Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimona Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009
2
1. DE NOODZAAK
3
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio Feitelijk aanbod woningen in 2007: 50.000 Part. Huur: 10.000 Corporatie huur: 20.000 Koop: 20.000
4
1. DE NOODZAAK Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: Kwantitatief: Spanning tussen inkomens en aanbod
5
1. DE NOODZAAK Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio Feitelijk aanbod woningen in 2007 Part. huur Corporatie huur Koop
6
1. DE NOODZAAK Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio Kwalitatief: aanbod bestaande woningen in 2007: 22.500 appartementen en 10.000 woonhuizen
7
1. DE NOODZAAK Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio
8
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: Verkoopprijzen NVM 1 e helft 2007 in de G4 1. DE NOODZAAK
9
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: bijvoorbeeld. Egelantierstraat 82 ZUILEN UTRECHT 85 m2 € 235.000 k.k. Adamshofstraat 162 KRALINGEN ROTTERDAM 140 m2 € 249.000 k.k. 1. DE NOODZAAK
10
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: Geringe prijsverschillen in de regio 1. DE NOODZAAK
11
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: Beste woonmilieus staan in Rotterdam 1. DE NOODZAAK
12
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio
13
1. DE NOODZAAK Zwak sociaal-economisch profiel Stadsregio
14
WERKEN AAN SAMENHANG Werken: Economisch profiel regio: Eigen identiteit Aansluiten op arbeidspotentieel Wonen: Kwaliteit woonmilieus Wooncarrière in kleine stappen Leven: Sociale stijging Kansen creëren 2. CONCLUSIES CORPORATIES
15
De situatie van de regio vraagt om: a.Inzetten op de versterking van de regio als woongebied b.Onderling afstemmen van activiteiten c.Meer inzetten op kwaliteit ipv kwantiteit d.Gerichte keuzes durven maken: schaarse middelen heel gericht inzetten
16
3. BESLUITEN CORPORATIES SAMENWERKEN OP 3 GEBIEDEN: a. Transformatie van de woningvoorraad. b. Woonruimtebemiddeling. c. Bijzondere huisvesting.
17
3. BESLUITEN CORPORATIES a. Transformatie van de woningvoorraad: Kwaliteit (wensen consument) boven kwantiteit (wensen beleid); Maaskoepelconferenties met “dashbord” als voeding voor onderlinge dialoog; Afstemmen investeringsplannen op wensen consument en op elkaar; Passende verstedelijkingsafspraken.
18
3. BESLUITEN CORPORATIES b. Woonruimtebemiddeling % verhuurd aan doelgroep per (deel)- gemeente gelijk; Slaagkans doelgroep minimaal gelijk aan slaagkans niet-doelgroep; Zoveel mogelijk voorwaardenvrij verhuren; Optimaal klant(groep) gericht; 1 systeem per 1.1.2010.
19
3. BESLUITEN CORPORATIES c. Bijzondere huisvesting Vraag op regionale niveau in beeld: –Wettelijke taakstelling –Jaarlijks aantal woningen voor bijzondere doelgroepen –Extramuralisering –Collectieve voorzieningen: van maatschappelijke opvang tot kamers met kansen Collectieve garantie: eerst lokaal oplossen, in reële “restvraag” wordt altijd voorzien.
20
12 maart 1 e Maaskoepelconferentie: Beleid overheid: Verstedelijkingsafspraken: Kwantitatieve en kwalitatieve opgave Aanbod corporaties: Woonruimtebemiddeling, nieuwbouw, woningverbetering, appartementen/woonhuizen, verkoop huurwoningen, Vraag consumenten: Kwantitatief: bevolkingsprognose Kwalitatief: Gr. woontest: woonmilieus
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.