Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdOscar Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren
2
Vraagstelling Hoe omgaan met verandering? Hoe veranderingen als leerkansen benutten? Hoe via collectieve leerprocessen veranderingen in goede banen leiden?
3
Maatschappelijke relevantie van de school
4
Verandering en vernieuwingen
5
Response-ability Complexe organismen ecologie wankel evenwicht Niet mechanistisch instrumenten technieken Wel samenspel factoren context condities
6
Lerende gemeenschap Centrale plaats vh leerproces Niemand kan in jouw plaats leren Gezamenlijk construeren van betekenis Bundelen en optimaliseren van het beschikbaar potentieel Creëren van synergie (fusie) inspelen op wijzigende context respons pro-actief
7
‘Change happens by degree, not by decree’ Spanbauer
9
BASICS Building Agency for School Improvement, Coherence and Sustainability
10
Partners VSKO, vzw Nascholing (BE) Dublin City University, School of Education (IE) Universita degli Studi del Molise (IT) Utvicklingsheten (SE) SOPO (NL) London University King’s College (UK) Aisis (CZ) Doskonalenia Kadr Oswiatowych (PL) Zavod Republike Slovenije za solstvo (SI)
11
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren
12
Doelstellingen Scholen ondersteunen bij implementeren van vernieuwingen De interne competentie en coherentie van scholen verhogen door Competentie: vormen van professioneel kader van vernieuwingsactoren binnen de school Coherentie: scholen ondersteunen bij realiseren van door hen gewenste vernieuwingen Op elkaar afstemmen van lopende of geplande vernieuwingen
13
Doelgroep Scholen(gemeenschappen) S.O. Leergroepen Veranderingsactoren Directieteam + leerkrachten
14
Opbouw: tweejarig project Module 1 ‘Ondersteuning van vernieuwingstrajecten Module 2 ‘ Vorming van veranderingsactoren Module 3 ‘ Change management for school improvement’ Module 4 ‘ e-Learning & e-Coaching
15
Module 1 Ondersteuning van vernieuwingstrajecten Kritische vriend Ondersteuning van leergroep Representatief & gemandateerd Coördinator Continu vernieuwingsproces getrokken door leergroep 12 interventies (1/2 dag) gespreid over 2 jaar
16
Module 1: mogelijke interventies Intakegesprek Contrastieve analyse huidige en gewenste toestand Bepalen prioriteiten Opstellen draaiboek Uitwerken implementatiestrategie Uitwerken conceptueel kader Leiden van Reflectiesessie Feedbacksessie Evaluatiesessie coachingsessie
17
Module 2 ‘Vorming van Veranderingsactoren’ 8 schooloverstijgende sessies over 2 jaar 2 à 3 dlns uit leergroep per school Inhoud i.f.v. vraag Reflectie vaardigheidstraining Vbb van inhouden Coaching skills Besluitvorming Implementatiestrat egieën Omgaan met weerstanden Ervaringen & goede praktijk uitwisselen
18
Module 3: ‘Change Management for School Improvement’ Verdiepingsmodule Internationale residentiële cursus van 1 week Comenius beurs Jaar 1: Praag 19-25 februari 2005 1 deelnemer per school Internationaal forum veranderingsactoren
19
Module 4 ‘ e-Learning & e-Coaching’ Complementaire electronische leeromgeving Permanente coaching leergroepen
20
Deelname in kosten € 250 per school per jaar
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.