Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPhilomena Driessen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools
2
Collectieve communicatie is niet nieuw voor de erfgoedsector Museumdag, Museumnocturnes, Jongeren Museumdagen Beleidscontext: Museumdecreet, museumconsulent Publiekswerking
3
Doel: Werking van musea onder de schijnwerpers brengen voor een groot publiek door samen te werken aan één publiek evenement / campagne
4
2000 Naar een nieuw erfgoedbeleid Integraal beleid Zichtbaar maken van het erfgoed Maatschappelijk draagvlak Samenwerking door o.a. Erfgoedconvenants Diverse reglementen
5
2001 Museumdag wordt Erfgoedweekend Doel: Paraplubegrip ‘cultureel erfgoed’ ingang doen vinden bij 1° grote publiek 2° sector Aanzetten tot samenwerking
6
Kritische bespiegelingen bij Erfgoedweekend Is Erfgoedweekend een geschikt instrument voor de beoogde doelen? Wat is de verhouding met dat andere erfgoedevenement: Open Monumentendag?
7
Onderzoek CultuurNet Vlaanderen en Culturele Biografie Vlaanderen geven opdracht voor een onderzoek naar publiekscommunicatie cultureel erfgoed en Erfgoedweekend
8
Enkele aanbevelingen Collectieve communicatiestrategie Actieve samenwerking kernactoren Sterke partners Cultureel erfgoed als vlag/wimpel Publieksgericht denken, werken en programmeren
9
Spanningsvelden Instelling Landelijk Roerend onroerend en tussen deelsectoren musea, archiefinstellingen, erfgoedverenigingen, …
10
Landelijk PubliekEGcommunicatie Instelling
11
Enkele vaststellingen Veel evenementcommunicatie vanuit instellingen Tal van landelijke evenementen Weinig of geen afstemming Gebrek aan continuïteit / diversiteit
12
Kan het beter? Publieksgerichtheid als attitude Landelijke communicatie en instellingscommunicatie kan voor beiden versterkend werken Afstemming van de vele landelijke initiatieven kan de effectiviteit verhogen Diversificatie en continuïteit
13
Ontwikkelen communicatieplan (1) In kaart brengen Communicatieplatform Gezamenlijke strategie Label of baseline? Afstemmen, bijsturen of scherpstellen van bestaande communicatie - initiatieven
14
Ontwikkelen communicatieplan (2) Sectorcommunicatie Versterken van communicatievaardigheden instellingen en organisaties Ontwikkelen van eventuele nieuwe instrumenten
15
Te doen Strategie Taakverdeling Coördinatie Ondersteuning
16
Moeilijkheid Verzoenen van belangen van globale erfgoedcommunicatie, met: 1° de belangen van deelsectoren 2° de belangen van particuliere instellingen en organisaties
17
Voorwaarden (Minimale) gelijkgestemdheid tussen alle betrokken landelijke partners, over eventuele institutionele kaders heen Onvoorwaardelijke steun van stakeholders, steun voor de partners, steun voor het plan
18
Ontwikkelingsproces Ontwerpplantijd/overleg BKMM&LKAB gezamenlijke strategie gezamenlijk actieplan
19
Doelstellingen (1) “erfgoed” verder introduceren, meerwaarde ervan aantonen Instellingen en organisaties, en hun inspanningen voor de zorg voor erfgoed, in de kijker zetten Samenwerking over (deel)sectorgrenzen
20
Doelstellingen (2) Maatschappelijk draagvlak versterken door continuïteit Sectoraal draagvlak versterken door samenwerking en gezamenlijke positionering
21
Tot slot Door samenwerking en afstemming meerwaarde scheppen die hoger is dan de som van de onderdelen wordt vervolgd
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.