Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndrea Kuiper Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Grijs gebied Illusie Waarheid Droom Leugens Wens Feiten Sfeer Bedrog
Mundus vult decipi, ergo decipiatur...
2
Ruil Er zijn ten minste twee partijen
Elke partij heeft iets dat van waarde kan zijn voor de andere partij Elke partij is in staat tot communicatie (uitwisseling van informatie, onderhandelen), levering en betaling (in goed of geld) Elke partij is vrij om het aanbod van de ander te aanvaarden Elke partij gelooft dat het wenselijk is om met de andere partij zaken te doen 2 – 5 Communicatie (‘wit of grijs’), keuzevrijheid
3
Communicatie Cognitief Sociaal/emotief Manipulatie
Het geven van onvolledige of niet tijdige informatie Het geven van onjuiste informatie (bijvoorbeeld meer beloven dan je kunt waarmaken)
4
Ethische dilemma’s Wanneer wordt communicatie manipulatie? Hoever kun je gaan met shockerende reclame?
5
Cognitieve manipulatie
Risico’s Productaansprakelijkheid Risicoaansprakelijkheid ‘RCC-aansprakelijkheid’ ‘Media-aansprakelijkheid’
6
Cognitieve manipulatie
Riciso’s - Emotie-aansprakelijkheid??
7
1 Aanstootgevende reclame
- Deontologie 2 Kwetsende reclame - Teleologie
8
Beleidsontwikkeling Stap 1 Doelstellingen marketing Gewicht
Snelle verkoopgroei van een product Positieve emoties in relatie tot product oproepen Feitelijke informatie geven over product (samenstelling, kwaliteit, prijs) Je product(en) positief onderscheiden van concurrerende producten Corporate image building (bestendig imago, merknaam opbouwen) Totaalgewicht 100
9
Beleidsontwikkeling Stap 2 Machtsverschil - Informatie:
- gezondheid/veiligheid - vrije keuze - begrijpelijkheid - kennisontwikkeling - misleiding (kwetsbare groepen)
10
Beleidsontwikkeling Stap 3 Grenzen stellen inzake sociaal/emotionele
beïnvloeding 1 Stakeholdersanalyse 2 Morele intenties in relatie tot mission statement, visie, enz. 3 In hoeverre moeten die verwerkt worden in reclame? 4 deontologische en teleologische grenzen bepalen
11
Overwegingen m.b.t. stakeholder publiek
Hoe ver ga je? Herhaling Korte vs. lange termijn 4 Maatschappelijke betrokkenheid/ geloofwaardigheid
13
(vorm van manipulatie)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.