Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSilke Coppens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Hoofdstuk3 Marktonderzoek als branche
3
Marktonderzoek: de geschiedenis in het kort Het pre-marktonderzoektijdperk: de periode vanaf 1600 tot aan de industriële revolutie rond 1850. Het tijdperk van de vroege ontwikkelingen: industriële revolutie tot 1920. Het vragenlijsttijdperk: 1920-1940. Het kwantitatieve tijdperk: 1940 tot 1960. Het tijdperk van acceptatie in organisatie: 1960 tot 1980. Het pc-technologietijdperk: 1980 tot 1990. Het mondialisering-online tijdperk: sinds 1990.
4
Onderzoeksleveranciers
5
De structuur van de brance: interne leveranciers Interne leveranciers: entiteit binnen het bedrijf verzorgt marktonderzoek. Hoe organiseren interne leveranciers de onderzoeksfunctie: Eigen formele onderzoeksafdeling: georganiseerd volgens: Marketingfunctie Onderzoeksproces: data-analyse, data-verzamelen, … Toepassingsgebied: merken, klanten, enzovoort Persoon of commisie verantwoordelijk Niemand die verantwoordelijkheid draagt om marktonderzoek te doen.
6
De structuur van de brance: externe leveranciers Externe leveranciers: entiteit buiten het bedrijf verzorgt het marktonderzoek. Hoe organiseren interne leveranciers de onderzoeksfunctie: Functie: data-analyse, data-verzameling, … Toepassingsgebied: advertentie-onderzoek, … Geografisch: regionaal, internationaal, … Soort klant: financieel, gezondheidszorg Combinatie van bovenstaande Classificatie: Onderzoeksbureaus met volledige dienstverlening Onderzoeksbureaus met beperkte dienstverlening
7
Ethisch gedrag in marktonderzoek Ethische gedragscode van AMA Verbieden van verkoop en fondsenwerving onder het mom van onderzoek doen Behouden van onderzoeksintegriteit door relevante onderzoeksgegevens niet verkeerd weer te geven of weg te laten Eerlijk behandelen van klanten en leveranciers van buiten Kopers: onnodig onderzoek verkopen, uitwisseling van vertrouwelijke en persoonlijke gegevens Leveranciers: Oneerlijke verzoeken om een onderzoeksvoorstel, afspraken over tijd en geld niet nakomen.
8
Ethisch gedrag in markt- onderzoek Het grote publiek: onderzoek naar producten die gevaarlijk voor de maatschappij worden geacht. Onderzoek naar verhogen consumptie suiker door kinderen. Effectieve reclameboodschap ontwikkelen om tieners te verleiden om whisky te gaan drinken.
9
Ethisch gedrag in marktonderzoek Respondenten (steeds minder mensen willen meewerken). Publiek maakt zorgen over schending van de privacy. Misleiding moet zo veel mogelijk worden vermeden. De identiteit van de respondenten moet vertrouwelijk blijven. Schending van de privacy; marktonderzoek is per definitie een inbreuk op de privacy.
10
Schending van de privacy Spam: ongewenste e-mail verzenden. Er is nog steeds een debat gaande over opt-out- norm/opt-in-norm. Online onderzoek: de marktonderzoeksbranche heeft zichzelf gereguleerd door gedragscodes of normen die op de opt-in-norm zijn gebaseerd. CASRO in de Verenigde Staten is een leidende organisatie in deze branche.
11
Ethiek en marktonderzoek Je ethische kijk wordt gevormd door je filosofie: Deontologie: betreft de rechten van het individu. Teleologie: analyseert het gedrag in termen van de voordelen en kosten voor de maatschappij.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.