Download de presentatie
GepubliceerdMartina Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
3
Doelstelling NZA, beleidsrichtlijn CA-395:
Het doel is door middel van diagnose en exploratieve behandeling te komen tot een totale beeldvorming, prognose en een advies voor behandeling of begeleiding. OCB: Het doel is door middel van diagnostiek en exploratieve behandeling te komen tot een totale beeldvorming, prognose en een advies voor behandeling of begeleiding.
4
Doelgroep Jeugdigen met een (vermoeden van een) lichte verstandelijke beperking in de leeftijd van 7 tot 19 jaar waar bij aanmelding of tijdens de behandeling een onduidelijke, onvolledige of wisselende beeldvorming, psychologische en/of pedagogische diagnose is, waardoor handelingsverlegenheid en onduidelijkheid bestaat met betrekking tot het perspectief bij opvoeders (ouders, verzorgers).
5
Waarom? Diagnostiek? Onduidelijkheid: (on)mogelijkheden, Kernproblematiek, benaderingswijze, omgeving, perspectief Eerst bepalen wat er aan de hand is, voordat begeleiding/ behandeling ingezet wordt; eerst kijken, dan doen.
6
Waarom? De keuze voor opname boven poliklinisch?
De opvoeding en ontwikkeling van de jeugdige is ontregeld en er dreigt ontsporing op meerdere vlakken. In het gezin ontstaan onhoudbare situaties door de gedragsproblematiek en de opvoedingsonmacht bij de ouders. De problemen zijn van dien aard of de gezinsomstandigheden zijn dusdanig dat niet met een extramuraal aanbod volstaan kan worden. (Module omschrijving OCB)
7
Hoe? Inhoud Inzet van meerdere disciplines: psychodiagnostisch onderzoek, medisch onderzoek, systeemdiagnostisch onderzoek en observatie. Observatie gericht op competenties in de dagelijkse praktijk: van breed en algemeen naar specifiek voor deze jeugdige in dit (gezins)systeem
8
Resultaat Doelstelling:
Komen tot een totale beeldvorming, prognose en een advies voor behandeling of begeleiding Concreet: Zo nodig een diagnose in DSM IV. Adviezen voor vervolg hulpverlening: van thuisbegeleiding tot gesloten behandeling. Adviezen voor jeugdige en zijn/ haar gezin/ verzorgers.
9
Werkwijze 6 Maanden plaatsing op de observatiegroep.
(Soms) wisseling van school. 2/3 Maanden voorlopige beeldvorming op basis van de observaties met, zo mogelijk, een voorlopig advies (i.v.m. vervolg, aanmeldtrajecten en wachtlijsten). Eindevaluatie: uitgebreide rapportage met conclusies van verschillende disciplines en samenvattende conclusie en advies.
10
Hoe? Praktijk Aanmeldtraject:
Aanmelding bij Klantenbureau in OCB-regio van afkomst. Kennismaking op de observatiegroep (oriëntatie op wat het inhoudt). Behandelintake (inhoudelijk afstemmen van vraag en aanbod). Plaatsingsgesprek (praktische afstemming van zaken).
11
‘Nodig’ Middelen Mensen
12
Middelen Indicatie ZZP-LVG 3
13
Mensen (Jeugdige) Ouders/ verzorgers
Aanmeldende/ begeleidende instantie Samenwerking
14
Aanmeldende/begeleidende instantie met ouders:
Verzorgen indicatie. Verzorgen aanmelding bij O&D. Verzorging aanmelding op school (indien nodig). Verzorging vervolg hulpverlening.
15
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.