Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohannes Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
KIVI Speurwerkprijs 2003
2
‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003
3
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inhoud
4
Dreiging ernstige zorgtekorten op middellange termijn Emanciperende burger/consumen- tisme (eigen verantwoordelijkheid gezondheid) Rol technologie ESSENTIEEL, met name ICT Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Ontwikkelingen
5
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Drivers met de grootste impact op de gezondheidszorg (2010)
6
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Groei volume zorg 2003 =100 (info kabinet)
7
Demografie (44%) Technologie en sociaal economische veranderingen (56%) Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Oorzaken volumegroei
8
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inhoud
9
Berekeningen voor 2006 Regiomarge 2002: 7,5% tekort Regiomarge 2003: 4,7% tekort Laat u niet van de wijs brengen: zorg is anticyclisch... Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Personeelstekorten ?
10
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Afhankelijkheidsratio’s 60+/20-55 jaar 2003 = 100
11
Behoefte aan personeel neemt snel toe (2-3 % per jaar) De arbeidsmarkt zal niet in staat zijn voldoende personeel te leveren Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Twee problemen
12
Rationalisatie van productie door arbeid te vervangen door kapitaalgoederen Vergroting van de kwantiteit van zorg is primair (bij gelijkblijvende kwaliteit). Verbetering kwaliteit is secundair Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Trends
13
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inhoud
14
Radicale verandering zorgconsument Individualistischer ICT als katalysator Consumenten willen steeds meer invloed en regie op hun eigen zorgproces. Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Trends
15
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Trends Patiënt krijgt wat hij wil (dokter geeft toe) Patiënt heeft het laatste woord De dokter weet wat goed voor de patiënt is Informed consent Kennis van patiënt Beslissingen van patiënt
16
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inhoud
17
Computer gebonden technologieën (ICT) genomics Thuiszorg en zelfzorg `minimal invasive` behandelingen device/drug hybrid products orgaan transplantaties Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Soorten technologieën
18
De rol van technologie neemt toe, zowel in diagnose, behandeling als verpleging/verzorging Technologie zal grote invloed hebben op organisatie (anders suboptimaal). Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Trends (1)
19
Veel technologie zal gericht zijn op zelf-diagnose, zelf-behandeling of thuiszorg Mobiele gezondheidszorg zal snel in belang toenemen. Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Trends (2)
20
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Prognoses omzet ict in zorg 2000-2010 NVZ: Ca 6 mrd! EU: ca 1,5 mrd miljoenen Euro’s, Nederland
21
Welke zullen in de periode 2004 –2010 een rol spelen? Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Effect technologieën 2004-2010
22
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies 0 0 0 + + Geno- mics 0/+ + + ICT+AI 0 + + + + MEMS 00Care 00/+Monitoring 0/+ Behandeling 0+Diagnose 0+Sec. preventie Stam- cellen Nano- technologie
23
Effect technologieën 2004-2010 Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Van alle technologieën in de zorg is ICT het meest in het oog lopende … op de korte en middellange termijn
24
Procestechnologie Producttechnologie Twee soorten technologieën Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies
25
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Inhoud
26
Technologie, Consumentisme, Arbeidsmarkt, zijn alle op dit moment zeer afhankelijk van ICT. Mobiele oplossingen zullen snel toenemen. Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Conclusies (1)
27
Inleiding Arbeidsmarkt Consumentisme Technologie Conclusies Stimuleer ICT technologieën die primair arbeid vervangen Concentratie op procestechnologie die primair van belang zijn voor beschikbaarheid en toegankelijkheid Conclusies (2)
28
KIVI Speurwerkprijs 2003
29
Al het speurwerk of alle innovaties die leiden tot een verbetering van de toegankelijkheid van de zorg in de meest brede zin. Het speurwerk of de innovaties bestaan bij voorkeur (maar niet noodzakelijk) uit ICT- gerelateerde producten of diensten. KIVI Speurwerkprijs 2003
31
Bart van Acker, B-SIM Bertwin Bonenberg, B-SIM Mark Van Houdenhoven, manager Erasmus MC Geert Kazemier, chirurg en hoofd OK Erasmus MC KIVI Speurwerkprijs 2003
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.