Download de presentatie
GepubliceerdLaura Meijer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
1
2
Domeinbeschrijving Bachelor-ICT
flexibiliteit door structuur Jan Dirk Schagen Willy van der Kwaak Eize Leenstra Wim Smit Frens Vonken
3
Doel van de nieuwe beschrijving
Inhoud een plaats geven Flexibiliteit In aanbod van opleidingen In keuze van studiepaden Vergelijkbaarheid van opleidingen en studenten Uitdagingen Algemene competentiebouwstenen die heel verschillende dingen kunnen betekenen Lijsten waarin de body of knowledge beschreven is SWEBOK, ACM, European Competence Framework
4
Uit de bestaande beschrijving:
Bouwstenen gebaseerd op de ICT life cycle Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Als je inhoud wilt beschrijven ontdek je dat analyseren voor een embedded systeem toch wel heel anders is dan analyseren voor een EPR systeem.
5
ICT Architectuurlagen Onderscheiden om inhoud te kunnen specificeren
Gebruikersinteractie Bedrijfsprocessen Software Infrastructuur Hardware interfacing Ruimte boven en onder de tabel.
6
Matrix met 2 dimensies Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren
Beheren Gebruikers interactie Bedrijfs processen Software Infrastructuur Hardware interfacing
7
3e dimensie complexiteit
Basis kennis en gedrag Zelfstandig eenvoudig Zelfstandig complex
8
Niveau van beheersing= 3e dimensie
e-CF European e-competence Framework EQF European Qualification Framework for Lifelong Learning EQF en QF-EHEA hebben betrekking op leeruitkomsten e-CF is ontwikkeld voor het bedrijfsleven en het humanresources management
9
QF-EHEA Qualification Framework for the Europe Higher Education Area
e-CF 4 dimensies, Dimensie 1: PLAN BUILD RUN ENABLE MANAGE Dimensie 2: 32 e-competenties Dimensie 3: niveau van beheersing, 1 t/m 5 Dimensie 4: Kennis en vaardigheden gerelateerd aan de e-competencies QF-EHEA Qualification Framework for the Europe Higher Education Area NQF-HE, NQF-NL EQF 8 niveau’s
10
Cyclus 1 (Associate Degree)
e-CF EQF QF EHEA e-5 8 Cyclus 3 (Doctor) e-4 7 Cyclus 2 (Master) e-3 6 Cyclus 1 (Bachelor) e-2 5 Cyclus 1 (Associate Degree) EQF en QF-EHEA hebben betrekking op leeruitkomsten e-CF is ontwikkeld voor het bedrijfsleven en het humanresources management
12
1 3 2 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren
Gebruikers interactie 1 Bedrijfs processen 3 Software 2 Infrastructuur Hardware interfacing 12
13
1 2 3 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren
Gebruikers interactie 1 Bedrijfs processen 2 Software 3 Infrastructuur Hardware interfacing 13
14
3 2 1 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren
Gebruikers interactie Bedrijfs processen Software 3 2 Infrastructuur 1 Hardware interfacing 14
15
3 2 1 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren
Gebruikers interactie 3 2 Bedrijfs processen 1 Software Infrastructuur Hardware interfacing 15
16
Inhoud een plaats geven per architectuurlaag
Software 3 2 1 Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Met gebruik van een professioneel ontwikkeltool bouwen, testen en beschikbaarstellen van een stand-alone single threaded applicatie en een eenvoudige database met bijbehorende queries. Vijf tabellen van 5*3 elk op 1 a4 beschrijven de inhoud van de hele breedte van de bachelor of ict
17
Software Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren 3 2 X 1 Opstellen van een advies mbt opdeling in software subsystemen en toe te passen technologieen 17
18
Toepassing Definiëren van opleidingseindtermen
Vergelijken van opleidingen Weergave van status van een student Waarderen van EVC Kiezen van studiepaden ..... Definiëren van opleidingseindtermen: numeriek Opgebouwd uit bouwstenen
19
Ontwikkelen curricula:
bepaal breedte, diepte, keuzemogelijkheden E-CF onderscheidt de volgende kwalificaties: Zelfstandigheid (uitvoeren van instructies – maken van persoonlijke keuzes) Gedrag (vermogen toe te passen – vermogen te doorgronden) Context (gestructureerd, voorspelbaar – onvoorspelbaar, ongestructureerd)
20
3D-model – cel – beroepstaak
Toevoegen beroepsproducten en prestatie-indicatoren per cel (kennis, vaardigheid en houding) Beroepsproducten en prestatie-indicatoren contextrijk maken
21
Onderwijsuitvoering Standaard programma (elke cel = stukje module)
Vraagsturing (totaal van de cellen is de opleiding, stukje bij beetje kan) Individuele studiepaden EVC’s
22
Beroepenveld Relatie met startcompetenties
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.