Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoke Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel Website KSZ: www.ksz.fgov.bewww.ksz.fgov.be Portaal eHealth-platform: www.ehealth.fgov.bewww.ehealth.fgov.be Persoonlijke website:http://www.law.kuleuven.be/icri/frobbenhttp://www.law.kuleuven.be/icri/frobben Leadership
2
6/5/2011 2 Waarom "leadership" – management niet voldoende ? leadership - aanpassingen, verandering - “fuzzy” uitdagingen, oplossingen niet gekend, gewoontes aanpassen, waardenstelsel wijzigen - verantwoordelijkheid nemen, de formele bevoegdheid te buiten gaan authoriteit - stabiliteit, orde, zekerheid - technische uitdagingen: problemen & oplossingen gekend - binnen de eigen bevoegdheid
3
6/5/2011 3 Waarom "leadership" – management niet voldoende ? hoe ver reikt stabiliteit, orde en zekerheid wanneer je - een nieuwe administratie uit het niets creëert ? - technologie die om de 5 jaar verandert als basismateriaal gebruikt ? - een werkwijze hanteert die een aardverschuiving inhoudt voor je klanten ? - wetswijzigingen als integraal onderdeel van je programma nodig hebt ? - rol er essentieel uit bestaat anderen te doen samenwerken ?
4
6/5/2011 4 Dé formule voor de leider bestaat niet … is afhankelijk van de context: zelf de verandering doordrukken of de voorwaarden doen ontstaan waarin verandering kan gedijen… is “work in progress”: oefening, reflectie, rolmodellen, feedback van de omgeving, persoonlijke verbeterprogramma's, … ieder heeft unieke "change handtekening"
5
6/5/2011 5 Toch enkele algemene elementen Model: MIT Leadership Center
6
6/5/2011 6 Visie het creëren van een aantrekkelijk beeld van de uiteindelijke nieuwe situatie bevordert dat anderen zich engageren je visie houdt je in beweging, ook bij weerstand, tegenslag, angst of onzekerheid is de emotionele kant van leadership
7
6/5/2011 7 Visie duidelijk doel en richting enthousiasme, inzet, geloof en ondersteuning uitstralen medewerkers aanzetten tot betrokkenheid en loyauteit medewerkers uitdagen om zaken zelf te doen en te bereiken unieke sterktes, waarden en cultuur van de organisatie in de verf zetten medewerkers helpen om te geloven dat ze deel zijn van iets groters dan hun dagelijks werk groepsgevoel stimuleren veel communiceren
8
6/5/2011 8 Authenticiteit als wezenlijk bestanddeel je kunt geen rol spelen, wanneer mensen ontdekken dat je niet bent wie je zegt te zijn, ben je dood niemand is superman - zwaktes kunnen worden vergeven mensen die jou niet vertrouwen kun je niet leiden je kunt geen passie tonen zonder authenticiteit, en passie heb je nodig
9
6/5/2011 9 Macht/invloed als grondstof sterk verlangen om anderen te leiden en te beïnvloeden macht/invloed is de grondstof om zaken gedaan te krijgen, om veranderingen door te voeren uit zich in het vermogen om netwerken te creëren en coalities te smeden, medewerking van anderen te verwerven, conflicten constructief op te lossen enz. geen “zero sum game”: geef macht/invloed aan je volgers en je eigen macht/invloed neemt toe socialized power motive: gebruik van macht/invloed als middel om doelstellingen te realiseren
10
6/5/2011 10 Nexus-effect conflicten eisen alle energie, isolatie van entiteiten zou productiever zijn Nexus effect: onvermoede mogelijkheden door te werken voorbij de grenzen van je eigen organisatie
11
6/5/2011 11 Ervaring als leider geen vereiste eindverantwoordelijkheid genomen als 30-jarige niet ervaren als probleem wordt ondersteund door onderzoek : - leiders met veel ervaring niet noodzakelijk beter dan relatief onervaren verantwoordelijken - duur van ervaring versus intensiteit van ervaring - elke situatie is anders
12
6/5/2011 12 Leiders hebben ook een systeemrol op evenwichtige wijze resultaten opvolgen het management systeem van de organisatie ontwikkelen en verbeteren feiten verzamelen en kennis opbouwen om performantie te beoordelen risico's identificeren en managen in alle processen de mogelijkheden van de organisatie begrijpen en ontwikkelen … (EFQM 2010)
13
6/5/2011 133/08/201413 D@nk u ! Vragen ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.