Download de presentatie
GepubliceerdAlbert Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Tot leren brengen
2
Vorige keer Leerling Leraar Leerstof
les 1: introductie les 2: tot leren brengen les 3: de leerling les 4: de leerling aan het werk les 5: orde & klassenmanagement les 6: groepsprocessen les 7: lessen voorbereiden les 8: het Nederlandse Onderwijssysteem les 8 les 3 Leerling les 3, 4, 5, 6 les 2 Leraar Leerstof les 7
3
Oefening Bedenk drie waardevolle dingen die je tot nu toe in je leven hebt geleerd. Wat hebben die dingen je opgeleverd? Waar heb je ze geleerd? In het verlengde hiervan: wat is leren eigenlijk?
4
Wat is leren? Leren is een mentaal proces waarbij als gevolg van leeractiviteiten een relatief stabiele gedragsverandering tot stand komt. Tot leren brengen = het organiseren van een optimale leeromgeving.
5
Leren Wat is een mentaal proces?
Mentaal proces waarbij als gevolg van leeractiviteiten een relatief stabiele gedragsverandering tot stand komt Wat is een mentaal proces? Wie verricht de leeractiviteiten? Waarom? Dat geleerde vaardigheden tot gedragsverandering leiden is duidelijk, maar tot welke gedragsverandering leidt kennis?
6
Tot leren komen: voorwaarden voor een krachtige leeromgeving
7
Opdracht Wat kan een docent doen om een leerling het gevoel te geven dat: hij het kan (leren)? dat zij erbij hoort? dat hij het zelf kan? (Opdracht 1.5)
8
Leertheorieën 1. Behavioristische theorie 2. Cognitieve theorieën
3. Handelingspsychologische theorie 4. Constructivisme
9
Opdracht voor zometeen
Ontwerp een mini-les Nederlands (max 20 min.) die gebaseerd is op een van de genoemde leertheorieën. Schrijf het verloop kort op een flap. Straks licht iemand de flap kort toe (m.n. de wijze waarop leertheorie is verwerkt) Groepjes van +- 4 personen
10
Behaviorisme Uitgangspunt: gedrag wordt alleen gestuurd door externe stimuli operante conditionering klassieke conditionering modelleren (niet in deze cursus)
11
1. Behaviorisme: Klassieke conditionering
Aangeboren reflexen gebruiken om dingen te leren (associatief leren). Ivan Pavlov ( )Experiment met honden
12
1. Behaviorisme: Klassieke conditionering
Voorbeeld: Toen Dorien 8 jaar was, werd ze gebeten door een grote hond. Dit veroorzaakte een hevige pijn. Daarna brak het zweet haar uit zodra ze een hond zag…
13
Behaviorisme: Operante conditionering
Belonen en straffen op waarneembaar gedrag Hoe vaker je bepaald gedrag beloont, hoe groter het leereffect.
14
2. Cognitieve theorieën Organisme bouwt zelf schema’s op van informatie
15
2. Cognitieve theorieën Metacognitie mogelijk op 4 gebieden:
declaratieve kennis procedurele kennis situationele kennis strategische kennis
16
3. Handelingspsychologie (Lev Vygotsky)
Opdracht 1.4 Welke zones onderscheidt Vygotsky?
17
4. Constructivisme Uitbouwen van bestaande kennis (voorkennis ophalen!) Leerlingen construeren kennis zelf
18
Opdracht Ontwerp een mini-les Nederlands (max 20 min.) die gebaseerd is op een van de genoemde leertheorieën. Schrijf het verloop kort op een flap. Straks licht iemand de flap kort toe (m.n. de wijze waarop leertheorie is verwerkt) Groepjes van +- 4 personen
19
Eindopdracht toegelicht
Zie p. 17 studentenhandleiding Tweetallen bij mij opgeven volgende keer In laatste bijeenkomst: presentaties
20
Volgende keer Handboek voor leraren: Bestuderen: 2.2. en H10
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.