De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale Innovatie Lunchbijeenkomst OKH Commissie Arbeid & Onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale Innovatie Lunchbijeenkomst OKH Commissie Arbeid & Onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Sociale Innovatie Lunchbijeenkomst OKH Commissie Arbeid & Onderwijs
Door Jelle Westendorp European Practitioner Coach (Nobco-EMCC)

2 Definitie Sociale Innovatie:
Erasmus universiteit: “kwaliteit van de arbeidsverhoudingen op alle niveau’s” Werkgevers: “arbeidsproductiviteit” Werknemersverenigingen: “employability” Ondernemerskring Heerenveen

3 Erasmus Universiteit (RSM): Rotterdam School of Management
“Bedrijven die investeren in sociale innovatie hebben een betere concurrentiepositie want investeringen in mensen en de manier waarop zij samenwerken leveren innovaties en prestatieverbeteringen”. Het gaat hier dus om de mensen en niet om de dingen Ondernemerskring Heerenveen

4 Ondernemerskring Heerenveen
Doel van Innovatie ? Voor hetzelfde geld meer resultaat: Hogere kwaliteit Lagere kosten Nieuwe producten Nieuwe klanten Dit lijkt produktgericht maar het wordt juist ook door medewerkers geleverd! Ondernemerskring Heerenveen

5 Doel van (Sociale) Innovatie
Voor hetzelfde geld meer resultaat: Hogere kwaliteit (betrokkenheid) Lagere kosten (efficiënter werken) Nieuwe producten (elkaars ideeën bespreken) Nieuwe klanten (klantgerichtheid) Ondernemerskring Heerenveen

6 Wanneer doet je medewerker dit?
als er een goede relatie is met het bedrijf (directie/visie) en de collega’s Als die ál zijn kennis en kunde in mag zetten Zelfbepalend kan zijn binnen zijn werk Relatie, competentie, autonomie! Ondernemerskring Heerenveen

7 Wie is die ‘competente’ medewerker?
Die ZIET wat er moet gebeuren (=kennis) Is IN STAAT het te doen (=vaardigheid) En is BEREID om het te doen (=houding) Een bedrijf met een waardevol DOEL levert medewerkers op die waardevol werk willen doen Ondernemerskring Heerenveen

8 Ondernemerskring Heerenveen
EN NU? Benut de medewerker; ‘gebruik’ hem maximaal: Zeg niet alleen wat je nodig hebt maar vraag wat hij maximaal kan en wil leveren Zeg dan WAT hij moet doen en niet HOE! Het HOE is zijn kennis, vaardigheid en zelfstandigheid; neem dat serieus. Ondernemerskring Heerenveen

9 Dit vergt één ding: gelijkwaardigheid
Tussen medewerkers onderling en met jou door: Inzicht te krijgen in zichzelf en Inzicht te krijgen in de ander Krijg je makkelijker afstemming over het HOE en krijgt de klant het beloofde resultaat Persoonlijke effectiviteit Ondernemerskring Heerenveen

10 Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke ontwikkeling Inzicht in jezelf en in de ander Begrijpen hoe je op een ander overkomt Betere interactie met elkaar Professionele effectiviteit Ondernemerskring Heerenveen

11 Mooi verhaal! Hoe doe ik dat?
Het Insights Discovery model : levert inzicht in jezelf (een persoonlijk profiel) Levert meer zelfvertrouwen Levert inzicht in de teamdynamiek Levert inzicht in elkaars teamrollen Levert inzicht in gedrag onder stress Gun je medewerker(s) hun persoonlijke ontwikkeling Ondernemerskring Heerenveen

12 Bewustzijnsinstelling hoe uiten wij onze energie?
INTROVERSIE EXTRAVERSIE © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken.

13 De functies Hoe nemen we beslissingen
DENKEN VOELEN

14 De vier Insightskleuren
Onbevooroordeeld, objectief, afstandelijk, analytisch Helder Blauw Stil, rustig, rustgevend, verzorgend Zacht Groen Vrolijk, opbeurend, bezield, monter Stralend Geel Positief, doortastend, vastberaden, assertief Vurig Rood Ondernemerskring Heerenveen © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken.

