Download de presentatie
GepubliceerdSamuël Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education
2
Copyright © 2010 Pearson Education
Leerdoelen (1) Prestatiebeoordelingsgesprekken voeren Beoordelingscriteria afleiden uit geformuleerde doelen Bepalen wat je in een gegeven situatie het beste kunt beoordelen De effectiefste methoden toepassen om prestaties te meten Beoordelingsgesprekken gebruiken als bijsturingsinstrument Betekenisvolle feedback geven voor de ontwikkeling van werknemers Beoordelingsfouten vermijden De effectiviteit van hele teams beoordelen Copyright © 2010 Pearson Education
3
Copyright © 2010 Pearson Education
Leerdoelen (2) Goede sollicitatiegesprekken voeren Anderen ontwikkelen door zaken te delegeren Betekenisvolle feedback geven waarvan anderen kunnen leren Werknemers coachen bij prestatieproblemen op het werk Werknemers adviseren bij persoonlijke problemen en hen begeleiden bij hun loopbaan Werknemers begeleiden bij hun ontwikkeling op de lange termijn Copyright © 2010 Pearson Education
4
Prestaties beoordelen
Beoordelingen zijn belangrijk voor managers, omdat: Kunnen werknemers zich te ontwikkelen en optimaal te presteren Helpen bij het behalen van doelen Copyright © 2010 Pearson Education
5
Prestatiebeoordelingen
Het proces De feitelijke prestaties meten De feitelijke prestaties met de norm vergelijken Actie ondernemen om afwijkingen bij te sturen of ondeugdelijke normen te corrigeren Copyright © 2010 Pearson Education
6
Criteria voor prestatiebeoordelingen
Individuele taakuitkomsten Gedrag Persoonlijkheids-kenmerken Copyright © 2010 Pearson Education
7
Copyright © 2010 Pearson Education
Prestaties meten: beoordelingsmethoden om prestaties met de gestelde norm te vergelijken Checklists Schriftelijke vastleggingen Cruciale voorvallen Grafische beoordelingsschalen Beoordelingsschalen met gedragsankers Vergelijkingen tussen meerdere personen Beoordelingen via computersoftware Copyright © 2010 Pearson Education
8
Mogelijke fouten bij de beoordeling van prestaties
Fouten die kunnen ontstaan bij beoordelen Subjectiviteit Mildheid Centrale tendentie Nadruk op recente voorbeelden Copyright © 2010 Pearson Education
9
Copyright © 2010 Pearson Education
Nadruk op recente voorbeelden Haastig Concentratie op activiteiten Halo-effect Horns-effect Copyright © 2010 Pearson Education
10
Teamprestaties beoordelen
Koppel de resultaten van het team aan de organisatiedoelen Begin met de klanten van het team en het werkproces dat het team volgt om aan zijn behoeften te voldoen Meet zowel teamprestaties als individuele prestaties Train het team om zijn eigen maten te ontwikkelen Copyright © 2010 Pearson Education
11
Richtlijnen om beoordelingsgesprekken te verbeteren
Lees de beoordelingen door die andere ervaren leidinggevenden hebben geschreven om te zien wat wel en niet werkt. Maak tijdens de beoordelingsperiode aantekeningen. Vraag input van andere waarnemers als dat toepasselijk is Baseer geschreven beoordelingen op meerdere waarnemingen uit de eerste hand. Weet waarnaar je op zoek bent. Beoordeel de juiste dingen. Neem geen geruchten, beweringen of gokwerk op in je schriftelijke beoordelingen. Wees volledig. Neem goede, slechte en nare dingen op. Copyright © 2010 Pearson Education
12
Waarom het ontwikkelen van mensen belangrijk is
Hogere productiviteit Meer tevredenheid Maakt het werk van de manager gemakkelijker Copyright © 2010 Pearson Education
13
Werknemers ontwikkelen
Delegeren Betekenisvolle feedback geven Coachen bij prestatieproblemen Advies geven over persoonlijke problemen en moeilijkheden in de loopbaan (counseling) Medwerkers begeleiden bij hun langetermijnontwikkeling (mentoraat) Copyright © 2010 Pearson Education
14
Betekenisvolle feedback geven voor het leerproces
Bij het feedbackproces spelen vier opeenvolgende elementen een rol: Managers laten de werknemers weten wat ze hebben vastgesteld Welk oordeel ze hierover hebben Welke gevolgen dit heeft en hoe het gedrag kan worden verbeterd Vervolgens wordt in de gaten gehouden hoe het gedrag zich ontwikkelt Copyright © 2010 Pearson Education
15
Methoden voor de selectie van werknemers
Sollicitatieformulieren Referentieonderzoek Sollicitatietests Simulatieoefeningen Sollicitatiegesprekken Copyright © 2010 Pearson Education
16
Suggesties voor gesprekken
Copyright © 2010 Pearson Education
17
Copyright © 2010 Pearson Education
Gesloten vragen Werkt u liever ’s nachts of overdag? Copyright © 2010 Pearson Education
18
Copyright © 2010 Pearson Education
Open vragen Wat waren uw belangrijkste prestaties in uw vorige functies? Copyright © 2010 Pearson Education
19
Copyright © 2010 Pearson Education
Onderzoekende vragen Kunt u mij een voorbeeld geven van de manier waarop u kosten hebt bespaard? Copyright © 2010 Pearson Education
20
Copyright © 2010 Pearson Education
Hypothetische vragen Hoe zou u reageren als u door een klant werd uitgescholden? Copyright © 2010 Pearson Education
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.