Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerda Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Sessie 4 Interculturaliteit en diversiteit Graziela Dekeyser (FaPOS, K.U.Leuven) Imane Bouzarmat (Ella vzw) LAGO studiedag 22 september 2011
2
Diversiteit in cijfers Diversiteit in herkomst: Belg of buurland: 83% Marokkaanse herkomst: 6% Turkse herkomst: 4% Andere herkomst: 5% Onbekend: 2% Diversiteit in migratiegeneratie: 1 ste migratiegeneratie: 8% 2 de migratiegeneratie: 17% 3 de migratiegeneratie: 7% Belgische herkomst: 68%
3
Diversiteit in cijfers
4
Diversiteit in GOK: opleidingsniveau moeder naar herkomst (in %)
5
Diversiteit in GOK: opleidingsniveau moeder naar migratiegeneratie (in %)
6
Diversiteit in GOK: thuistaal naar herkomst (in %)
7
Diversiteit in GOK: thuistaal naar migratiegeneratie (in %)
8
Diversiteit in studierichting: herkomst (in %)
9
Diversiteit in studierichting: migratiegeneratie (in %)
10
Conclusie diversiteit in cijfers Diversiteit in GOK-indicatoren: Scoren op deze indicatoren daalt aanzienlijk indien men rekening houdt met migratiegeneratie Diversiteit in studierichting: Oververtegenwoordiging van Marokkaanse en Turkse herkomstgroepen kan niet volledig verklaard worden door GOK-indicatoren –Niet zulke sterke daling terug te vinden voor migratiegeneratie als bij de GOK-indicatoren –Andere determinanten?
11
Conclusie diversiteit in cijfers: rol van werksituatie moeder Belg of buurland MarokkaanTurkAndereTotaal Werkend80.030.331.262.374.7 Huisvrouw12.353.457.126.917.4 Andere6.916.311.710.97.9 N30092081541753546 Eerste generatie Tweede generatie Derde generatie Belgische herkomst Totaal Werkend61.952.073.079.775.0 Huisvrouw25.936.916.414.017.6 Andere12.211.110.56.37.5 N27061225624653603
12
Diversiteit in attituden Diversiteit in genderrolattitude: Wie is traditioneler? –Moslims –Jongens –TSO- en BSO leerlingen –Jongeren met huisvrouw als moeder Wie is minder traditioneel? –Ongelovige jongeren –Meisjes –Minstens 1 ouder hoger opgeleid Conclusie: ook hier weer de rol van voorbeeldfiguren belangrijk
13
Discussiepunten 1.Continue migratiestroom belemmert integratie van migrantenjongeren –Continuering van 2 de migratiegeneratie problematiek 2.GOK-onderwijs als tweesnijdend zwaard –Te veel focus op jongeren als locus van problematieken? –Nood aan zelfreflectie door leerkrachten/scholen? –Te lage verwachtingen voor jongeren van een andere herkomst –Competenties verder ontwikkelen om met toenemende diversiteit in achtergronden te werken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.