Download de presentatie
1
Wat is een communicatieplan?
wegwijzer in de te voeren communicatie planning van de communicatie uitwerking van de communicatie
2
Waarom een communicatieplan?
stroomlijnen van het organisatiebeleid werken met beperkte middelen werken met beperkte personeelsinzet vermijden van perverse effecten
3
Wat zit er in een communicatieplan?
Wat is onze missie en visie? Wie zijn onze relevante doelgroepen? Wat willen we die doelgroepen meedelen? doel Welke middelen willen we daarvoor gebruiken? Hoe gaan we het aanpakken? doelstellingen Welk budget is daarvoor noodzakelijk? Hoe voeren we het plan uit? Hoe evalueren we het plan en sturen we bij?
4
Wie is verantwoordelijk?
communicatieverantwoordelijke top andere leidinggevenden middenkader alle medewerkers
5
Hoe plannen? 1. Problemen signaleren 2. Gegevens verzamelen
3. Analyseren en diagnose stellen 4. Een visie ontwikkelen 5. Communicatiedoelen en relevante publieksgroepen bepalen 6. De communicatiestructuur verbeteren 7. Een communicatiestrategie ontwikkelen 8. Middelen plannen en aanmaken 9. Verdelen en opvolgen 10. Evalueren en terugkoppelen
6
1. Problemen signaleren informatiedoorstroming conflicten
imago en identiteit vaardigheden van de medewerkers/publieksgroepen geruchten
7
Identiteit en imago Identiteit Imago gewenst imago reëel imago
alter imago
8
2. Gegevens verzamelen profiel van de organisatie
externe positionering en invloeden kenmerken en vaardigheden van de interne publieksgroepen kenmerken, behoeften en opinies van de externe publieksgroepen huidige communicatie-structuur en middelen
9
Matrices doelgroepen/middelenmatrix media/inhoudmatrix
10
3. Analyseren en de diagnose stellen
SWOT-analyse externe doorlichting ...
11
4. Een visie ontwikkelen segmentatie openheid hiërarchie
persoonlijk of via andere kanalen formeel - informeel richting onafhankelijk initiatief informatiezoekgedrag
12
5. Doeleinden en publieksgroepen bepalen
Doeleinden zijn te definiëren op het vlak van: kennis houding gedrag Publieksgroepen zijn te definiëren volgens hun verschillen in informatiebehoefte
13
6. Communicatiestructuur verbeteren
ruimte voor interactie mogelijkheden voor communicatie tussen publieksgroepen verhouding tussen haal- en brenginformatie verhouding tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ media
14
7. Communicatiestrategie ontwikkelen
de manier waarop u uw doelgroepen wil tegemoet treden het soort middelen dat u wil inzetten de rol van de top de afstemming op andere activiteiten de tijdsbepaling de prioriteiten
15
8. Middelen plannen en aanmaken
het draaiboek de checklist bewaking van de uitvoering evaluatie van het uitgevoerde -> pretest het mediumschema de tijdsplanning strokenbord - critical path method (CPM) het budget
16
9. Verdelen en opvolgen belang van snelheid goede bestanden
kennis van mediaconsumptie ondersteuning opvolging afname
17
10. Evalueren en terugkoppelen
meten is weten medium uitvoeringsanalyse effectanalyse vaardigheden van de zender bevraging deelnemers observatie effect van de strategie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.