Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Leerwerkgemeenschappen
Realisatie van Leerwerkgemeenschappen
2
Samen leren en leren onderwijzen in leerwerkgemeenschappen door samen kennis te ontwikkelen en te delen. Het vervolg: van oriëntatie naar eerste stappen van implementatie van leerwerkgemeenschappen
3
Inhoud van de workshop Introductie Deelnemers voorstellen
Context: een partnerschap Project ‘Realisatie van leerwerkgemeenschappen: het vervolg’ Ontwikkelingsbegeleidend denk en handelingsmodel: de Rotor Praktijkvoorbeeld a.d.v. videofragmenten Discussie-uitwisseling stellingen
4
Introductie Deelnemers Aanstaande leraren: Peggy Hezemans (a.s. leraar 4e jrs) Linda Claassen (a.s. leraar 4e jrs) Rob van den Crommenacker (a.s. leraar 4e jrs) Marleen van de Ven (leraar Kastanjelaar) Begeleiders: Jan Sleegers (bestuur NOVEM Gemert-Bakel) Wil van Venrooij (Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel)
5
Partnerschap Bestuur van Novem Gemert-Bakel Introductie
Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel Twee basisscholen Berglarenschool Gemert Kastanjelaar Milheeze Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot
6
Doel van het project Introductie Partnerschap
Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Doel van het project Kwaliteit onderwijsontwikkeling borgen Onderwijs ontwikkelen en onderzoeken d.m.v. het vormen van leerwerkgemeenschappen Bijdrage van leerwerkgemeenschappen aan: Individuele ontwikkeling van alle lerenden Bouwontwikkeling Schoolontwikkeling
7
Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen
Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Project plan Definitie leerwerkgemeenschap een groep mensen die gericht op een gemeenschappelijk doel, samen leren en werken binnen een professionele onderwijssetting. Kenmerkend is dat zij in hun werken en leren uitgaan van een gemeenschappelijk gedragen ambitie om samen bepaalde doelen te bereiken. Literatuuronderzoek Gezamenlijk werk Intervisie Coaching (collegiale consultatie / peercoaching) Supervisie Vormen van model leren Reflectiegesprekken (videofragmenten)
8
Onderwijs ontwikkelen
Het leren onderwijzen met elkaar ontwikkelen Individuele -, bouw-, en schoolontwikkeling Voorbeeld De Kastanjelaar: KAST van zelfstandig leren naar samenwerkend leren gedifferentieerd werken gedifferentieerde instructie weektaken / contractwerk
9
Onderwijsontwikkeling onderzoeken
Welke vormen van leerwerkgemeenschappen dragen bij aan het (samen) leren van de aan die leerwerkgemeenschappen deelnemende personen? Wat zijn bevorderende en wat zijn belemmerende factoren?* *Meer info op bijgeleverde paper
10
Kern van ontwikkelingsbegeleidend onderzoek: Rotorcyclus
Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Kern van ontwikkelingsbegeleidend onderzoek: Rotorcyclus Cyclisch denkmodel bij schoolontwikkeling waarin alle betrokkenen leren in de vorm van leerwerkgemeenschappen door de beoogde schoolontwikkeling te onderzoeken en zij samen door het onderzoek de kwaliteit van die schoolontwikkeling borgen
11
beginsituatie gewenste situatie R R O O T
12
R beginsituatie gewenste situatie Retrospectie R O O T
Reflecterende terugblik Wat is er aan de hand, voor wie of wat en in welke omstandigheden? R R O O T
13
O beginsituatie gewenste situatie R R Ontwerpen O T
Welk ontwerp is haalbaar? Collegiale consultatie O T
14
T beginsituatie gewenste situatie R R O O Toepassen
Uitproberen of testen van collegiale consultatie Wie nemen deel / met welke middelen T
15
O beginsituatie gewenste situatie R R O Onderzoeken T
Onderzoeksvragen over de toepassing van het ontwerp in de praktijk Type onderzoek? Data? T
16
R beginsituatie gewenste situatie Reflectie R O O T
Toepasbaarheid van het onderzocht ontwerp Conclusie en aanbevelingen vervolg advies beleidsmakers / besluitvormers R O O T
18
Praktijkvoorbeeld videofragment
Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Praktijkvoorbeeld videofragment
19
Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen
Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Discussie over vijftal stellingen In groepen van 4 of 5 Formuleer per groep: minimaal twee meest bevorderende en twee meest belemmerende factoren van leren in leerwerkgemeenschappen Flappenshow Toelichting d.m.v. korte presentatie Terugkoppeling bevorderende en belemmerende factoren
20
Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen
Introductie Partnerschap Project leerwerkgemeenschap Rotor-cyclus Praktijkvoorbeeld Stellingen Tot slot Tot slot nog meer weten? Samen kennis delen ... ... is samen kennis vermenigvuldigen Voor wie nog meer wil weten: doorklikken naar lectoraat
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.