BOR VBVR Voorrang verkeersaders Uniformering rotondes Verkeersveiligheidsaudit Kennisoverdracht Categoriseringsplannen 30/ 60 zones BOR VBVR Voorrang verkeersaders Uniformering rotondes Verkeersveiligheidsaudit Kennisoverdracht
26
Door met duurzaam veilig Functionaliteit Homogeniteit Herkenbaarheid Vergevingsgezindheid Statusonderkenning Functionaliteit Homogeniteit Herkenbaarheid Vergevingsgezindheid Statusonderkenning
27
Thema’s binnen Door met Duurzaam Veilig Infra Voertuig Its Educatie Regelgeving en handhaving Snelheidsbeheersing Alcohol en drugs Jongeren Voetgangers en fietsers Gemotoriseerde tweewielers Goederenvervoer Infra Voertuig Its Educatie Regelgeving en handhaving Snelheidsbeheersing Alcohol en drugs Jongeren Voetgangers en fietsers Gemotoriseerde tweewielers Goederenvervoer
28
organisatie Rijk Decentrale overheden (provincie, gemeentes, kaderwetgebieden, waterschappen) CROW/ infopunt Duurzaam Veilig SWOV KpVV ROV’s/ POV’s Opleidingen Rijk Decentrale overheden (provincie, gemeentes, kaderwetgebieden, waterschappen) CROW/ infopunt Duurzaam Veilig SWOV KpVV ROV’s/ POV’s Opleidingen
29
Organisatie (Vervolg) VVN/ 3VO/ VVN Politie/ OM OV-bedrijven Fietsersbond, TLN en andere belangenbehartigers Bewonersinitiatieven Klachten: gratis advies VVN/ 3VO/ VVN Politie/ OM OV-bedrijven Fietsersbond, TLN en andere belangenbehartigers Bewonersinitiatieven Klachten: gratis advies
30
Organisatie (vervolg) Sociaal-economische ontwikkelingen Ruimtelijke ontwikkelingen PM: De rol van internet! Ken uw internet-sites Sociaal-economische ontwikkelingen Ruimtelijke ontwikkelingen PM: De rol van internet! Ken uw internet-sites
31
decentralisatie Centraal wat centraal moet, decentraal wat decentraal kan Gedragsbeinvloeding Voertuigtechnologie Instrumenten goederenvervoer Samen optrekken in de gezondheidszorg Maar: middelen ook gedecentraliseerd? En: de bijbehorende organisatie op orde? En: praktijk weerbarstiger, vereist vaak een pragmatische insteek Centraal wat centraal moet, decentraal wat decentraal kan Gedragsbeinvloeding Voertuigtechnologie Instrumenten goederenvervoer Samen optrekken in de gezondheidszorg Maar: middelen ook gedecentraliseerd? En: de bijbehorende organisatie op orde? En: praktijk weerbarstiger, vereist vaak een pragmatische insteek
32
decentralisatie Bijzondere vervoerswijzen Landbouwverkeer Openbaar vervoer Hulpdiensten Goederenvervoer Bijzondere vervoerswijzen Landbouwverkeer Openbaar vervoer Hulpdiensten Goederenvervoer
33
Gemeentelijk beleid Klachten: gratis advies? Wegen met hoge verkeersdruk of wijken met doorgaand verkeer Aantallen of ernst van ongevallen per weglengte Kenmerken van de wegen en omgevingstypologieen Klachten: gratis advies? Wegen met hoge verkeersdruk of wijken met doorgaand verkeer Aantallen of ernst van ongevallen per weglengte Kenmerken van de wegen en omgevingstypologieen
34
Bijzondere doelgroepen Hulpdiensten Goederenvervoer Openbaar vervoer etc… Hulpdiensten Goederenvervoer Openbaar vervoer etc…
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.