15 Je eigen kleurenmix Agressief Controlerend Gedreven Dominant
Intolerant Opgewonden Chaotisch Indiscreet Pronkerig Overhaast Gedwee Passief Traag Afhankelijk Koppig Pietluttig Besluiteloos Argwanend Koud Afstandelijk Veeleisend Vastberaden Wilskrachtig Doelbewust Prestatiegericht Dynamisch Expressief Enthousiast Overtuigend Visionair Zorgzaam Relatiegericht Harmonieus Ontspannen Geduldig Voorzichtig Nauwkeurig Analytisch Gedetailleerd Objectief Bijbehorende oefening Workshop Journal Discovery an Introduction pagina 13-14 Introduceer de goede dag eigenschappen van de verschillende kleuren. Probeer deze uit te leggen aan de hand van de ervaringen en typische gedragingen voortkomend uit de voorgaande oefening. Introduceer nu de slechte dag eigenschappen van de vier kleuren. Vraag de deelnemers of de woorden die hier worden gebruikt anders zijn dan de woorden die gebruikt worden bij de omschrijving van de goede dag. Leg uit dat het hier gaat om overmatig of ongepast gebruik van de goede dag gedragingen ofwel sterke kanten van iedere kleur. Geef aan dat twee personen met tegengestelde voorkeuren eerder de slechte dag eigenschappen bij elkaar zullen zien dan de goede dag eigenschappen omdat ze letterlijk kijken vanuit een tegenovergestelde energie. Het is moeilijk om in de energie waar je zelf niet veel van hebt de kracht te zien. Slechte dag eigenschappen zullen ook sneller op de voorgrond treden als we onder druk staan

16 Uitflippen: Extreem slechte dag
Koud en berekenend IJzig Gevoelloos Agressief Ongevoelig In de aanval Zwaar gekrenkt Vol wrok Slachtoffer Breedsprakig Kip zonder kop Emotionele uitbarsting

17 Teamdynamiek van de 8 typen Taakbenadering & kwaliteiten
Elk type heeft een andere manier van werkbenadering en heeft andere (mogelijke) kwaliteiten. Voor een goede teamdynamiek zijn alle kwaliteiten nodig. Geel kan niet zonder blauw, groen kan niet zonder rood en vice versa. Wanneer rode energie teveel de overhand heeft zonder groene compensatie zal er veel actie zijn maar geen reflectie en dus leren van dingen die goed/fout gaan. Omgekeerd geldt hetzelfde. Wanneer de blauwe energie de overhand heeft zullen er veel analyses gemaakt worden maar weinig nieuwe ideeen ontstaan op basis van deze kennis. Ook hier is wel duidelijk waarom deze kleuren elkaar nodig hebben. Het ene type is dus zeker niet beter dan het andere typen. Ze werken alleen anders en kunnen elkaar juist enorm aanvullen. © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Schotland, Alle rechten voorbehouden. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY en het INSIGHTSWIEL zijn gedeponeerde handelsmerken.

18 Teamwiel van een Installatiebedrijf (feb 2014)
4 monteurs 1 monteur 2 monteurs 1 directeur 1 planner 1projectleider TH WH BK YTdH DH JB S N R H Bijbehorende oefening Workshop Journal Discovery an Introduction pagina 32 SvdW RvdH NGW HW © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

19 Ondernemerskring Heerenveen
Resultaat: Teamleden kennen elkaars rol en bijdrage Tussen teamleden ontstaat positieve waardering Medewerker durft met manager in gesprek (v.v.) Medewerker ziet zijn ontwikkelmogelijkheden Gezamenlijke eenvoudige ‘kleurentaal’; dit maakt het gemakkelijker elkaar aan te spreken. Kwaliteit van samenwerken, grotere inzetbaarheid en een beter gezamenlijk resultaat Ondernemerskring Heerenveen

20 Bedankt leden van OKH Tel: Ondernemerskring Heerenveen


Download ppt "Sociale Innovatie Lunchbijeenkomst OKH Commissie Arbeid & Onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google