Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJurgen Meijer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers www.ctwo.nl
2
Doel van deze bijeenkomst Uitwisseling van informatie Mogelijkheden onderzoeken voor participatie van scholen –om meningen en ideeën te inventariseren; –om gebruik te maken van de expertise van docenten; –om experimenten uit te voeren.
3
Agenda 1.Opening en welkom 2.Stand van zaken rond wiskunde D 3.De rol van docenten en scholen 4.Praktische randvoorwaarden 5.Afspraken en tijdpad
4
2. Stand van zaken rond wiskunde D
5
Taakstelling commissie 1.Examenprogramma's voorstellen voor wiskunde A, B, C en D van havo en vwo per 2010; 2.Voorbereidende ontwikkelingen in gang zetten voor wiskunde C van vwo en wiskunde D voor havo en vwo per 2007; 3.Adviseren over doorlopende leerlijnen wiskunde; 4.Advisering over didactische ontwikkelingen.
6
Feiten rond wiskunde D Profielkeuzevak NT voor havo en vwo (verplicht een uit vier: wiskunde D, biologie, informatica en NLT) Omvang 320 slu (havo) en 440 slu (vwo) Dubbelkeuze wiskunde B en wiskunde D mogelijk Afronding middels schoolexamen, geen CE Inhoud adhv globale programmabeschrijving Ingangsjaar 2007 (havo-4 / vwo-4) Vermoedelijk geen toelatingseis vervolgopleidingen
7
Praktijkvragen van wiskunde D Gaan scholen het aanbieden? Concurrentie in de profielkeuzeruimte? Gedeeltelijk combineren met wiskunde A? Leerlingen veel individueel laten doen? Modulair aanbieden? Regionale samenwerking met instellingen voor hoger onderwijs?
8
Mogelijkheden voor wiskunde D? Verbreding –toepassingen, raakvlakken met exacte vakken, beroepspraktijk, actualiteit Verdieping –uitdaging, zicht op ‘echte’ wiskunde Voorbereiding –op vervolgonderwijs Voorkeur –ruimte voor eigen keuzes, in samenwerking met hoger onderwijs
9
Wiskunde D havo (concept!) Statistiek en kansrekening: –Omvat het A-programma –Mogelijk verdiepingsdeel Toegepaste analyse 2 –Delen van het huidige B12 –Groei, periodiciteit, evenredigheden Samenwerkingsmodel HO en schoolmodel: –Wiskunde in Technolgie –of Ruimtemeetkunde2 Keuzeonderwerp –Ruimtemeetkunde –Optimaliseren –…
10
Havo samenwerkingsmodel
11
Havo schoolmodel
12
Wiskunde D vwo (concept!) Statistiek en kansrekening: –Omvat het A-programma –Mogelijke verdieping (wachttijden)? Meetkunde –Delen van het huidige B12 –Analytische meetkunde Dynamische modellen –Continue dynamische modellen –Differentiaalvergelijkingen Samenwerkingsmodel HO en schoolmodel: –Wiskunde in Wetenschap –Complexe getallen – vervolg DynMod Keuzeonderwerp
13
VWO samenwerkingsmodel
14
VWO schoolmodel
15
3. De rol van docenten en scholen
16
Programma’s voor wiskunde D… … hebben een voorlopig karakter; … moeten per 2010 (klas 4) definitief worden; … worden in samenwerking met scholen en instellingen voor hoger onderwijs ontwikkeld en uitgetest.
17
Leermiddelen en experimenten Materiaal voor 2007 tijdig gereed –spoorboekje (syllabus) grotendeels uit bestaand materiaal –exemplarisch alternatief materiaal Ontwikkeltraject naar 2010 –vanaf 1 september 2006 ontwikkel/experimenteerscholen –financiering via UP (via oormerking cTWO) –ontwikkeld materiaal vrij beschikbaar via website Contacten met uitgevers en andere producenten van lesmateriaal
20
Concrete opties voor pilots in 2006-2007 Havo: Toegepaste Analyse 2 in h4 (B12)of h5 (B12): –Evenredigheden en machten (? 20 slu, 12 lesuren?) Vwo: Dynamische modellen in v4 (B) of v5 (B12) –Dynamische systemen (v4, 20 slu, 12 lesuren) –Discrete dynamische modellen (v5, 30 slu, 18 lesuren) –Continue dynamische modellen (v5, 30 slu, 18 lesuren) Vwo: Analytische meetkunde in v5 (B12) of v6 (B12) – Eigen initiatieven
21
Waar halen we de tijd vandaan? –Uit het reguliere programma –Uit tijd voor zebra –Extra contacttijd?
22
3. Praktische randvoorwaarden
23
Praktische randvoorwaarden Medewerking bestaat uit meedenken, becommentariëren, experimenteren, rapporteren Vooraf contract tussen school en cTWO Bij voorkeur twee docenten per school Facilitering via docenturen
24
4. Afspraken en tijdpad
25
Afspraken en tijdpad Maart: Overleg op school 13 april: Reactie naar cTWO (p.drijvers@fi.uu.nl) metp.drijvers@fi.uu.nl –concreet inhoudelijk voorstel –aantal docenturen –producten (verslag experimenten, commentaar materiaal,..) Mei: Opstellen contract (zie model) 12 juni: Planningsbijeenkomst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.