Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMirthe Gerritsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
2-8-2014 1 concern 1 naam mei 2012
2
Vanaf 1 juni 1 logo
3
Concernontwikkeling: de laatste stap Tot 2000: 2001: 2007: 1 juni 2012:
4
Uitgangspunten (naast de bestaande uitgangspunten) We gebruiken altijd het algemene logo van Rotterdam Er komt geen nieuwe huisstijl We communiceren naar buiten thema’s, functies, producten, projecten. Geen organisatieonderdelen. Als we organisatieonderdelen communiceren, doen we dat functioneel onder de noemer ‘contactgegevens’ Voor een duidelijke afzender gebruiken we de groene contactbalk We verduidelijken de url: www.rotterdam.nl/….
5
We denken van buiten naar binnen Dus de ‘communicatieruimte’ (koppen, titels, tekst) laat zien waarover we communiceren. Dit is in plaats vanuit welk onderdeel van de gemeente je communiceert.
7
Beperkt aantal uitzonderingen GGD (regionale functie) Bibliotheek (verzelfstandiging) Robedrijf (aparte huisstijl handhaven) College van Burgemeester en Wethouders / Gemeenteraad / Rekenkamer / Griffie Deelgemeenten die de Rotterdamse stijl gebruiken Aanpak: daar verandert op dit moment niets
8
Wie doet wat Concernbreed Huisstijlrichtlijnen systematisch doorlopen en aanpassen Een pakket maken met algemene sjablonen (zie verderop) Visitekaartjesmodule aanpassen
9
Wie doet wat Clusters Alles wat je nu maakt, maak je met het algemene logo Je maakt de voorraad op; we passen stap voor stap aan
10
Vragen Vanaf wanneer gebruik je het algemene logo en dus niet meer een dienstlogo? nu Wat doe je met de voorraad? maak je op
11
Vragen Is er centraal budget voor huisstijlaanpassingen? alleen voor concernbrede middelen zoals concern sjablonen en visitekaartjesmodule Wat doe je met duurzame middelen zoals gevelborden, autostickers? pas je aan bij vervanging
12
Sjablonen Algemene sjablonen (brief, notitie, verslag, agenda, fax enzovoort) Specifieke sjablonen (formulieren, persbericht enzovoort) Resultaat: Dezelfde algemene sjablonen voor het hele concern
13
Hoe gaan de sjablonen eruit zien? Hetzelfde, alleen met een toevoeging Belangrijk is: duidelijke afzender Dit regelen we in: - rechter kolom - communicatie Wie regelt wat: - rechter kolom: ICT - communicatie: de communicerende ambtenaar (met ondersteuning van de communicatieprofessional)
14
Stap voor stap Startvraag: Aan wie communiceer je (en welke afspraken horen daarbij)? Keuze: 1.Het publiek (inwoner, bezoeker, ondernemer) 2.Overig (medewerker, partners, gemeenten enzovoort)
15
Uitwerking Publiekscommunicatie: Gebruik vastgesteld thema Overig: Afdelingsnaam (= vastgestelde clusternaam/ programmanaam/organisatienaam/projectnaam)
16
Thema’s van rotterdam.nl (staan vast) Belastingen en heffingen Kunst en cultuur Scholing en vorming Sport en recreatie Verkeer en vervoer Bestuur en beleid Leefomgeving en veiligheid Leven, reizen en papieren Natuur en milieu Bouwen en wonen Ondernemen Werk en inkomen Zorg en welzijn
17
Clusternamen (staan vast) Stadsontwikkeling Maatschappelijke ontwikkeling Stadsbeheer Dienstverlening Werk en inkomen Serviceorganisatie Bestuursdienst
18
Afdelingsnaam Bijvoorbeeld: Roteb Ingenieursbureau Stadsarchief Stadstoezicht
19
Programmanaam Bijvoorbeeld: Aanval op uitval Beter presteren Organisatie en financiën Basisregistraties
20
Projectnaam Bijvoorbeeld: Leegstand Elektronisch personeelsdossier Het nieuwe werken Hoekse lijn
21
Afspraak Publiekscommunicatie: Eerste regel is voor thema Het is niet verplicht om een thema toe te voegen Thema’s staan vast Er mag een specifiekere regel onder (2 e regel) waarin de afdelingsnaam staat Maximaal 2 regels, minder mag ook Overige communicatie: 2 regels zijn vrij in te vullen Let wel: clusternamen staan vast
22
Communicatie over 1 afzender – 1 logo Gericht op interne communicatie Concernbreed (door huisstijlbureau) Clusterniveau (door clusters)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.