De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren van docenten: Team routines September, 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren van docenten: Team routines September, 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Leren van docenten: Team routines September, 2008

2 Lerende Team routines van docenten

3 Routinebegrip: “Routines ontstaan doordat een groep docenten steeds opnieuw het werk op een gelijksoortige manier aanpakt”

4 Voor en nadelen routines: Voordeel routines: Routines zorgen ervoor dat medewerkers op een productieve en efficiënte manier en zonder grote sociale conflicten de werkdag doorkomen Nadeel routines: Eenmaal ontwikkeld, is het bestaan van routines een bron van verzet tegen verandering

5 Leren op de werkplek: veranderlijkheid routines Het onderwijs verandert: routines moeten mee veranderen Routines hebben de reputatie verstarrend te zijn Kern van leren van docenten: actualiseren van bestaande routines

6 Veranderlijkheid van routines Kenmerken van routines: Zichtbaar: gedrag Onzichtbaar: cognitief deel, artefacten deel en motivationeel deel

7 Routines Zichtbaar handelen

8 Meetmodel: Routines Collectief terugkerende handelingspatronen Artefacten deel Cognitief en motivationeel deel Team effectiviteit Afdelingskarakteristieken

9 Kenmerken teamroutines Gedrag: collectieve terugkerende handelingspatronen Artefacten: regels en procedures en de werkomgeving Cognitief: geїnternaliseerde regels en procedures (normen) Motivatie: professionele waarden en identiteit

10 Routines: hoe te meten? Meting via vragenlijst op individueel niveau 1.Gedrag: collectief terugkerende handelingspatronen 2.Cognitief deel: geïnternaliseerde regels en procedures (normen) 3.Motivationeel deel: professionele waarden en team identiteit 4.Afdelingskarakteristieken: bv klimaat en stijl van leiderschap

11 Cognitief deel Ik maak samen met mijn collega’s en zonder tussenkomst van de leidinggevende duidelijke afspraken over hoe we het werk uitvoeren (Geïnternaliseerde regels en normen) Belangrijk in mijn werk vind ik veel vrijheid om zelf te beslissen wat ik doe (Professionele opvattingen) Ik heb vertrouwen in mijn team (Team klimaat) Vragenlijst

12 Routines: hoe te meten? Meting via interviews, observaties en documentanalyse 5. Artefacten deel: Procedures en regels: documenten (handboeken en schriftelijke procedures) Fysieke werkomgeving: observaties 6. Team effectiviteit: Gewenst gedrag: interviews met afdelingsmanagers

13 Routineverandering Een vernieuwing binnen een ROC is Verankerd als het in de vier onderdelen van routines is opgenomen Routine-instrument ingezet binnen: ROC van Twente en ROC Midden Nederland Resultaten routine-instrument leveren informatie op over voortgang van verandering

14 Karin Truijen Universiteit Twente Faculteit: Gedragswetenschappen Tel.: 053-4893831 of 06-44221362 E-mail: K.J.P.Truijen@utwente.nl


Download ppt "Leren van docenten: Team routines September, 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google