Download de presentatie
GepubliceerdBart Claes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
…. Hans van Oers Tranzo, Universiteit van Tilburg RIVM, centrum Volksgezondheid Toekomst Verkenningen
2
Over grenzen….
3
Over grenzen.…
4
Over grenzen….
5
Voorlopige conclusies
Rijstijl van vrouwen wordt door mannen als matig beoordeeld (op Cyprus)
6
Voorlopige conclusies
Rijstijl van vrouwen wordt door mannen als matig beoordeeld (op Cyprus) Over de grens is er een andere wereld
7
Voorlopige conclusies
Rijstijl van vrouwen wordt door mannen als matig beoordeeld (op Cyprus) Over de grens is er een andere wereld Vasthouden aan eigen werkelijkheid kan tot brokken leiden
8
Ook de lokale public health kent meerdere werkelijkheden
Beleid: politieke keuzen en prioriteiten over inrichting en uitvoering Praktijk: organisatie van voorlichting, sociale actie, dienstverlening en voorzieningen Onderzoek: om aard en omvang van problemen in kaart te brengen, determinanten te identificeren, en het (potentiële) effect van beleid en praktijk vast te stellen (Bron: Green, 2006; Jansen et al, 2008)
9
Ook de lokale public health kent meerdere werkelijkheden
In de public health zijn beleid, praktijk en onderzoek drie werelden, waarin niet altijd aan dezelfde kant van de weg wordt gereden
10
Ook de lokale public health kent meerdere werkelijkheden
In de public health zijn beleid, praktijk en onderzoek drie werelden, waarin niet altijd aan dezelfde kant van de weg wordt gereden
11
Drie werelden Beleid Praktijk Onderzoek Probleem relevantie
politieke agenda maatschappelijk grote invloed praktisch matige invloed wetenschappelijk geringe invloed Formulering - waardering theorie bewijs Implementatie tussentijdse aanpassingen Evaluatie - duur werkcyclus Bron: Jansen et al, 2008
12
Drie werelden Beleid Praktijk Onderzoek Probleem relevantie
politieke agenda maatschappelijk grote invloed praktisch matige invloed wetenschappelijk geringe invloed Formulering - waardering theorie bewijs soms relevant policy-based niet relevant practice-based relevant evidence-based Implementatie tussentijdse aanpassingen Evaluatie - duur werkcyclus Bron: Jansen et al, 2008
13
Drie werelden Beleid Praktijk Onderzoek Probleem relevantie
politieke agenda maatschappelijk grote invloed praktisch matige invloed wetenschappelijk geringe invloed Formulering - waardering theorie bewijs soms relevant policy-based niet relevant practice-based relevant evidence-based Implementatie tussentijdse aanpassingen o.b.v. politieke ontwikkelingen o.b.v. praktische ervaringen geen aanpassingen in lopend onderzoek Evaluatie - duur werkcyclus Bron: Jansen et al, 2008
14
Drie werelden Beleid Praktijk Onderzoek Probleem relevantie
politieke agenda maatschappelijk grote invloed praktisch matige invloed wetenschappelijk geringe invloed Formulering - waardering theorie bewijs soms relevant policy-based niet relevant practice-based relevant evidence-based Implementatie tussentijdse aanpassingen o.b.v. politieke ontwikkelingen o.b.v. praktische ervaringen geen aanpassingen in lopend onderzoek Evaluatie - duur werkcyclus onvoorspelbaar, <4 jaar kort, < 1 jaar voorspelbaar, 4 jaar Bron: Jansen et al, 2008
15
Spanning tussen beleid, praktijk en onderzoek, bij formulering van oplossingen
Rol van evidence is verschillend, maar steeds meer nadruk op evidence-based werken Waarom evidence-based werken? Waarom is evidence-based werken in de lokale public health zo lastig? Waarom is lokaal beleid nog zo weinig evidence-based?
16
Waarom evidence-based werken?
Bron: VTV-2006
17
Waarom evidence-based werken?
Bron: VTV-2006
18
Waarom evidence-based werken?
