Download de presentatie
GepubliceerdNora Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Consciously, we teach what we know;
unconsciously, we teach who we are (D. Hamachek - Effective teachers. What they do, how they do it and the importance of self-knowledge)
2
Aspecten van het daltondocentschap
- Vakdeskundige °weet inhoudelijk waar hij/zij het over heeft - Didacticus °gebruikt een ruime bak met werkvormen - Leerpsycholoog °weet hoe pubers leren, houdt daar rekening mee - Pedagoog °kan met pubers omgaan, wil ze begrijpen - Mens °handelt vanuit eigen context/levenservaring
3
Daltongedrag van docenten
ruimte geven respect, waardering positieve spanning zelfontplooiing initiatief bij leerling keuzevrijheid, autonomie laisser-faire stijl alles mag ‘succes!’ als je me nodig hebt…’ geen spanning meer vrijblijvendheid uit contact met leerlingen in contact met leerlingen sfeer, welkom in overleg met elkaar keuzes bieden warm geaccepteerd gezag autoritaire stijl negatieve spanning rigide regels koud macht grenzen stellen
4
het schoolklimaat van een leerling
5
onderzoek naar effectief docentgedrag
wanneer leer jij eigenlijk iets? (in wat voor omstandigheden?) wat doet een leerkracht waardoor jij iets leert? noem vijf voorbeelden van ‘handelingen’ die goed werken (noem als je wilt ook vijf voorbeelden van ‘handelingen’ die niet goed werken)
6
respons (aantallen) brugklasleerlingen leerkrachten deelnemers: 214
respondenten: 214 gemiddelde bedenktijd: 10 minuten verschillende antwoorden: 200 (gemiddeld bijna 1 per deelnemer) 2/3 positief, 1/3 negatief leerkrachten deelnemers: 50 respondenten: 34 gemiddelde bedenktijd: 10 weken verschillende antwoorden: 250 (gemiddeld 7 per deelnemer) 2/3 positief, 1/3 negatief
7
respons, ordening volgens Costa
8
het waarneembare gedrag van de leerkracht
niveau: doen-doen-doen, onmiddellijk handelen aard: grotendeels geautomatiseerd en geroutiniseerd
9
(P.J. Palmer – The courage to teach)
Een van de conclusies? Good teaching cannot be reduced to technique, good teaching comes from the identity and integrity of the teacher. (P.J. Palmer – The courage to teach)
10
de ontwikkeling van ons schoolklimaat
een klimaat waarin je oppervlakkig leert accent op kennis korte termijndoelen (cijfers!) feiten, foefjes, trucs afhankelijkheid afwisseling de vakdocent verstrooiing, verbrokkeling (50 minuten rooster?) b een klimaat waar leren diepgang heeft accent op proces lange termijndoelen inzicht, leren ontdekken zelfstandigheid metacognitie de pedagoog rust, concentratie (75 minuten rooster?)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.