Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNele Groen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Eric Broekaert 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
2
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Case Robbe: 13 jaar Agressief t.a.v andere kinderen Vernielt materiaal Brutaal t.a.v begeleiders Hoe omgaan met Robbe? 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
3
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Teamvergadering Hoe probleem oplossen? Token – economysysteem Positief bekrachtigen Zoeken naar de oorzaak Time – out Afreageren 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
4
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Besluit Time – out Gesprek naar oorzaak Positief bekrachtigen ~ Handelingsplan wordt toegepast in de praktijk 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
5
Een volgende teamvergadering…
17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
6
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Teamvergadering Verantwoordelijkheid geven Gesprek met betrokkenen 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
7
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Besluit Bekrachtiging Time – out Gesprekken Context betrekken 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
8
De praktijk zal uitwijzen wat volgt…
17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
9
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Kort samengevat: Er zijn verschillende visies Deze hoeven niet allemaal gebruikt te worden Nuttige elementen uit de gebruikte visies worden geïntegreerd in het handelen De bekomen handelingswijze is de motor om te komen tot een nieuw handelingsplan 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
10
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Theoretische duiding 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
11
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Eclectisch – systeemdenken – integratief Terminoligische verwarring (vb. Schoorl<>Broekaert) Prof. Broekaert positioneert zijn theorie integratief 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
12
Onderscheid eclectische – integratieve benadering
Integratief Vage grens 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
13
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Eclectisch Samengaan van de elementen, zonder deze op elkaar te betrekken. De verschillende onderdelen komen aan bod, maar het is niet de bedoeling een nieuw geheel te vormen 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
14
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Integratief Integrare: terug naar één brengen; men vormt een nieuwe eenheid waarbij elementen op elkaar betrokken worden Nieuwe eenheid wordt telkens aangepast in en door concrete handelen 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
15
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Vage grens Vanuit verschillende theorieën zoeken naar nieuwe eenheid = integratief, MAAR: nieuw uitgangspunt als onveranderbaar = eclectisch 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
16
Onderscheid systeemdenken – integratieve handelingsorthopedagogiek
Systeemdenken: overkoepelende term Onderscheid binnen systeemdenken Onderscheid systeemdenken – integratieve handelingsorthopedagogiek 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
17
Onderscheid binnen systeemdenken
Organistisch/transactioneel/relationeel systeemdenken: verbindingen centraal, ook aandacht voor ongrijpbare, niet waarneembare Interactioneel: niet noodzakelijk verbindingen en relaties tussen delen,waarneembare interactie centraal 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
18
Onderscheid systeemdenken – integratieve handelingsorthopedagogiek
Vooral transactionele systeemdenken sluit aan bij integratief denken, maar systeemdenken = statisch <> integratief = proces in beweging Bij interactioneel systeemdenken kiest men exclusief voor expliciete orde <> integratief: impliciete, expliciete en manifest impliciete orde 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
19
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Creatieve zoektocht al doende Integreert handelenderwijze vele stromingen en visies (niet van elke visie moet iets gebruikt worden). Vier principes: Globaliteit: opvoeding = eenheid; deel, tegendeel en geheel zijn complementair Beweegelijkheid: respect voor eeuwige dynamiek van het menselijk leven Handelen Integratie 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
20
Bedankt voor uw aandacht
Veerle Craemers Joke Kerkhof Ilse Van Hoeymissen Mieke Puystjens Fem Pieters Jella Govaerts Riet Steel Sara Despiegelaere 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
21
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Bibliografie Broekaert, E. (1988). Integratieve handelingsorthopedagogiek. Leuven/Amersfoort: Acco. 17/12/02 Integratieve handelingsorthopedagogiek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.