De toptien uit de VTV-2006 was aanleiding voor de vijf speerpunten van het nationaal volksgezondheidsbeleid: Roken Schadelijk alcoholgebruik Overgewicht Depressie Diabetes Bron: VWS-nota ‘Kiezen voor gezond leven’, 2006
19
Kortom: Evidence-based werken ondersteunt bij besluitvorming, op basis van best beschikbare kennis
20
En dat is nodig, want anders…
kan elke arts zelf bepalen wat de ‘beste’ vaccinatiemomenten in het RVP zijn; kan de screeningsorganisatie zelf bepalen wie en hoe vaak wordt uitgenodigd voor een screeningsprogramma kan een school zelf vaststellen wat voor interventie kinderen krijgen aangeboden over roken, alcohol, drugs kan een wethouder Volksgezondheid zelf gaan bedenken wat de ‘beste’ interventies zijn voor de aanpak van overgewicht
21
En dat is nodig, want anders…
kan elke arts zelf bepalen wat de ‘beste’ vaccinatiemomenten in het RVP zijn; kan de screeningsorganisatie zelf bepalen wie en hoe vaak wordt uitgenodigd voor een screeningsprogramma kan een school zelf vaststellen wat voor interventie kinderen krijgen aangeboden over roken, alcohol, drugs kan een wethouder Volksgezondheid zelf gaan bedenken wat de ‘beste’ interventies zijn voor de aanpak van overgewicht wordt in de public health het wiel te vaak opnieuw uitgevonden, en te weinig gebruikt
22
Hoe evidence-based werken versterken?
Handelingsopties vastleggen: Wetten WCPV/WPG Wet Bevolkingsonderzoek Vleeskeuringswet Woningwet Verkeerswet Besluiten Waterleidingbesluit Bouwbesluit Rioleringsbesluit Richtlijnen Richtlijn gezonde voeding Leeflijnen depressie, alcohol tabak, overgewicht Beleidsnota met onderbouwde keuzes, als kader voor lokaal beleid Kiezen voor gezond leven
23
Waarom is dat zo lastig in de praktijk
Waarom is dat zo lastig in de praktijk? Leeflijnen voor tabak, alcohol, depressie en overgewicht
24
Aanzienlijke regionale verschillen in inzet van preventie
Bekendheid met leeflijnen bij GGD-en bij gemeenten Bron: CGL, van Dijk en van Kesteren, 2009
25
Aanzienlijke regionale verschillen in inzet van preventie
Gebruik leeflijnen door GGD-en door gemeenten Bron: CGL, van Dijk en van Kesteren, 2009
26
Waarom is dat zo lastig in de lokale public health praktijk?
bij een deel van de gemeenten én GGD-en zijn de landelijke speerpunten géén beleidsthema, zij kennen de leeflijnen niet een aanzienlijk deel van de gemeenten én GGD-en gebruikt de handleiding slechts gedeeltelijk het overgrote deel van de gemeenten én GGD-en maakt geen gebruik van de aanbevolen interventies Waarom wordt die kennis onvoldoende toegepast?
27
Waarom is dat zo lastig in de lokale public health praktijk?
Lokaal Centraal
28
Waarom is dat zo lastig in de lokale public health praktijk?
Beleidsveld Onderzoeksveld
29
Waarom is dat zo lastig in de lokale public health praktijk?
Verwachtingen, overdracht, adoptie en interpretatie Kennisoverdracht Beleidsverandering - Lokaal - Beleidsveld - Centraal - Onderzoeksveld Bron: de Goede et al, submitted
30
Andere factoren die een rol spelen bij de besluitvorming over publieke gezondheid
Adoptie: - aansluiting bij persoonlijke kennis, waarden, voorkeuren - gezaghebbendheid van betrokken partijen Verwachtingen: - timing, actualiteit - mate van onzekerheid Overdracht: - taalgebruik, rol van de media - conflicterende kennis Interpretatie: - is het een relevant probleem - welke oplossingen zijn er, wie is verantwoordelijk voor actie
31
Samenvattend…. Er zijn meerdere werelden in de public health
Evidence-based werken is nodig ‘Evidence’ is niet voldoende rekening houden met context, interactie nodig ‘evidence based’ ‘evidence-informed’ Naast ‘evidence’ spelen ook andere factoren een rol: verwachtingen, overdracht, adoptie, interpretatie Elkaars wereld leren kennen beleid, praktijk en onderzoek lokaal en centraal
32
3-9-1967: Zweden verandert van linksrijdend naar rechtsrijdend verkeer
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.