Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoannes Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Capturing the Evolution of Corporate E-Mail: An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber
2
Overzicht Inleiding Methode en onderzoek Resultaat Conclusie Extra literatuur studie ‘Social impacts of electronic mail in organizations’ Discussie
3
Inleiding Etnografische studie in 1995 Achtergrond onderzoek Voorgaand onderzoek: - Voordelen en nadelen e-mail - Overeenkomsten en verschillen
4
Methoden en onderzoek Observaties en documenten Objectiviteit nastreven Participanten: - Richard -> Manager klantenservice - Carol -> Hoofd departementent Investment Accounting
5
Resultaat Status Frequentie Functie Problemen
6
Status E-mail gebruik is bottom-up ontstaan Vorig onderzoek Ambigue situatie: top VS midden - Richard: e-mail is goed - Carol: kritisch tov e-mail Anti-technologisch ethos
7
Frequentie Richard (12 dagen per maand op kantoor) -> gemiddelde van 1 e-mail per dag Carol (elke dag aanwezig op kantoor) -> gemiddelde van 5 e-mails per dag Niet veel zakelijk e-mail verkeer in verhouding met de verspreiding van netwerkcommunicatie.
8
Functie Positieve correlatie tussen e-mail gebruik en schriftelijke communicatie Voorgaand onderzoek => E-mail vervangt mondelinge communicatie E-mail als strategie om je aanwezigheid kenbaar te maken
9
Problemen E-mail voor niet-professionele doeleinden Nieuwe schrijfstijl hanteren: - Formeel VS Informeel
10
Conclusie Overeenkomsten met voorgaand onderzoek: - Lage frequentie van e-mail gebruik binnen bedrijven - Ethos binnen bedrijf belangrijk om e-mail gebruik te bepalen - Taalgebruik e-mail binnen bedrijfscontext is niet hetzelfde als in het dagelijkse leven Verschillen met voorgaand onderzoek: - Bottom-up ontwikkeling zal niet leiden tot miscommunicatie
11
Conclusie Nieuwe conclusies: - Positieve correlatie tussen E-mail en traditionele schriftelijke communicatie (brieven, memorandum) - Efficiënter communiceren + op geschreven manier bijdrage en aanwezigheid binnen organisatie tonen
12
Extra literatuurstudie: ‘ Social impacts of electronic mail in organizations ‘ Literatuurstudie Nieuwe conclusies: - Voordelen: 1) Meer participatie en gelijkheid binnen besluitvorming -> betere besluitvorming 2) Je kan actief deelnemen aan meerdere werkgroepen 3) Handig -> elk jaar stijgt gebruik van e-mail met 32% - Nadelen: 1) Meer controle door management 2) Autonomie binnen bedrijfstakken daalt 3) Vervreemding werknemer 4) Ondermijnt gezag WG
13
Discussie Ondervinden jullie zelf wel eens moeilijkheden bij het bepalen van een bepaalde schrijfstijl tijdens het mailen?
14
Bronnen https://tspace.library.utoronto.ca/handle/1807/368
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.