Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Inleiding in de marketing
Cursus SPD introductiecollege
2
Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen cursus Studiewijzer
Begin maken Hoofdstuk 1 en 2 Voorbereiding volgende week
3
De heer J.J. Dekker Roepnaam : Hans Telefoonnr. : 0118 - 489351
Geboren : Woonplaats : Goes Opleiding : HEAO - CE, Nijenrode In dienst sinds : mei vorig jaar Hiervoor : verkoop copiers/printers
4
Doelstellingen Basis van het vakgebied marketing bijbrengen
Gezichtsveld verbreden Klaarstomen voor examen
5
Doelstellingen vandaag
Beeld hebben van vakgebied marketing; Aanpak cursus weten
6
Studiewijzer Komt nog!
7
De aanpak Basis is zelfstudie Examen is niet moeilijk, maar …
M.C. vragen - zelfstudie Open vragen - zelfstudie (uitwerkingen) Vraagstukken - klassikaal
8
Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken
Ontstaan van marketing
9
Marketing Marketing is een verzameling activiteiten die erop gericht is ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.
10
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
11
Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
12
Het ontstaan van Marketing
productiegericht
13
Het ontstaan van Marketing
productiegericht productgericht
14
Het ontstaan van Marketing
productiegericht productgericht verkoopgericht
15
Het ontstaan van Marketing
productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht
16
Het ontstaan van Marketing
productiegericht Verkopersmarkt productgericht verkoopgericht marketinggericht
17
Het ontstaan van Marketing
productiegericht Verkopersmarkt productgericht verkoopgericht Kopersmarkt marketinggericht
18
Nieuwe ontwikkelingen
Socio-marketingconcept winst door sociale verantwoordelijkheid Relatieconcept winst door bestendige relaties
19
Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken”
geen absolute wetenschap
20
VRAGEN?
21
Pauze
22
Pauze
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.