Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLodewijk Coppens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Parkstad Limburg 8 gemeenten inwoners arbeids-plaatsen Buitenring IC en Avantislijn Leisure
2
Benut de regio specifieke kwaliteiten en toon ondernemerschap (IBA).
Twee belangrijke leerpunten uit de praktijk: Benut de regio specifieke kwaliteiten en toon ondernemerschap (IBA). Heb meer oog voor het bestaande vastgoed, daar liggen meer kansen dan je denkt.
3
Krimp Parkstad in perspectief
Niet uitzonderlijk, wel uitdagend
4
Krimpregio is uniek: leren (= kopieren) van elkaar
Zoek de kracht…. DNA Verdienmogelijkheden Ondernemerschap MKB Daag mensen uit De rest komt wel ……
5
Accepteren en anticiperen (Regionale) Regie, lokale actie
Hoe gaan wij ermee om? Accepteren en anticiperen (Regionale) Regie, lokale actie Samenwerking op basis van regioprogramma Durven ingrijpen: kiezen en investeren! Ondernemerschap: aansluiten bij kracht regio Nieuw elan: IBA
6
Feiten & Opgaven vastgoedmarkt
Opgave tot 2020 netto woningen onttrekken Laaghangend fruit: afgeschreven corporatie woningen slopen Probleem in koopsector: 5,5% leegstand en kanibalisering Krimp betekent dat koopprijzen permanent onder druk staan Belangstelling huursector groeit (leegstand gedaald ± 2,5%) Koopsector Huursector Sloop: 120 Sloop: 1230 Nwb: 1430 (was harde planvoorraad) Nwb: 860 (kwalitatieve vervanging) Netto: Netto: - 370
7
Regionale Woonstrategie: actie
Praktijkgerichte insteek op basis van woongebiedprofielen: aanpak plancapaciteit prioriteren en gericht volume terugbrengen Aankoop incourante particuliere woningvoorraad voor sloop Incentives op investeren in bestaand vastgoed (omarm beeld bepalende objecten) Sturen op doorstroming door focus op doelgroepen (studenten, ouderen expats) Uitzichtloze situaties begeleiden naar schuldhulpverlening Financieringsconstructies (met hulp van Rijk en provincie) Investeren in eigenaarschap en beheer: VvE’s op straatniveau en onderhoudsplannen voor particulieren
8
Nog gezocht: INNOVATIE VANUIT EIGEN KRACHT
Verdere aanjager van de transformatie: sneller, beter, zichtbaarder Stimulering innovatie en ondernemerschap: o.a. BIHTS
9
neutraal attractiepark,
“Nature Wonder World als energie neutraal attractiepark, dat is mijn droom”. Jean Gelissen, eigenaar Toverland en algemeen directeur Gelissen Group
10
Kasteel Schaesberg Thema Wiederverwendung und Produktionsraum
Kasteel Schaesberg (Landgraaf) Boei Kasteel Schaesberg Gemeente Landgraaf ELKS Kasteel Schaesberg Thema Wiederverwendung und Produktionsraum
11
Wijk van Morgen Thema Produktionsraum und Energiequellen
13
Veranderen is mensenwerk
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.