Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRenske Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
coaching
3
Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen –iemand helpen van ene naar andere punt iemand helpen van ene naar andere puntiemand helpen van ene naar andere punt u ‘ coach ’ vanuit de sportwereld: ‘ coach ’ vanuit de sportwereld: ‘ coach ’ vanuit de sportwereld: –een groep/individu helpen een bepaald doel te bereiken een groep/individu helpen een bepaald doel te bereikeneen groep/individu helpen een bepaald doel te bereiken
4
coach van nu u hulpmiddel om comfortabel te kunnen bewegen door: –activiteiten –persoonlijke ontwikkeling –levensloop –loopbaan –maatschappij u coach helpt de ander om: –te leren –zichzelf –zichzelf beter te leren kennen –versterken van vermogen tot zelfsturing
5
coaching, voor wie: u begeleiden van leerlingen in praktijk u begeleiden van collega ’ s (algemeen) u begeleiden van collega ’ s (specifiek) u vorm van menselijke communicatie u in therapeutische setting
6
Voorwaarden coach: u interesse hebben in de ander; u geloof hebben in de ander; u afstemmen op leerstijl en denkniveau van de ander; u bewustwording op gang kunnen brengen; ander bedenkt zelf oplossing; u scheppen van veilig klimaat; u juiste luisterhouding.
7
voorwaarde gecoachte u gecoacht willen worden u willen leren u zichzelf beter willen leren kennen u zichzelf willen leren sturen
8
methodiek coaching u bevorderen van zelfonderzoek u afbakenen en verdiepen u vragen stellen u patronen zien u de verbeelding u samenvatten en herhalen u vasthouden van de vooruitgang
9
bevorderen van zelfonderzoek u tijd gunnen tot nadenken –nadenken niet onderbreken u bij zich herhalende verhalen wel onderbreken –verhaal samenvatten en voortgaan met een vraag
10
Afbakenen en verdiepen u niet afwijken van het onderwerp u d.m.v. vragen de diepte in (bij onderwerp) u regelmatig samenvatten bevordert afbakenen en verdiepen
11
Vragen stellen u Open, niet suggestief u Tot op bodem van waarneming, gevoel en gedachte u Filteren van onvolkomenheden (suggestief scheiden van objectief) u Vraag naar feiten (film) u Vraag naar gewaarwordingen (voelen)
12
Vragen stellen u Vraag naar voorbeelden (andere conclusies) u Vraag naar perspectief (denken vanuit context, context kan veranderen) u Vraag naar waarden (belang)
13
Patronen zien u ‘Als je steeds doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg.’ u Ontdekken van patroon in denken, handelen en doen. Een vast patroon kan mensen beletten hun doelen te bereiken. u Bewustwording.
14
De verbeelding u Het beeld fungeert als een zichzelf waarmakende voorspelling
15
Verbeelding is doel u Positief formuleren (zonder ‘niet’) u Koppelen van intentie (niet ‘ik wil’ maar ‘ik ga’) u Koppelen van waarden (doel achter doel) u Interne model: zoek voorbeelden waarbij gewenste situatie wel lukte. Bewust worden van eigen mogelijkheden
16
De coach en advies u Vragen of advies gewenst is u Advies op effectief moment u Advies hoeft niet opgevolgd u Stem advies op manier van denken van gecoachte (bv overdreven neerzetten) u Laat iemand zichzelf advies geven
17
De coach en feedback u Informatief teruggeven van geobserveerd gedrag u Effectief in veilig leerklimaat u Concreet en informatief
18
Model van coaching u Enkele modellen: –Paffen: doel – plan – uitvoering – evaluatie –Whitmore: context – vaardigheid - sequentie (doel, werkelijkheid, opties, wil) –STAR: situatie – taak – actie – resultaat Alle met de specifieke coaching aspecten
19
Coach stijlen u Mentor: overdracht van levenservaring u Content: kennisoverdracht u Transforational: reflectie u Mental: focus op prestatie
20
bronnen u ‘ Coaching voor iedereen’ –Rudy Vandamme (2001) u ‘coachen op competentieontwikkeling’ –M. Lingsma en M. Scholten (2001) u ‘Opleidingsdidaktiek voor de zorgsector’ –De Jongh en Scholten (1996) u www.coaching.nl www.coaching.nl u ‘leren leren coachen’ Module coaching –‘Nij Smellinghe’ (2002) u ‘Een coach voorkomt geijkt gedrag’ –Management, trends, tools en visies (6, 2001) u ‘De coachende docent’ –Erik J. Luigies (1997)
21
Bedankt voor uw aandacht
22
Alberta van der Bij
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.