Download de presentatie
GepubliceerdSebastiaan Geerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wenselijke preventie in het Onderwijs
Theoretische kaders Peter Goris Dieter Burssens Nicole Vettenburg Bie Melis
2
Preventie in het Onderwijs
Waar hebben we het eigenlijk over?
3
De preventietafel afgebakend
Preventie omvat initiatieven die doelbewust en systematisch een probleem voorkomen Initiatieven Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust
4
Niet alles is preventie
Algemeen Beleid Initiatief met preventieve waarde Preventie ■ Initiatief Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust □
5
Preventie op een lijn Algemeen beleid Preventie Curatie Primaire
probleemontwikkeling Algemeen beleid Preventie Curatie Primaire Secundaire Tertiaire
6
De tafel in twee verdeeld
Algemene Preventie Individuele Preventie ■ Initiatief Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust ■ Geïndividualiseerde Doelgroep □
7
Is hulpverlening preventie(f)?
Nee, mogelijk preventief Ja, preventie ■ Initiatief Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust □
8
Hulpverlening, veelal individuele preventie
Algemene Preventie Individuele Preventie ■ Initiatief Systematisch Probleem Voorkomen Doelbewust ■ Geïndividualiseerde Doelgroep □
9
Troeven van algemene preventie
Je bereikt ‘meer mensen’ Meer duurzame verandering in samenleving Meer ruimte om proactief te handelen
10
Preventie in het Onderwijs
Hoe resultaat boeken met preventie?
11
Natuurlijk zijn er resultaten... (denk ik)
Is ‘gezond verstand’ al niet genoeg? Voorbeeld: Het DARE-project Voorbeeld: Scared Straight
12
Effectmeting is (g)een makkie
Waar loopt het (vaak) mis? Meten in een complexe wereld Meetbare indicatoren vinden Faalt theorie of implementatie? Afroming Toevalsfactoren ...
13
Streven naar effectiviteit
Tips voor (een kans op) effectieve preventie TIP 1 – Eerst lezen, dan meten TIP 2 – Registreer voor jezelf TIP 3 – Doe het niet alleen met cijfers TIP 4 – Zoek de zwarte zwaan
14
Preventie evalueren Een adder... “Effectief” ≠ “goed”
Effectiviteit als déél van het verhaal
15
Preventie in het Onderwijs
Van effectieve preventie naar wenselijke preventie
16
Vanuit een visie Vertrekt vanuit een emancipatiebenadering
Algemene preventie wordt wenselijke preventie wanneer ze de emancipatie van alle burgers maximaal toelaat.
17
Wenselijke preventie Wenselijke preventie:
schept voorwaarden om problemen steeds vroeger te voorkomen is maximaal offensief bouwt een integrale aanpak uit is participatief heeft een democratisch karakter
18
In vijf dimensies Radicaliteit Offensiviteit Integraliteit
Participatie Democratisch karakter Hangen onderling samen
19
Dimensie 1: radicaliteit
Verwijst naar tijdslijn in probleemwording Wenselijk: proberen steeds vroeger problemen te voorkomen Acties: Registreren Signaleren Voorbeeld Grenzen?
20
Radicaliteit in schema
probleemontwikkeling algemeen beleid preventie curatie radicaliteit
21
Dimensie 2: offensiviteit
Offensiviteit – defensiviteit Wenselijk: zo offensief mogelijk Acties: aanbieden/stimuleren afraden/wegnemen vrijwillige/verplichte deelname Voorbeeld Grenzen?
22
Dimensie 3: integraliteit
Persoonsgericht en structuurgericht Wenselijk: zoeken naar evenwicht Acties: Persoonsgericht Structuurgericht Voorbeeld Grenzen?
23
Dimensie 4: participatie
Wenselijk: doelgroep inbreng laten hebben, mee laten beslissen Acties: Zo rechtstreeks mogelijk In alle fasen van het project Voorbeeld Grenzen?
24
Dimensie 5: democratisch karakter
Wenselijk: niemand uitsluiten Acties: Doelgroepkeuze Binnen gekozen doelgroep geen deelgroepen uitsluiten Voorbeeld Grenzen?
25
Samenhang tussen dimensies
5 dimensies hangen samen 5 dimensies komen samen aan bod Altijd groeimogelijkheden
26
Preventie in het Onderwijs
Preventie projectmatig aanpakken
27
Met logische stappen naar een duidelijk doel
PROJECTMATIG WERKEN Opdelen in fasen maakt het proces hanteerbaar Bewuste keuzes op een juist moment
28
Stapsgewijze opbouw Voorbereiding Planning Uitvoering Evaluatie
Follow-up
29
Relatie projectmatig werken – wenselijke preventie
Bij elke stap in het projectmatig werken nagaan of we de richting van wenselijke preventie volgen.
30
Hoe we starten De probleemdiagnose
Bepalen wat we willen voorkomen Analyseren van oorzaken en mogelijkheden tot voorkomen Probleemdiagnose en wenselijke preventie: Participatie: betrokkenen vullen het probleem in. Democratisch karakter: betrokkenheid van alle leden van de doelgroep.
31
Hoe we plannen Plannen is doelen vastleggen Bepalen van de doelen
Algemeen: het vooropgesteld eindresultaat Concreet: de situatie na elke actie Doelbepaling en wenselijke preventie Participatie: willen alle betrokkenen hetzelfde?
32
Hoe we plannen (2) Plannen is strategie bepalen
Waarop grijpt de actie in? Waarop focust de actie? Welke activiteiten werken we uit? Strategie en wenselijke preventie Zo offensief mogelijk Integraliteit Radicaliteit
33
Hoe we het dóen De uitvoering Realiseren van verandering
Realiseren van de dimensies Met de betrokkenen (participatie)
34
Doen we het goed? De evaluatie Wat? Procesevaluatie Productevaluatie
De mate waarin de resultaten op een wenselijk preventieve manier tot stand komen Hoe? samen met alle betrokkenen
35
We sluiten de cirkel De follow-up Projectnazorg bij projectafbouw
Radicaliteit: Wat leren we uit het project m.b.t. vroeger ingrijpen op de problematiek?
36
Toch niet zo rechtlijnig …
Geen lineair proces. Actiemomenten beïnvloeden elkaar Een circulaire actiespiraal
37
maar wel een houvast. Projectmatig werken maakt de complexe werkelijkheid meer overzichtelijk Dimensies bewaken de basisvisie doorheen de projectfasen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.