Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Kwaliteit en kwaliteitszorg
1.1 Kwaliteit en kwaliteitszorg
2
Wat is “Kwaliteit”? De standaard definitie
Het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgelegde of vanzelfsprekende behoeften (ISO 8402)
3
Wat is “Kwaliteit”? Een werkdefinitie Afgenomen kenmerken
Kwaliteitsniveau = Door afnemer verwachte kenmerken Het is van belang het juiste benodigde kwaliteitsniveau te bepalen De kosten stijgen meestal met een toenemend kwaliteitsniveau
4
Bij afspraken m.b.t. kwaliteit zijn er altijd twee partijen
Opdrachtgever Gebruiker Product / Dienst Aanbieder Afnemer Het is van belang deze partijen juist te bepalen
5
Waarom al die aandacht voor kwaliteit?
Afnemer Aanbieder Meer zekerheid Jurisprudentie beschermt zwakkere partij Externe faalkosten zijn hoog Externe fouten gaan ten koste van de naam Meer zekerheid ISO900X certificering Bron: Cap Gemini
6
De 5 hoofdbegrippen Kwaliteitszorg Kwaliteitsbeleid Kwaliteitssysteem
Kwaliteitsbeheersing Kwaliteitsborging
7
1 Kwaliteitszorg (Quality Management)
Dat aspect van de totale managementfunctie dat het kwaliteitsbeleid: bepaalt en ten uitvoer brengt ISO 8402
8
2 Kwaliteitsbeleid (Quality Policy)
De doelstellingen van een (bedrijfs)organisatie ten aanzien van kwaliteit alsmede de wegen en de middelen daartoe, zoals deze formeel tot uitdukking komen in een verklaring van de directie ISO 8402 Het kwaliteitsplan bevat de vastlegging en de uitwerking van het kwaliteitsbeleid
9
3 Kwaliteitssysteem (Quality System)
De organisatorische structuur de verantwoordelijkheden de procedures de processen en de voorzieningen voor het ten uitvoer brengen van de kwaliteitsszorg ISO 8402 Het kwaliteitssysteem wordt beschreven in een kwaliteitshandboek
10
4 Kwaliteitsbeheersing (Quality Control)
De operationele technieken en activiteiten die worden toegepast om aan kwaliteitseisen te voldoen ISO 8402
11
5 Kwaliteitsborging (Quality Assurance)
Het geheel van alle geplande en systematische acties nodig om in voldoende mate het vertrouwen te geven dat een product of dienst voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen ISO 8402
12
Interne en externe kwaliteitsborging
Intern: vertrouwen voor de directie Kwaliteitsborging Extern: vertrouwen voor de afnemer
13
Kwaliteitszorg Kwaliteits- beleid Kwaliteits- systeem Productie
controle Kwaliteits- beheersing Kwaliteitsborging Bron: Prof. Daan Rijsenbrij
14
Kwaliteitsbeheersing, kwaliteitssysteem en kwaliteitsborging
bestuurt bestuurt
15
Kwaliteitsborging mate van beheersing kwaliteits- systeem borging
jaren
16
Overige belangrijke begrippen
Referentiedocumentatie van het ontwerp: specificaties, tekeningen en dergelijke die tesamen het ontwerp bepalen (ontwerpdocumentatie) Productconfiguratie: een beschrijving van de samenhang van alle bestanddelen van het ontwerp en van het product Configuratiebeheer: het beheersen van de productconfiguratie
17
Kwaliteitseisen Kwaliteitseisen Aanbieder Afnemer Product / Dienst
synoniem: kwaliteitskenmerken
18
Soorten kwaliteitseisen
Vraag Wijze van specificeren Functionele (inhoudelijke) eisen Welk product? (Functionele) Productspecificaties Prestatie-eisen Onder welke voorwaarden? Kwantitatieve normen
19
Specificatie van kwaliteitseisen
Omschrijving, productspecificatie Ongenormeerd Kwaliteitseis Omschrijving Maatstaf Norm (waardenbereik) Genormeerd Kwaliteitseisen dienen zoveel mogelijk te worden genormeerd
20
Volledige specificatie van prestatie-eisen (meetvoorschrift)
Omschrijving Nummer Maatstaf Meetperiode Norm Hoe meten Hoe, wat aan wie rapporteren Afbakening
21
Volledige specificatie van prestatie-eisen (voorbeeld)
Omschrijving Nummer Maatstaf Meetperiode Norm Hoe meten Hoe, wat aan wie rapporteren Afbakening Volledige back-up’s per machine EI0096 Aantal foutieve back-ups Kwartaal Niet meer dan 1 Ad hoc reviews en jaarlijkse doorlichting Gecumuleerd aantal missers per kwartaal opnemen in de maand-rapportage Enkel de standaard back-up procedures
22
De twee extreme prestatie-eisen
betrouwbaarheid: degelijkheid, veiligheid, nauwkeurigheid ... beschikbaarheid: tijdigheid, doorlooptijd gelijkmatigheid hoeveelheid flexibiliteit ...
23
Een mogelijk spectrum voor kwaliteitseisen van producten en diensten
24
Een andere definitie van Kwaliteit
De mate waarin een product of een dienst voldoet aan: vooraf tussen afnemer en aanbieder overeengekomen en vastgelegde specificaties vooraf tussen afnemer en aanbieder overeengekomen en vastgelegde kwaliteitseisen (prestatie-eisen) “vanzelfsprekende” behoeften van de afnemer
25
Een groeimodel voor kwaliteitszorg
Continue verbetering Integrale kwaliteitszorg Externe kwaliteitsborging Interne kwaliteitsborging Kwaliteitsbeheersing Kwaliteitsinspectie Ambachtelijke kwaliteit
26
Kwaliteitskosten Externe faalkosten Beoordelingskosten
(kwaliteitsinspectie) Beoordelingskosten Interne faalkosten (kwaliteitsbeheersing) Procesbeheersingskosten Overige preventiekosten (kwaliteitsborging en IKZ)
27
Industriële normen Kwaliteitsborging (formele norm):
ISO/NEN (International Standards Organization - Nederlands Normalisatie Instituut) Integrale Kwaliteitszorg (de facto norm): EFQM European Quality Model (European Foundation for Quality Management). In Nederland: Model van de Nederlandse Kwaliteitsprijs en -Onderscheiding (NKP & O)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.