Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter Brander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Achmea IT Hoe VS 2010 onze business gaat helpen 12 maart 2009 Teun Goosen
2
Achmea
3
Agenda Introductie Achmea Microsoft binnen Achmea Business agreement
Center of excellence Bijblijven op topsnelheid (the race) Anders werken door TFS Dashboards
4
Achmea: sterk bedrijf, grote merken
5
Achmea: geschiedenis 1811 De geschiedenis van Achmea start met de oprichting van de Onderlinge Brand Societeit ‘Achlum’ 1909 Een aantal risicoverenigingen vormen samen de Coöperatieve Vereniging Centraal Beheer 1949 Het Zilveren Kruis wordt opgericht 1956 De Friesche Boeren en Tuinders Onderlinge wordt opgericht: FBTO 1986 Avéro Verzekeringen ontstaat door het samengaan van een aantal Friese onderlingen 1992 Avéro en Centraal Beheer fuseren tot AVCB Groep, de voorloper van Achmea 1995 Officiële oprichting Achmea Groep. Voor de naam Achmea werd gekozen nadat Zilveren Kruis fuseerde met AVCB 2000 Achmea wordt onderdeel van Eureko. Sommige merken krijgen Achmea achter hun naam 2005 Eureko en Rabobank gaan samenwerken op het gebied van verzekeringen. Dit leidt tot de fusie tussen Achmea en Interpolis. 2007 Fusie tussen Eureko en Agis leidt tot de grootste zorgverzekeringscombinatie in Nederland.
6
Achmea: highlights in cijfers
21 merken medewerkers 8 kernlocaties in Nederland 2007: nettowinst € 979 miljoen Marktleider in verzekeren Maatschappelijk betrokken
7
Achmea IT Achmea kan niet zonder IT. De visie voor de komende jaren is dan ook: ‘Ondernemen met IT’ Deze visie beschrijft hoe IT voor Achmea strategisch wordt ingezet – als onderdeel van het ‘business model’ in plaats van als hulpmiddel
8
Achmea IT: dichtbij de klant
IT is ‘versneller’ voor het behalen van de doelstellingen van de business – niet alleen maar hulpmiddel/kostenpost Achmea gaat steeds meer ondernemen met IT Achmea IT kent het bedrijf van binnenuit IT kan het verschil maken voor de klant(ervaring) van de Achmea-klant Daarom moet IT naast en met de business opereren om binnen de kaders de beste oplossing te bieden
9
Achmea IT: samen met de klant
We willen samenwerken met de klant We werken samen als een team: We bouwen aan een open en eerlijke, high performance cultuur We bouwen aan het effectief maken van kennis We werken aan sterk leiderschap We werken aan sterke communities
10
Achmea IT: sterke communities
11
De business binnen Achmea
Tweeledig business belang Grootste verzekeraar Tendens is kostenreductie Snel, goedkoop en voorspelbaar! TCO omlaag Projectenportefeuille goed besturen
12
Microsoft binnen Achmea
Strategisch platform (Naast Siebel, SAP, Websphere/J2EE) Ontwikkeling en applicatiebeheer vindt plaats in 10 teams Gelijktijdig projecten >200 ontwikkelaars, neemt af
13
Speerpunten Professionalisering op proces en werkwijze (cmm2/3)
Ontwikkelen van de juiste competenties voor regievoering (core team) Voorspelbaarheid vergroten door meten van en rapporteren (dashboards) op kwaliteit, complexiteit en productiviteit: transparantie Maximaal profiteren van de ontwikkelingen door het volgen van marktstandaards en roadmaps van Microsoft Verkaveling naar competenties en volwassenheid en keuze voor bijpassende partners Profilering en recruitment van de key competenties Neerzetten van de N versie van de OTAP en het uitfaseren van de N-1 versie
14
Business agreement Licenties Managed/hosted software factory
Developer excellence program BA kernteam Premier support
15
Center of excellence Core team: TPL’s Solution architecten
Principal architecten Lead developers Software factory Technologie en N-1 beleid Kwaliteit
16
Application Platform
17
The race N-1 beleid Differentiatie impacts:
Categorie 1 (zeer groot) – Categorie 4 (zeer beperkt) 2 major releases per jaar Roadmap kalender afgeleid van Microsoft roadmap en impact Vastgestelde overstaptijd met penalty Upgradeplan per applicatiegroep
18
VS 2010 en Samenwerken Alle betrokken rollen
Projecten en applicatiebeheer Klant en leverancier Regie en verantwoording
19
Portal overview-VS 2008
20
Transparantie, meten, professionaliseren
Over technologiedomeinen heen inzetbaar, voor alle projecten Benchmarks Discussie en afspraken met de klant zakelijker, objectiever en professioneler Strategisch belang ivm aansturing (in welk sourcingsmodel dan ook) Day-to-day inzicht in productiviteit, kwaliteit en voortgang Metrics zijn noodzakelijk voor CMM 3 Work items naast functiepunten gebruiken
21
Ontwikkelingen Meer configureren, minder programmeren
Integrale omgeving Meer afhankelijkheid van partners (resources) Minder vrijheid en meer meten Geografisch gespreid werken
22
Doelstellingen rosario/vs 2010
Betere sturing Betere communicatie testers, architecten, developers TPL meer in de lead brengen Objectief meten Meer voorspelbaarheid Meer grip Betere kwaliteit (quality gates) Lagere TCO Requirements Testen Design Architectuur
23
Voorwaarden Aanhaking projectmanagement discipline
Rol coreteam cruciaal Hosted software factory concept Dashboards Opnieuw kijken naar organisatieinrichting
24
Lessons learned 2003-2008 Opvoeden, vooruit denken
Beleid en keuzes maken is nodig Verandermanagement Sterke partners zoeken Gebruik de spullen waar ze voor bedoeld zijn
25
Next steps Oslo, Geneva, Dublin, Office 14 Bijblijven
Andere sourcing vormen ondersteunen
30
Vragen/discussie
31
Dank U!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.